THEPOWERGAME
Ο κύριος μαχητικός βραχίονας του τουρκικού στρατού, οι Χερσαίες Δυνάμεις (Kara Kuvvetleri), θα δυσκολευτούν να βρουν στρατεύματα έτοιμα για να αναπτυχθούν σε περίπτωση πολέμου, ενώ στερούνται του απαραίτητου στρατιωτικού υλικού για να εκπληρώσουν την την αποστολή τους, όπως αποκαλύπτει απόρρητο έγγραφο που έφερε στο φως της δημοσιότητας το Nordic Monitor.
Στο απόρρητο έγγραφο καθίσταται σαφές ότι οι Τούρκοι στρατιωτικοί διοικητές ανησυχούν για την επιδείνωση των δυνατοτήτων των χερσαίων δυνάμεων, προτείνοντας διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εμποδίζουν τις επιχειρησιακές και υλικοτεχνικές δυνατότητες τους.
«Δυσκολευόμαστε να βρούμε μια έτοιμη για μάχη τεθωρακισμένη/μηχανοποιημένη ταξιαρχία που μπορούμε να στείλουμε στη μάχη. Επομένως, η κορυφαία προτεραιότητά μας ως Χερσαίες Δυνάμεις θα πρέπει να είναι να βρούμε μια λύση στην ανάγκη μας για μάχιμα στρατεύματα», αναφέρεται στην έκθεση.
Τονίζεται ακόμη ότι οι χερσαίες δυνάμεις ενδέχεται να κληθούν να αναπτυχθούν, αν και σε περιορισμένη εμπλοκή, και να προβάλουν ισχύ κατά μήκος των συνόρων με την Ελλάδα, καθώς και κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης μεταξύ του Αζερμπαϊτζάν και της Αρμενίας.
Το απόρρητο έγγραφο που αποκαλύπτει το Nordic Monitor
Σημειώνεται επίσης ότι το ΝΑΤΟ ενδέχεται να επηρεάσει περαιτέρω τη Ρωσία, απαιτώντας από την Τουρκία να δεσμεύσει δυνάμεις σε διάφορα επίπεδα κατά της ρωσικής απειλής, ενώ ο στρατός μπορεί να κληθεί να παράσχει εκπαιδευτικά προγράμματα σε περισσότερες ξένες χώρες.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ζήτηση για χρήση χερσαίων στρατευμάτων θα αυξηθεί πιθανότατα στο μέλλον, οι χερσαίες δυνάμεις πρέπει να είναι σε θέση να εκσυγχρονιστούν γρήγορα για να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις και να λύσουν προβλήματα για να μπορέσουν να επιτύχουν τέτοια καθήκοντα, υπογραμμίζεται η έκθεση. Κρούει επίσης τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη εξελιγμένων στρατιωτικών συστημάτων, όπως μονάδες αντιπυραυλικής άμυνας, συστήματα ακριβείας καθοδήγησης και απόκτησης στόχων και πυραύλους κρουζ μεγάλης εμβέλειας. Σύμφωνα με την έκθεση, οι Χερσαίες Δυνάμεις δέχονται περαιτέρω πλήγμα λόγω έλλειψης επαρκούς ανθρώπινου δυναμικού.
«Υπάρχει ένα γεγονός που δεν μπορούμε να αλλάξουμε. Οι στρατευμένοι δεν καλύπτουν τις στρατιωτικές ανάγκες των Χερσαίων Δυνάμεων. Δεν φαίνεται δυνατό να αλλάξει αυτή η κατάσταση βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα», αναφέρει η έκθεση, προσθέτοντας: «Αντίθετα, οι κοινωνικές τάσεις τα τελευταία είκοσι χρόνια, η συντόμευση της (υποχρεωτικής) στρατιωτικής θητείας, που έγινε με πολιτικά κίνητρα εκτός της εμπλοκής των TAF (Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων) και η (εισαγωγή) πρακτικών όπως η αμειβόμενη στρατιωτική θητεία έχουν επιδεινώσει περαιτέρω αυτή την προοπτική».
Σημαντικό μέρος των χερσαίων δυνάμεων είναι ήδη δεσμευμένο σε πολεμικές εμπλοκές που προέρχονται από τη φύλαξη των συνόρων και τον αγώνα κατά τρομοκρατικών ομάδων, σημειώνεται. Αυτό παρεμποδίζει τα σχέδια του στρατού για αναδιάρθρωση και συνδέει σημαντικό αριθμό στρατευμάτων σε συνοριακές περιπολίες και αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις.
Προτείνεται τέτοια καθήκοντα να μεταφερθούν στην αστυνομία των συνόρων και στις υπηρεσίες επιβολής του νόμου όπως η χωροφυλακή για να απελευθερώσουν στρατεύματα για τις Χερσαίες Δυνάμεις. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι εάν εγκρινόταν μια τέτοια μετατόπιση, τα υπάρχοντα στρατεύματα που είχαν ήδη δεσμευτεί για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας που αναπτύχθηκαν για συνοριακά καθήκοντα πιθανότατα θα έμεναν στις νέες τους μονάδες, στερώντας έτσι από τις χερσαίες δυνάμεις το ανθρώπινο δυναμικό που χρειάζεται.
Η έκθεση παραδέχτηκε την αποτυχία ολοκλήρωσης της αναδιάρθρωσης των στρατευμάτων στις χερσαίες δυνάμεις που ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία, με αποτέλεσμα την αβεβαιότητα μεταξύ των μονάδων και την αποτροπή των απαιτούμενων επενδύσεων σε προσωπικό και εξοπλισμό. Τα μικρά προβλήματα έγιναν τεράστια ζητήματα όταν οι μονάδες που αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης για διάλυση ή αναδιάρθρωση δίστασαν να επενδύσουν περαιτέρω για να αποφύγουν τη σπατάλη.
Προτείνεται επίσης η αναμόρφωση των 35 ταξιαρχιών που έχουν οι Χερσαίες Δυνάμεις εκτός από μία που σταθμεύει στο βόρειο τμήμα της Κύπρου. Σύμφωνα με την πρόταση, 15 από αυτές τις ταξιαρχίες – πέντε ταξιαρχίες καταδρομέων, τέσσερις ελαφριές τεθωρακισμένες ταξιαρχίες και έξι τεθωρακισμένες μηχανοποιημένες ταξιαρχίες – θα σχεδιαστούν για να είναι έτοιμες για μάχη στο υψηλότερο επίπεδο. Θα αποτελούνταν εξ ολοκλήρου από επαγγελματίες στρατιώτες.
Μια άλλη ομάδα 15 ταξιαρχιών –τέσσερις μηχανοκίνητες και 11 τεθωρακισμένες μηχανοποιημένες μονάδες– θα είχε την ικανότητα να είναι έτοιμη για πόλεμο εντός ενός έως τριών μηνών. Θα επανδρώνονταν από στρατεύσιμους με επικεφαλής επαγγελματίες στρατιώτες. Οι υπόλοιπες ταξιαρχίες – πέντε μονάδες – θα αναδιαρθρωθούν ώστε να είναι ταξιαρχίες κινητοποίησης που θα είναι έτοιμες για μάχη εντός τριών έως έξι μηνών. Θα επανδρώνονταν και από στρατεύσιμους. Οι ταξιαρχίες κινητοποίησης θα χρησιμεύσουν επίσης ως κόμβοι εκπαίδευσης για το ξένο στρατιωτικό προσωπικό και θα βοηθήσουν στη δημιουργία ή την αναδιάρθρωση στρατών για χώρες όπως η Σομαλία και η Λιβύη που έχουν ζητήσει βοήθεια από την Τουρκία. Η έκθεση εκτίμησε ότι περισσότερες χώρες θα ζητούσαν παρόμοια βοήθεια από την Τουρκία στο μέλλον, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση στις Χερσαίες Δυνάμεις.
Σύμφωνα με την έκθεση, η ιδέα της συρρίκνωσης του στρατού με ενισχυμένη αποτελεσματικότητα και επαγγελματικές ικανότητες δεν λειτούργησε πραγματικά με τον τρόπο που περίμεναν οι σχεδιαστές. Αντίθετα, το ανθρώπινο δυναμικό μειώθηκε χωρίς να ενισχύεται η αποτελεσματικότητα των μονάδων Χερσαίων Δυνάμεων. Δεν υπάρχει ημερομηνία για την έκθεση, αλλά πιστεύεται ότι είναι από το 2015 περίπου, καθώς αναφέρει ότι ορισμένες από τις προτεινόμενες αλλαγές θα υποβληθούν στη συνεδρίαση του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου το καλοκαίρι του 2015.
Δεν είναι σαφές πόσες αλλαγές έχουν γίνει στις Χερσαίες Δυνάμεις από τότε, αλλά η έκθεση παρείχε μια προσεκτική ματιά στον τρόπο σκέψης στις Χερσαίες Δυνάμεις, οι οποίες ξεκίνησαν μεταρρυθμίσεις με την ιδέα να μετατραπεί σε επαγγελματικό στρατό τη δεκαετία του 1990. Ορισμένες από τις προβλέψεις για την προοπτική ασφάλειας στην έκθεση πραγματοποιήθηκαν. Ο τουρκικός στρατός αναπτύχθηκε στη Συρία για να δημιουργήσει μια ζώνη ασφαλείας και επέκτεινε την παρουσία του στο Ιράκ, ενώ έλαβε χώρα περιορισμένη στρατιωτική εμπλοκή στη Λιβύη κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου και στον Καύκασο κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης Αζερμπαϊτζάν-Αρμενίας.