Γ.Δ.
1488.44 -1,02%
ACAG
-0,84%
5.9
BOCHGR
-0,63%
4.74
CENER
-1,49%
9.89
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
-0,24%
8.23
EVR
-1,35%
1.46
NOVAL
-1,05%
2.36
OPTIMA
-0,94%
12.68
TITC
-0,62%
39.95
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-2,47%
1.656
ΑΒΕ
-1,99%
0.444
ΑΔΜΗΕ
-2,17%
2.71
ΑΚΡΙΤ
-4,88%
0.78
ΑΛΜΥ
-2,37%
4.32
ΑΛΦΑ
-1,51%
1.692
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
-1,35%
10.23
ΑΣΚΟ
-2,50%
3.12
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.06
ΑΤΕΚ
+9,76%
0.54
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-2,58%
0.754
ΑΤΤΙΚΑ
-1,78%
2.21
ΒΙΟ
-2,41%
5.66
ΒΙΟΚΑ
-0,50%
1.985
ΒΙΟΣΚ
-1,25%
1.58
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
-0,35%
1.405
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,54%
18.38
ΔΑΑ
-1,70%
8.08
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-1,76%
12.29
ΔΟΜΙΚ
-3,78%
2.93
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,90%
0.335
ΕΒΡΟΦ
-2,43%
2.01
ΕΕΕ
-1,45%
32.64
ΕΚΤΕΡ
-1,93%
1.832
ΕΛΒΕ
0,00%
4.96
ΕΛΙΝ
-0,43%
2.29
ΕΛΛ
-0,68%
14.55
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,28%
2.24
ΕΛΠΕ
-0,79%
7.54
ΕΛΣΤΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΤΟΝ
+0,32%
1.892
ΕΛΧΑ
-1,63%
2.115
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-2,38%
1.23
ΕΤΕ
-1,27%
7.948
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.91
ΕΥΡΩΒ
-1,88%
2.299
ΕΧΑΕ
-1,47%
4.68
ΙΑΤΡ
-2,99%
1.625
ΙΚΤΙΝ
-1,95%
0.352
ΙΛΥΔΑ
-3,74%
1.8
ΙΝΚΑΤ
-0,95%
4.695
ΙΝΚΑΤΔ
-29,03%
0.022
ΙΝΛΙΦ
-1,29%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,19%
1.054
ΙΝΤΕΚ
-1,14%
6.05
ΙΝΤΕΤ
-0,81%
1.22
ΙΝΤΚΑ
-1,78%
3.035
ΚΑΡΕΛ
0,00%
350
ΚΕΚΡ
-2,26%
1.3
ΚΕΠΕΝ
+1,72%
1.77
ΚΟΡΔΕ
-5,64%
0.452
ΚΟΥΑΛ
-4,48%
1.364
ΚΟΥΕΣ
-1,82%
5.95
ΚΡΙ
+0,95%
15.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.85
ΚΥΡΙΟ
-0,98%
1.01
ΛΑΒΙ
-2,87%
0.779
ΛΑΜΔΑ
-0,69%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
-0,98%
1.01
ΛΕΒΚ
+0,70%
0.288
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.59
ΛΟΥΛΗ
-1,72%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,83%
3.9
ΜΕΝΤΙ
-2,97%
2.29
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-2,64%
2.95
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,41%
21
ΜΟΝΤΑ
-2,17%
3.6
ΜΟΤΟ
+2,54%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
-0,70%
25.52
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
-0,93%
2.13
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-0,89%
33.58
ΝΑΚΑΣ
-0,67%
2.98
ΝΑΥΠ
-0,99%
0.8
ΞΥΛΚ
-2,01%
0.293
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+12,97%
27
ΟΛΠ
-1,49%
29.75
ΟΛΥΜΠ
-1,16%
2.56
ΟΠΑΠ
+0,64%
15.66
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
+0,07%
14.84
ΟΤΟΕΛ
-0,72%
11.06
ΠΑΙΡ
+0,46%
1.095
ΠΑΠ
0,00%
2.55
ΠΕΙΡ
-1,98%
4.107
ΠΕΡΦ
-1,72%
5.72
ΠΕΤΡΟ
-0,48%
8.3
ΠΛΑΘ
-1,45%
4.09
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.3
ΠΡΔ
-6,25%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-1,13%
1.226
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,10%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,66%
5.32
ΡΕΒΟΙΛ
-2,31%
1.69
ΣΑΡ
-2,01%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,39%
0.355
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.6
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.1
ΣΠΙ
+0,63%
0.644
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,20%
20
ΤΖΚΑ
-5,99%
1.57
ΤΡΑΣΤΟΡ
+1,64%
1.24
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.638
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-0,97%
0.204
ΦΡΛΚ
+0,63%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Συμφωνία για τα σιτηρά της Ουκρανίας με ερωτηματικά

Η συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα στην Κωνσταντινούπολη ώστε να ξαναρχίσει η εξαγωγή περίπου 20 εκατ. τόνων ουκρανικών σιτηρών θα επιτρέψει να ξεμπλοκαριστούν τρία λιμάνια στην περιοχή της Οδησσού, όμως θα χρειαστεί να βρεθούν κατάλληλα πλοία και πληρώματα –και φυσικά να ασφαλιστούν– κάτι που εκτιμάται ότι θα κοστίσει ακριβά.

Τι προβλέπει η συμφωνία

Από ασφαλείς διαδρόμους θα μπορούν να μετακινούνται τα εμπορικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα και οι δύο πλευρές (Ρωσία και Ουκρανία) δεσμεύονται «να μην επιτεθούν», σύμφωνα με έναν αξιωματούχο των Ηνωμένων Εθνών.

Ο στόχος είναι να βγουν από την Ουκρανία 20-25 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών που βρίσκονται σε σιλό στα λιμάνια, την ώρα που πλησιάζει η νέα συγκομιδή.

Στο κέντρο συντονισμού και ελέγχου της επιχείρησης, που θα εδρεύει στην Κωνσταντινούπολη, θα βρίσκονται εκπρόσωποι και των τεσσάρων πλευρών (Ουκρανία, Ρωσία, Τουρκία, ΟΗΕ). Το κέντρο αυτό θα ορίζει το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων των πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Από ποια λιμάνια;

Η Ουκρανία θεωρεί ότι οι εξαγωγές μπορούν να ξαναρχίσουν από την Οδησσό και από τα «δορυφορικά» λιμάνια της, το Πιβντένι και το Τσορνομόρσκ. «Μιλάμε για ουκρανικό σιτάρι από τα ουκρανικά λιμάνια που ελέγχονται από την Ουκρανία», είπε ο Πολ Τουρέ, ο διευθυντής του Ανωτάτου Ινστιτούτου Ναυτιλιακής Οικονομίας (Isemar), υπογραμμίζοντας ότι η Μαριούπολη εξαιρείται, αφού ελέγχεται από τους Ρώσους.

«Για τον λόγο αυτόν δεν μιλάμε για θαλάσσιο εμπόριο αλλά για μια διεθνή λύση στην επισιτιστική κρίση», πρόσθεσε.

Τι θα συμβεί με τις νάρκες;

Οι διαπραγματευτές εγκατέλειψαν την προσπάθεια εκκαθάρισης της Μαύρης Θάλασσας από τις νάρκες που τοποθέτησαν κυρίως οι Ουκρανοί για να προστατεύσουν τα παράλιά τους. «Η αποναρκοθέτηση θα έπαιρνε πάρα πολύ χρόνο», εξήγησε ο ΟΗΕ, διευκρινίζοντας ότι ουκρανικά πλοία-πιλότοι θα ανοίγουν τον δρόμο στα φορτηγά στα χωρικά ύδατα της χώρας, ώστε να αποφεύγουν τις νάρκες.

Η Τουρκία πάντως δήλωσε «έτοιμη» να βοηθήσει στην αποναρκοθέτηση. «Σε περίπτωση ανάγκης, προβλέπεται (από τη συμφωνία) ότι η αποναρκοθέτηση μπορεί να γίνει από τρίτη χώρα. Η Τουρκία είναι έτοιμη να προσφέρει τη βοήθειά της», είπε ο Ιμπραχίμ Καλίν, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας, μιλώντας στο ιδιωτικό κανάλι NTV.

Με ποια πλοία;

Σύμφωνα με τον Τουρέ, θα πλοία που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι κατά κύριο λόγο τουρκικά ή ελληνικά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου αφού η Ελλάδα, όπως υπενθύμισε, διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο. Τα πλοία αυτά μπορούν να μεταφέρουν 20-70.000 τόνους το καθένα.

Θα μπορούσαν επίσης να τεθούν στη διάθεση των Ουκρανών και μεγάλα, ευρωπαϊκά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, για τα προϊόντα των οποίων έχει ήδη γίνει η επεξεργασία σε ουκρανικά εργοστάσια (άλευρα ή ζυμαρικά).

Τα πλοία αυτά θα επιθεωρούνται στην Κωνσταντινούπολη προτού αναχωρήσουν για την Ουκρανία, από τους εκπροσώπους των τεσσάρων μερών, για να διασφαλιστεί ότι δεν θα μεταφέρουν όπλα.

Θα ασφαλίζονται τα δρομολόγια;

Ένα μεγάλο μέρος της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής δεν καλύπτεται πλέον από τις εταιρείες ασφάλισης ποντοπόρων πλοίων και εμπορευμάτων, από την αρχή του πολέμου. Τα πλοία θα χρειαστούν επομένως «πρόσθετη κάλυψη, η οποία μένει να συζητηθεί», εξήγησε ο Σιλβέν Γκοντέν, της εταιρείας αντασφάλισης Scor.

«Θα τεθεί το ερώτημα πώς οι ασφαλιστές θα υπολογίσουν τον κίνδυνο και πώς θα τον αναλάβουν. Θα χρειαστεί να γίνει μια συζήτηση για το πώς θα οργανωθεί αυτός ο (θαλάσσιος) διάδρομος, οι αντισυμβαλλόμενοι να κατανοήσουν καλά ποια είναι τα μέτρα ασφαλείας, τα στρατιωτικά μέσα που διατίθενται για να εξασφαλιστεί ότι τα πλοία θα περνούν με ασφάλεια», εξήγησε.

Πόσο θα κοστίσει;

Τα έξτρα ασφάλιστρα για τη Μαύρη Θάλασσα ανέρχονταν στο παρελθόν στο 5-7% της ασφαλιζόμενης αξίας του πλοίου, είπε ο Γκοντέν, για να δώσει μια τάξη μεγέθους. Συνήθως, η ασφάλιση του φορτίου στοιχίζει μεταξύ 0,2-0,5% της αξίας του, φτάνοντας μέχρι και το 1% για τα γερασμένα πλοία. «Είναι τεράστιο ποσό!», σημείωσε.

«Όταν μιλάμε για εμπόλεμες ζώνες, η κοστολόγηση γίνεται κατά περίπτωση και το κόστος μπορεί πολύ γρήγορα να εκτιναχθεί στα ύψη», είπε ο Ματιέ Μπερουριέ, ο γενικός διευθυντής της ναυλομεσίτριας εταιρείας Eyssautier Verlingue.

Και το πλήρωμα;

«Είναι κρίσιμης σημασίας να εγγυηθούμε την ασφάλεια των πληρωμάτων, αν θέλουμε να εφαρμοστεί γρήγορα αυτή η συμφωνία», σχολίασε το Διεθνές Επιμελητήριο Εμπορικής Ναυτιλίας (ICS). «Τίθεται το ερώτημα (…) με ποιον τρόπο μπορούμε να εκπαιδεύσουμε αποτελεσματικά τα πληρώματα των πλοίων στην περιοχή ώστε να τηρηθούν οι προθεσμίες», πρόσθεσε.

Πόσο χρόνο θα διαρκέσει η επιχείρηση;

«Απομένει ακόμη να γίνει πολλή δουλειά», επέμεινε το ICS.

Σύμφωνα με ειδικούς που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις, χρειάζονται ακόμη τρεις-τέσσερις εβδομάδες για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες και να καταστεί λειτουργική η συμφωνία. Ο υπουργός Άμυνας της Ρωσίας πάντως θεώρησε ότι είναι εφικτό να ξεκινήσει η διαδικασία «εντός των επόμενων ημερών».

Η συμφωνία ισχύει για τέσσερις μήνες, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να εξάγονται 8 εκατομμύρια τόνοι κάθε μήνα για να αδειάσουν τα ουκρανικά σιλό.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!