THEPOWERGAME
«Hopeless Heathrow» («Χίθροου χωρίς ελπίδα») χαρακτήρισε ο γνωστός για τις αιχμηρές δηλώσεις του CEO της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι το βρετανικό αεροδρόμιο, μετά την απόφαση της διοίκησής του να επεκτείνει ως τον Οκτώβριο το όριο που έχει θέσει μέσα στο καλοκαίρι στον ημερήσιο αριθμό επιβατών που μπορεί να δεχθεί (και έχει διαμορφωθεί στις 100.000).
Το όριο που εισήχθη τον Ιούλιο και αρχικά επρόκειτο να διαρκέσει ως τις 11 Σεπτεμβρίου, παρατάθηκε τη Δευτέρα μέχρι και τις 29 Οκτωβρίου, με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Χίθροου, Τζον Χόλαντ Κέι, να αποδίδει το συνεχιζόμενο μέτρο στην αδυναμία των αεροπορικών εταιρειών να διασφαλίσουν επαρκή αριθμό χειριστών εδάφους (υπενοικιάζονται από τις ίδιες τις αεροπορικές και χειρίζονται από την ανατροφοδότηση με καύσιμα, μέχρι το τσεκ-ιν και τις αποσκευές) και οι οποίοι παραμένουν σε ποσοστό 70% των προ πανδημίας επιπέδων.
Στη σχετική ανακοίνωση, το αεροδρόμιο διευκρίνισε πως η απόφαση ελήφθη κατόπιν διαβούλευσης με τις αεροπορικές, ωστόσο κάλεσε τις αεροπορικές να επιδείξουν «διαφάνεια» σε σχέση με τον αριθμό των ατόμων που προσλαμβάνουν, προκειμένου να αρθεί το πλαφόν το συντομότερο δυνατόν.
Σε μία άλλη αντίδραση ενδεικτική των τριβών με τις αεροπορικές, όπως μεταδίδουν οι Financial Times, η μητρική εταιρεία της British Airways, International Airlines Group (IAG), κατά την τελευταία παρουσίαση των αποτελεσμάτων της, απέδωσε το «καπέλο» στις ίδιες τις ελλείψεις σε προσωπικό ασφαλείας της Heathrow Airport Limited.
Ήδη τον Ιούλιο, η αρχική ανακοίνωση είχε προκαλέσει την αντίδραση της αεροπορικής Emirates, η οποία προέβλεψε «αερο-αρμαγεδώνα» (airmageddon). Αρχικά μάλιστα, η εταιρεία διεμήνυσε πως θα αγνοήσει την ανακοίνωση, ως ότου τελικά προχώρησε σε αποδοχή του μέτρου και κοινή ανακοίνωση με τη διοίκηση του Χίθροου.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Qatar Airways, Ακμπάρ Αλ Μπακέρ, που εκπροσωπεί επίσης το Qatar Fund στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας ΒΑΑ του Χίθροου και άλλων βρετανικών αεροδρομίων (κατέχει ποσοστό 20% στην ΒΑΑ από το 2012), δήλωσε στην τηλεόραση του Bloomberg απογοητευμένος από την έλλειψη προνοητικότητας από πλευράς της διοίκησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας συλλογής αεροπορικών δεδομένων OAG, την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου ακυρώθηκαν 0,34% των πτήσεων που ήταν προγραμματισμένες από βρετανικά αεροδρόμια, σε σχέση με ακυρώσεις της τάξης του 5% την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου. Παρότι τα στοιχεία δείχνουν πως επιτεύχθηκε κάπως καλύτερη διαχείριση χάρη στις περικοπές, προφανώς οι πτήσεις θα πρέπει να επανέλθουν στην κανονικότητα. Σύμφωνα πάντως με τους Financial Times, η British Airways, μεγαλύτερος πελάτης του αεροδρομίου, μείωσε τις ετήσιες προβλέψεις της για φέτος (πριν από δύο εβδομάδες) από το 80% της πληρότητας σε σχέση με το 2019 στο 78%. Οι υπολογισμοί της εφημερίδας με βάση και τη μείωση του αριθμού των προγραμματισμένων πτήσεων κατά 18% το διάστημα Μαΐου-Οκτωβρίου, δείχνει πως μόνο το 0,5% της μείωσης μπορεί να αποδοθεί στο πλαφόν επιβατών του Χίθροου.
Άλλα αεροδρόμια
Σε κάθε περίπτωση, το Χίθροου δεν είναι το μόνο αεροδρόμιο που επέβαλε ή επέκτεινε σχετικό πλαφόν. Στις 17 Ιουνίου, το Gatwick του Λονδίνου ανακοίνωσε ότι περιορίει τον αριθμό των πτήσεων σε 825 ημερησίως τον Ιούλιο και 850 τον Αύγουστο (από 900 περίπου). Στις 19 Ιουλίου, το αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης -ένα από τα πιο πολυσύχναστα στην Ευρώπη- μείωσε αναχωρήσεις και αφίξεις σε 88 την ώρα, ενώ στις 2 Αυγούστου, το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ ανακοίνωσε πως το δικό του επιβατικό πλαφόν (των 67,500 πτήσεων την ημέρα το Σεπτέμβριο και 69.500 τον Οκτώβριο) θα παραταθεί μέχρι τουλάχιστον το Νοέμβριο.