THEPOWERGAME
Οι επιπτώσεις των συνθηκών ξηρασίας γίνονται πια αισθητές στις ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου, επηρεάζοντας τις επιδόσεις τους σε μια περίοδο που είναι ήδη εξαιρετικά δυσμενής λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της αβεβαιότητας για την επάρκεια στην προσφορά ενέργειας. Η χαμηλή στάθμη του Ρήνου και οι δυσκολίες στη μεταφορά εμπορευμάτων από τις όχθες του κατέδειξαν τις αλυσιδωτές αντιδράσεις του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής στη γερμανική οικονομία. Σε ανάλογο αδιέξοδο βρέθηκε, επίσης, η Κίνα. Ο παρατεταμένος καύσωνας οδήγησε σε μεγάλη μείωση της υδροηλεκτρικής ενέργειας και κατ΄ επέκταση διακοπές ρεύματος με διάρκεια έως και 11 ωρών μέσα στον Αύγουστο σε ορισμένες περιοχές, ενώ δυσχέρανε επίσης τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσα από τα μεγάλα ποτάμια της χώρας. Ανησυχητικές ενδείξεις έκαναν επίσης την εμφάνισή τους στις ΗΠΑ.
Πρόσφατα, η ΕΕ προειδοποίησε πως οι συνθήκες ξηρασίας θα εξακολουθούν να υφίστανται σχεδόν στο ήμισυ της Γηραιάς Ηπείρου μέχρι τον Νοέμβριο, με αποτέλεσμα να εξακολουθούν να ασκούνται πιέσεις στα συστήματα ηλεκτροδότησης και δυσχεραίνεται η αγροτική παραγωγή των κρατών-μελών. Η χαμηλή στάθμη νερού στους ποταμούς της Ευρώπης δεν εμποδίζει μόνον την παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας αλλά παρεμβάλει εμπόδια στην ομαλή λειτουργία των πυρηνικών εργοστασίων διότι δεν είναι εύκολη η ψύξη των αντιδραστήρων.
Καθώς η Ευρώπη πέρασε αυτό το καλοκαίρι έναν από τους χειρότερους καύσωνες στην ιστορία της, η επίτροπος έρευνας και καινοτομίας στην ΕΕ Μαρίγια Γκάμπριελ δήλωσε μέσα στον Αύγουστο πως «ο συνδυασμός ισχυρής ξηρασίας και καύσωνα έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στη στάθμη του νερού σε όλη την Ε.Ε». Σε σχετική έρευνα του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Ξηρασίας αναφέρθηκε πως περίπου το 47% της Ε.Ε τελεί υπό συνθήκες ξηρασίας, με το 17% να βρίσκεται ήδη σε κατάσταση συναγερμού.
Σε συναγερμό και η Κίνα
Στην Κίνα, ένας καύσωνας που κράτησε 11 εβδομάδες δημιούργησε ανάλογα εμπόδια στη μετακίνηση των εμπορικών πλοίων από τους κυριότερους ποταμούς της υπ’ αριθμόν 2 οικονομίας του κόσμου. Το ποτάμι Γιανγκτσέ είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Όντας το μεγαλύτερο της Ασίας και το τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο, φιλοξενεί το μεγαλύτερο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στον κόσμο και αποτελεί μια από τις κεντρικές αρτηρίες για τη μεταφορά εμπορευμάτων στα βασικά λιμάνια της χώρας. Αν και οι αρμόδιοι καταφεύγουν στις οδικές μεταφορές είναι δύσκολο να αναπληρωθεί το κενό εάν αναλογιστεί κανείς πως τα φορτία ενός πλοίου απαιτούν 500 ή παραπάνω φορτηγά για τη μεταφορά τους.
Ήδη η κινεζική οικονομία βρίσκεται σε δυσμενή θέση ύστερα από τη συρρίκνωση της μεταποίησης τον Αύγουστο επί δεύτερο συναπτό μήνα λόγω της αυστηρής πολιτικής που ακολουθεί το Πεκίνο για την καταπολέμηση των κρουσμάτων της νόσου Covid-19. Πρόσφατα επιβλήθηκαν νέα περιοριστικά μέτρα στην Τσενγκντού όπως επίσης στη Σαγκάη και το Νταλιάν. Ο καύσωνας στην Κίνα έχει επίσης τροφοδοτήσει την άνοδο των τιμών στα τρόφιμα καθώς επηρεάζεται η αγροτική παραγωγή όπως και στην Ευρώπη.
Εκτός της μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής, οι οικονομικές επιπτώσεις της ξηρασίας δεν είναι αμελητέες για τις βιομηχανίες και τους αγροτικούς παραγωγούς. Η μεταφορά εμπορευμάτων από τα ποτάμια και κανάλια της Ευρώπης αποδίδει 80 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή οικονομία. Στην πολιτεία του Κολοράντο, η χαμηλή στάθμη νερού του ποταμού οδήγησε αυτό το καλοκαίρι σε διακοπές ύδρευσης στην Αριζόνα, τη Νεβάδα και το Νέο Μεξικό. O συγκεκριμένος ποταμός και οι διακλαδώσεις του παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην άρδευση περίπου 18 εκατ. στρεμμάτων, συμβάλλοντας με 1,4 τρισ. δολάρια στις τοπικές οικονομίες και τον αγροτικό κλάδο. Μεγάλος προβληματισμός επικρατεί στην περίπτωση που αυτές οι υδάτινες εμπορικές αρτηρίες δεν αποκατασταθούν αλλά διαγραφούν από τον χάρτη σε βάθος χρόνου. Είναι ένα απευκταίο σενάριο σε μια συγκυρία που η Δύση καθυστερεί την ενεργειακή μετάβαση και στρέφεται στα ορυκτά καύσιμα προκειμένου να αναπληρώσει το κενό που αφήνει η σταδιακή απομόνωση της Ρωσίας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.