Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Σιαλκότ: Η πόλη που φτιάχνει τις μπάλες του Μουντιάλ

Αν έχετε μία ποδοσφαιρική μπάλα στο σπίτι σας, υπάρχουν πολλές πιθανότητες να έχει κατασκευαστεί στη Σιαλκότ. Κι αυτό γιατί η Σιαλκότ, μία πόλη στο νοτιοανατολικό Πακιστάν, παράγει περί το 70% των παγκόσμιων αποθεμάτων ποδοσφαιρικών μπαλών, συμπεριλαμβανομένης της Al Rihla της Adidas, επίσημης μπάλας του Παγκοσμίου Κυπέλου του Κατάρ.

Στα 1.000 εργαστήρια της πόλης, όπως είναι το Anwar Khawaja Industries, συνολικά περίπου 60.000 άνθρωποι, περίπου το 8% του τοπικού πληθυσμού και οι περισσότερες γυναίκες, εργάζονται για τη δημιουργία ποδοσφαιρικών μπαλών. Συχνά δουλεύουν πολλές ώρες και ράβουν τις μπάλες στο χέρι. Πρόκειται για μια κοπιαστική διαδικασία, που τις κάνει όμως πιο ανθεκτικές και τους δίνει αεροδυναμική σταθερότητα. Στο χέρι οι ραφές είναι βαθύτερες και έχουν μεγαλύτερη ένταση από τις ραφές που κάνει μια εργοστασιακή μηχανή.

Κάθε μπάλα χρειάζεται περίπου τρεις ώρες για να συναρμολογηθεί. Κάθε μπάλα αποτελείται από είκοσι εξάγωνα, δώδεκα πεντάγωνα και 690 ραφές. Πάντως, ολοένα και αυξανόμενοι αριθμοί δημιουργούνται πλέον με διαδικασία θερμοκόλλησης, που είναι πιο φθηνή, αλλά, σε αντίθεση με την μπάλα που έχει ραφεί, δεν μπορεί να ξαναφουσκώσει ή να επιδιορθωθεί.

Οι άντρες της πόλης απασχολούνται σε διαφορετικό στάδιο της παραγωγής, φτιάχνοντας τα υλικά (οι μπάλες αποτελούνται από βαμβάκι, πολυεστέρα και πολυουρεθάνιο) ή τεστάροντας την αντοχή της μπάλας. Οι φθηνότερες μπάλες γίνονται με κινεζικά υλικά και οι πιο ακριβές και καλύτερης ποιότητας με υλικά που προέρχονται από τη Νότια Κορέα. Ειδικά για εκείνες που προορίζονται για την γερμανική Bundesliga ή άλλες ευρωπαϊκές διοργανώσεις, τα μέρη της μπάλας προέρχονται από την Ιαπωνία.

Όταν ολοκληρωθούν, οι μπάλες περνούν από ειδικές δοκιμασίες, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι ανταποκρίνονται στα στάνταρ της FIFA, μεταξύ αυτών έλεγχο της κυκλικότητας της μπάλας, της ικανότητας αναπήδησης και της κίνησης. Εκτιμάται πως παγκοσμίως αγοράζονται κάθε χρόνο περίπου 40.000.000 ποδοσφαιρικές μπάλες, αριθμός που συνήθως αυξάνεται τις χρονιές των Μουντιάλ.

Πρόκειται για μια βιομηχανία που έως τα τέλη του περασμένου αιώνα απασχολούσε πολλά παιδιά, ακόμη και πέντε ετών, που εργάζονταν μαζί με τους γονείς του. Όμως το 1997 απαγορεύθηκε η παιδική εργασία με νέα εργατική νομοθεσία και οι παραγωγοί της περιοχής έχουν προσπαθήσει επί σειρά ετών να αντικρούσουν την αρνητική εικόνα που δημιουργήθηκε για μια βιομηχανία που κρατά σταθερά στην περιοχή από τις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Η Adidas, η Forward Sports, η Vision Technologies και η γεωπολιτική ένταση της Δύσης με την Κίνα

Σήμερα, η Adidas -που εμπορεύεται την μπάλα Al Rihla (σημαίνει «το ταξίδι» στα αραβικά), επίσημη μπάλα του Μουντιάλ του Κατάρ, διατηρεί συμβόλαιο με την εταιρεία Forward Sports, που ελέγχει μεγάλο ποσοστό των μονάδων παραγωγής. Καθώς η Adidas παραγγέλνει τις Al Rihla και στην Κίνα, οι υπεύθυνοι της Forward Sports μπόρεσαν να επωφεληθούν από τους περιορισμούς της πανδημίας για να διατηρήσουν το μερίδιό τους στην παραγωγή. Ελπίζουν να συνεχίσουν επωφελούμενοι και από τη γεωπολιτική ένταση της Δύσης με τη «χώρα του κόκκινου δράκου».

Η εταιρεία παρασκευάζει περίπου 15 εκατ. μπάλες τον χρόνο και η Adidas είναι πελάτης της από τη δεκαετία του ’90. «Η Κίνα είναι το εργοστάσιο του κόσμου», λέει ο διευθύνων σύμβουλος Καουάτζα Μασούντ Ακτάρ. «Ό,τι πρέπει να κάνεις, πρέπει (ταυτόχρονα) να ανταγωνιστείς με την Κίνα».

Η Vision Technologies, μία ακόμη εταιρεία της Σιαλκότ, φέτος ξεκίνησε να φτιάχνει μπάλες για τη Ligue 1 της Γαλλίας. «Δεν μπορούν να βρουν σε άλλες χώρες τη δική μας ποιότητα», εξηγεί ο Αχσάν Μαΐμ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Γνωρίζουν πως η καλύτερη επιλογή είναι να παραμείνουν σε εμάς».

Πάντως, η επιτυχία που έχει η βιομηχανία της ποδοσφαιρικής μπάλας είναι μία από τις λίγες στη χώρα. Σε σχέση με την Κίνα, οι εξαγωγές αθλητικών ειδών του Πακιστάν παραμένουν μόλις στο 1% της παγκόσμιας αγοράς, όταν η κινεζική αγορά καλύπτει τις μισές περίπου εξαγωγές. Συνολικά οι εξαγωγές του Πακιστάν έπεσαν από το 17% του ΑΕΠ της χώρας το 1992 στο 10% πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας. Μόνο ο τομέας της τεχνολογίας πηγαίνει σχετικά καλά, με τις ετήσιες εξαγωγές να κυμαίνονται σε περίπου δύο δισεκατομμύρια δολάρια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!