THEPOWERGAME
Μπορεί το ευρωπαϊκό εμπάργκο προς το ρωσικό πετρέλαιο δια θαλάσσης να μπαίνει σε εφαρμογή στις 5 Δεκεμβρίου -μαζί με το πλαφόν στις τιμές που δρομολογούν οι G7, όμως η γειτονική Τουρκία συνεχίζει να εισαγάγει ρωσικό αργό. Γιατί συμβαίνει αυτό; Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), που έχει την έδρα του στη Φινλανδία, έχει διαμορφωθεί μία νέα δίοδος για το ρωσικό αργό μέσω της Τουρκίας, η οποία προχωρά σε διύλιση και στη συνέχεια εξαγωγή των πετρελαιοειδών, προς τις ΗΠΑ και πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς το σχετικό ευρωπαϊκό εμπάργκο για τα προϊόντα πετρελαίου πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή στις 5 Φεβρουαρίου.
Ήδη από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Άγκυρα αύξησε σταθερά τις εισαγωγές ρωσικού αργού. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν πως παράλληλα, το τελευταίο δίμηνο, ενισχύθηκαν κατά 85%, σε σχέση με το καλοκαίρι, οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων προς λιμάνια στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Τα πετρελαιοειδή, που προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό αργό, παράγονται και εξάγονται από τα δύο μεγάλα διυλιστήρια στα λιμάνια Νεμρούτ, απέναντι από τη Λέσβο και Κορφέζ στη Θάλασσα του Μαρμαρά, ενώ στο Ερέγλισι του Μαρμαρά γίνονται μεταφορτώσεις προϊόντων πετρελαίου και από τη Ρωσία.
Μεγαλύτεροι εισαγωγείς πετρελαιοειδών η Ισπανία, η Γαλλία, οι ΗΠΑ, η Ρουμανία και η Ολλανδία
Τα στοιχεία του τελευταίου διμήνου δείχνουν ακόμη πως οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς πετρελαιοειδών από την Τουρκία είναι η Ισπανία, η Γαλλία, οι ΗΠΑ, η Ρουμανία και η Ολλανδία. Το ίδιο διάστημα οι ΗΠΑ, η Ισπανία και η Ιταλία εισήγαγαν επίσης πετρελαιοειδή από το διυλιστήριο Τζαμναγκάρ της Ινδίας, που αποτελεί επίσης βασικό προορισμό για το ρωσικό αργό, το οποίο εισάγει η ασιατική χώρα.
Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα πως τα τουρκικά διυλιστήρια προσφέρουν μία διέξοδο για το αδιάθετο ρωσικό αργό, διοχετεύοντας τα προϊόντα του σε αγορές που είτε δεν θέλουν να προμηθευτούν απευθείας από τη Ρωσία, είτε δεν έχουν τις υποδομές να προχωρήσουν σε διύλιση. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν «καθώς το εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού αργού μπαίνει σε εφαρμογή στις 5 Δεκεμβρίου, αυτό το παραθυράκι θα μπορούσε να γίνει σημαντικό».
Συνολικά 16 λιμάνια έλαβαν πετρελαιοειδή από την Τουρκία, το τελευταίο τετράμηνο, εκ των οποίων τα 15 βρίσκονται στην Ευρώπη (το 16ο είναι το Χιούστον της αμερικανικής Πολιτείας του Τέξας). Από αυτά, έξι τον Ιούλιο, τέσσερα τον Αύγουστο, έξι τον Σεπτέμβριο και επτά τον Οκτώβριο, γεγονός που δείχνει πως το πελατολόγιο διευρύνεται το τελευταίο δίμηνο.
Μέσα στο καλοκαίρι, τις μεγαλύτερες ποσότητες έλαβε η Κοστάντζα στη Ρουμανία (125Mt), το Άμστερνταμ (103Mt) και το Βέντσπιλς της Λετονίας, το οποίο ήταν και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας του Ιουλίου με 53 μετρικούς τόνους (Mt). Η γαλλική Χάβρη έκανε τις μεγαλύτερες εισαγωγές τον Αύγουστο (51 μετρικοί τόνοι), ενώ η Κοστάντζα ήταν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας του Σεπτεμβρίου (90Mt), με το αμερικανικό Χιούστον να έρχεται στη δεύτερη θέση με 50 μετρικούς τόνους. Τον Οκτώβριο το Άμστερνταμ έκανε τις περισσότερες εισαγωγές, φτάνοντας τους 51 μετρικούς τόνους.
Σύμφωνα με το CREA, τουλάχιστον 50% των ποσοτήτων που εξήχθησαν στην ΕΕ και τις ΗΠΑ το διάστημα Ιουλίου-Οκτωβρίου μεταφέρθηκαν από τάνκερ που ανήκουν σε ευρωπαϊκές χώρες και το 90% αυτών ήταν ασφαλισμένα στη Βρετανία, τη Νορβηγία και τις ΗΠΑ.