THEPOWERGAME
Η λεγόμενη «γρήγορη μόδα» δεν αποφέρει πια τόσο γοργά κέρδη, ενώ οι εταιρείες ακολουθούν πιο αυστηρή πολιτική για να περιορίσουν τις επιστροφές στις διαδικτυακές αγορές, που τους κοστίζουν πλέον ακριβά και κορυφώθηκαν εν μέσω πανδημίας.
Σύμφωνα με τους Financial Times, ακόμη και αν αυτό οδηγήσει σε μείωση των αγορών (και των κερδών) μπορεί να έχει θετικό αποτέλεσμα, κάνοντας τη μόδα πιο βιώσιμη και περιορίζοντας τις σπατάλες και τις άκριτες αγορές.
Σύμφωνα με έρευνα της KPMG στη λιανική της φθηνής ένδυσης στη Βρετανία, το 2020 οι επιστροφές αγορών που είχαν γίνει διαδικτυακά κόστισαν συνολικά στον κλάδο περί τα 7 δισ. λίρες Αγγλίας. Επρόκειτο για μία χρονιά που είχαν εκτιναχθεί, λόγω της πανδημίας, οι διαδικτυακές πωλήσεις.
Όμως ως γνωστόν οι διαδικτυακές πωλήσεις, ενέχουν τον κίνδυνο το προϊόν, όταν παραληφθεί να μην ικανοποιεί την επιθυμία του καταναλωτή, να μην είναι το σωστό μέγεθος, να μην «ταιριάζει» στον αγοραστή, να… δείχνει διαφορετικό απ’ ό,τι στο online κατάστημα.
Έτσι, ενώ προ πανδημίας, το ποσοστό επιστροφών από διαδικτυακές αγορές για τη Next ανερχόταν σε 22%, τον Φεβρουάριο του 2021 έφτασε στο 41%. Η Next, Asos και η Boohoo, εταιρείες που αρχικά είχαν δει τα κέρδη τους να αυξάνονται, διαπίστωσαν πως τελικά το συμπέρασμα αυτό ήταν ανακριβές.
Για την Boohoo, που ιδρύθηκε το 2006 και το αγοραστικό κοινό της οποίας είναι οι ηλικίες 16-30 χρόνων, οι ακαθάριστες πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 9%, όταν όμως ελήφθησαν υπ’ όψιν και οι επιστροφές, παρατηρήθηκε πως τα έσοδα σημείωσαν πτώση 8%.
Η εταιρεία εκτιμά ότι τα υψηλότερα ναύλα λόγω πανδημίας μείωσαν σχεδόν κατά 30% τα προσαρμοσμένα κέρδη της προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA). Στην Asos, το μικτό περιθώριο κέρδους το πρώτο τρίμηνο υποχώρησε κατά 3% σε σχέση με πέρυσι.
Χρέωση για την επιστροφή
Διαφορετικές εταιρείες ανακοίνωσαν διαφορετική πολιτική επιστροφών, συνολικά όμως προς την κατεύθυνση της χρέωσης. Το Μάιο, η Zara εισήγαγε κόστος επιστροφής 1,95 λίρες Αγγλίας για τις διαδικτυακές αγορές, αναφέρουν οι Financial Times (στην Ελλάδα η επιστροφή σε κατάστημα στην ίδια περιοχή όπου έγινε η αγορά είναι δωρεάν, ενώ οι επιστροφές από την κατοικία έχουν χρέωση 3,95 ευρώ).
Η Boohoo εισήγαγε χρέωση 1.99 λίρες για τις in-house brands, αλλά προσφέρει δωρεάν επιστροφές στο Premier πακέτο της, ενώ η Uniqlo προτρέπει σε επιστροφές στα φυσικά καταστήματα. Όπως και η Next, η οποία διοχετεύει περί το 80% των επιστροφών των online αγορών της σε φυσικά καταστήματα. Μία επιλογή που θεωρείται πως κοστίζει λιγότερο και μειώνει τον χρόνο μέχρι να επιστρέψει το προϊόν στην αγοραστική αλυσίδα.
Αυτή η χρέωση μπορεί να αποτελέσει για τη γρήγορη μόδα, «το αντίστοιχο με τη χρέωση της πλαστικής σακούλας», γράφει η Guardian. «Η πλάκα τελείωσε» σχολίασε ένας αγοραστής στο Twitter.
Κι όμως, η πολιτική των δωρεάν επιστροφών ήταν εκείνη που ώθησε τους καταναλωτές να απομακρυνθούν από τα φυσικά καταστήματα, και να δημιουργήσουν μία νέα δυναμική στις αγορές. Κάποια χρόνια μετά, δεν είναι λίγοι οι σχολιαστές που αναρωτιούνται μήπως στη γρήγορη μόδα, αυτό τελικά οδήγησε στην κατάχρηση.
Έρευνα του 2018 (προ πανδημίας) από την Barlaycard διαπίστωνε ήδη πως το 9% των Βρετανών καταναλωτών συνήθιζαν να παραγγέλνουν ρούχα για να φωτογραφηθούν με αυτά, να τα αναρτήσουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στη συνέχεια να τα επιστρέψουν! Σχεδόν ένας στους 5 αγοραστές ηλικίας 35-44 χρόνων (και όχι στους νέους) παραδέχθηκαν πως το είχαν κάνει αυτό και οι άνδρες το συνήθιζαν (ή το ομολογούσαν) περισσότερο από τις γυναίκες!