THEPOWERGAME
Με το βλέμμα στα ασιατικά διυλιστήρια -εκτός από τη Μέση Ανατολή- για την προμήθεια πετρελαίου ντίζελ βρίσκεται η Ευρώπη, εν μέσω της διαφαινόμενης έλλειψης σε φυσικό αέριο τον χειμώνα που έρχεται αλλά και της προγραμματισμένης εφαρμογής του πετρελαϊκού εμπάργκο προς τη Ρωσία το Δεκέμβριο, που θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των αποθεμάτων.
Μία ενεργειακή στροφή από το φυσικό αέριο προς το ντίζελ βρίσκεται ήδη στο σχεδιασμό (ήδη το καύσιμο χρησιμοποιείται από φορτηγά, οχήματα και πλοία, αλλά και στον κατασκευαστικό και μεταποιητικό τομέα). Η ανησυχία των Ευρωπαίων επικεντρώνεται στο γεγονός πως τα αποθέματα στον κόμβο του Άμστερνταμ-Ρότερνταμ και Αμβέρσας βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2008, σύμφωνα με στοιχεία του Insights Global.
Οι παραγγελίες ξεκινούν ήδη, παρά τις ανησυχίες για τα χαμηλά επίπεδα του ποταμού Ρήνου (λόγω του καλοκαιρινού κύματος ξηρασίας) που εμποδίζει τις ενδοευρωπαϊκές διακομιδές και των επιπέδων των τιμών με βάση τη λεγόμενη «οπισθοδρόμηση» των αγορών (οι άμεσες τιμές είναι υψηλότερες από αυτές των επόμενων μηνών), που δημιουργεί αντικίνητρα για την άμεση τόνωση των αποθεμάτων -αν και το φαινόμενο παρουσιάζει τελευταία μικρή υποχώρηση.
Από την άλλη, οι Ευρωπαίοι θα ήθελαν και να επωφεληθούν από τη μείωση της ζήτησης στην Ασία λόγω και της περιόδου των μουσώνων για να αυξήσουν τις παραγγελίες. Έτσι τα φορτία αρχίζουν να έρχονται, ενώ στην Ασία παλιά διυλιστήρια επισκευάζονται, ενώ είναι προγραμματισμένο να ανοίξουν καινούργια μέσα στο επόμενο διάστημα.
Πετρέλαιο από την Ασία, τελευταίες παραγγελίες και από τη Ρωσία
Την Πέμπτη, το πρακτορείο Bloomberg μετέδιδε πως ένας στόλος δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ντίζελ αναμένεται από την Ασία, με πέντε από αυτά να είναι προγραμματισμένα να μεταφέρουν κοντά στα 3 εκατ. βαρέλια μέχρι τώρα τον Αύγουστο, με βάση στοιχεία από το Vortexa. Οι ποσότητες αντιστοιχούν, ανέφερε, σε περισσότερο πετρέλαιο ημερησίως από αυτό που έχει έρθει από την Ασία το τελευταίο πεντάμηνο.
Από την άλλη, το Reuters μετέδιδε ότι τον Ιούλιο είχαν αυξηθεί αισθητά οι παραγγελίες ντίζελ και από τη Ρωσία, φτάνοντας τα 825.000 βαρέλια ημερησίως το διάστημα 1-19 Ιουλίου, μία αύξηση της τάξης του 24% σε σχέση με τον Ιούνιο και καλύπτοντας ποσοστό 60% των Ευρωπαϊκών εισαγωγών, προφανώς εν όψει των ελλείψεων που αναμένεται να παρουσιαστούν μόλις τεθεί σε εφαρμογή το εμπάργκο.
Η ζήτηση σε ντίζελ προβλέπεται να εκτιναχθεί φέτος συνολικότερα, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να ενισχύει τις προβλέψεις του για αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου κατά 380.000 βαρέλια ημερησίως με την προσδοκία ότι η βιομηχανία και οι ηλεκτροπαραγωγοί θα αλλάξουν καύσιμα, όπως δείχνει και ανάλυση της Goldman Sachs Group Inc.
Χαμηλά αποθέματα, υψηλή ζήτηση
Έτσι από τη μία πλευρά η Ευρώπη έχει χαμηλά αποθέματα και αναμένεται, ως το Νοέμβριο, να πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα που κατείχε στις αρχές του 2011, σύμφωνα με την Wood Mackenzie Ltd. «Αναμένουμε τα αποθέματα να υποχωρήσουν σύμφωνα με τα εποχικά επίπεδα, αλλά φέτος ξεκινούμε από πολύ χαμηλή βάση» επισημαίνει ο Τζέιμς Μπέρλεϊ, επικεφαλής αναλυτής της συμβουλευτικής για τις ευρωπαϊκές αγορές πετρελαίου. Είναι ενδεικτικό πως το γερμανικό διυλιστήριο OMV ανέφερε πως αναμένει αύξηση στο πετρέλαιο θέρμανσης και το ντίζελ, ενώ Αυστρία, Ελβετία και Ουγγαρία ετοιμάζονται να στραφούν στα πετρελαϊκά τους αποθέματα μέσα στους επόμενους μήνες.
Από την άλλη, τα ασιατικά διυλιστήρια αναμένεται να επεξεργαστούν ημερησίως 215.000 βαρέλια την ημέρα περισσότερα, από εκείνα που ζητεί η αγορά της ηπείρου, επισημαίνει ο αναλυτής της S&P Global Commodity Insights, Τζι Λιμ. Σύμφωνα δε με τον Κέβιν Ράιτ της Kpler, οι νέες δυνατότητες διύλισης στη Μέση Ανατολή «θα σημάνουν μία αλλαγή στο ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης ανατολικά του Σουέζ».
Κάτι που θα σημάνει μεγαλύτερη μεταφορά ντίζελ με μεγάλα δεξαμενόπλοια προς την Ευρώπη, πιο συχνά. Εδώ και μερικά χρόνια, το ντίζελ από την Ασία εξάγεται στην Ευρώπη σε δεξαμενόπλοια των 90.000 μετρικών τόνων, κάτι που έχει σημάνει και την ανάγκη για ανάπτυξη υποδομών στα τέρμιναλ υποδοχής των φορτίων.
Η S&P Global Commodity Insights μετέδιδε παράλληλα πως μία σειρά ασιατικά διυλιστήρια ετοιμάζονταν σε μία σειρά από εργασίες συντήρησης, ενώ νέα διυλιστήρια είναι προγραμματισμένα στην Ινδία, την Ινδονησία, το Πακιστάν, τη Μογγολία και τη Μαλαισία.