THEPOWERGAME
Της Μυρτώς Μπούτση
«Είναι δωρεάν και πάντα θα είναι». Η φράση κατατεθέν της αρχικής σελίδας του Facebook αφαιρέθηκε διακριτικά το καλοκαίρι του 2019. Από την άλλη, το Twitter δεν είχε κάνει ποτέ μότο του, το δωρεάν περιεχόμενο.
Έτσι, δεν θα αθετήσει ούτε τυπικά κάποια υπόσχεση προς τους χρήστες του, εφόσον προχωρήσει, όπως σχεδιάζει, στη δημιουργία μοντέλου συνδρομής για κάποιους από τους λογαριασμούς του, όπως ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να κάνει την Πέμπτη, σε διαδικτυακή ενημέρωση των επενδυτών και αναλυτών.
Την πρώτη από το 2014.
Είναι αναμενόμενο για το μέσο κοινωνικής δικτύωσης να επιδιώκει να αυξήσει τα έσοδά του και παράλληλα να «επανεφεύρει» τον εαυτό του. Το οικονομικό μοντέλο στο χώρο αλλάζει, και με τον σχεδιασμό της λειτουργίας «Super Follow», όπως ονομάζεται, επιδιώκει να κεφαλαιοποιήσει κέρδη από το επιτυχημένο μοντέλο που έχουν ακολουθήσει πλατφόρμες όπως το OnlyFans και το Substack.
Άλλωστε με την ιδέα είχε φλερτάρει και παλιότερα, το 2017, όταν έκανε έρευνα μεταξύ των χρηστών για μία ενδεχόμενη premium υπηρεσία, την TweetDeck, με news alerts και περισσότερες αναλύσεις.
Τώρα όμως τα πράγματα είναι πιο πιεστικά. Η μετοχή του κατρακύλησε τον Ιανουάριο, όταν αποφάσισε -πιθανώς ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλός του, Τζακ Ντόρσεϊ- να μπλοκάρει δια παντός τον λογαριασμό του (τότε προέδρου ακόμη) Ντόναλντ Τραμπ, εξαιτίας των γεγονότων στο Καπιτώλιο.
Ο Τραμπ ήταν ένας από τους μεγαλύτερους λογαριασμούς τους, με 88 εκατ. ακολούθους, σχεδόν το 20% του συνόλου των χρηστών του. Στη χρηματιστηριακή συνεδρίαση της 11ης Ιανουαρίου, η μετοχή της Twitter (TWTR NYSE) έπεσε ραγδαία κατά 12%. Και πολλοί αναλυτές άρχισαν να προβλέπουν μαζικές αποχωρήσεις χρηστών από το μέσο.
Το σενάριο δεν επιβεβαιώθηκε. Αντίθετα, μπορεί κανείς να πει πως το Twitter άρχισε να κινείται στη λογική του περιορισμού των τοξικών αναρτήσεων, αλλά και μίας απόπειρας ενημέρωσης των χρηστών για τις ατζέντες και τα συμφέροντα κάποιων από τους λογαριασμούς του. Το editing που κάνουν συνήθως τα ΜΜΕ στις ειδήσεις του, τώρα επιχειρεί να το πράξει (διαμεσολαβώντας ουσιαστικά μεταξύ tweet και χρήστη, με την απόφασή του να σηματοδοτεί τους λογαριασμούς που συνδέονται με κρατικούς αξιωματούχους.
Μην ξεχνάμε πως ο Τζακ Ντόρσεϊ, όπως και οι Μαρκ Ζούκερμπεργκ του Facebook και Σουντάρ Πιτσάι της Google, θα προσέλθουν ξανά στην Επιτροπή Ενέργειας και Εμπορίου της Βουλής ων Αντιπροσώπων στις ΗΠΑ. Είναι η τρίτη φορά για τον Ντόρσεϊ, με αντικείμενο τώρα τη διάσωση παραπληροφόρησης από τις πλατφόρμες. Άλλωστε ο πόλεμος ελέγχου (της αντικειμενικότητας και του μονοπωλίου) των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τις κυβερνήσεις (ΗΠΑ, Αυστραλίας και Ευρώπης) μαίνεται αυτό το διάστημα.