THEPOWERGAME
Στόχος της Stellantis, του κολοσσού που έχει κάτω από την ομπρέλα τις Peugeot, Citroen, Chrysler, Open, Jeep και άλλες, ήταν να αποκτήσει πλειοψηφικό μερίδιο στην κοινοπραξία με την Guangzhou Automobile Group (GAC), που είναι η 5η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα και ελέγχεται από το κράτος. Αντί αυτού, η Stellantis, γαλλικών και ιταλικών συμφερόντων, αποφάσισε να αποσυρθεί ολοκληρωτικά από την κοινοπραξία, καθώς φαίνεται πως οι συνομιλίες μεταξύ των δυο πλευρών δεν ευοδώθηκαν τελικά.
Μολονότι το Πεκίνο φαίνεται να χαλαρώνει τα χαλινάρια ως προς την παρουσία ξένων εταιρειών στον εγχώριο κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών, η Stellantis ανακοίνωσε πως «θα συνεργαστεί με την GAC Group για την ομαλή ματαίωση της κοινοπραξίας που διαμορφώθηκε τον Μάρτιο του 2010, η οποία ήταν ζημιογόνα τα τελευταία χρόνια». Στόχος της Stellantis ήταν να αποκτήσει το 75% της κοινοπραξίας από το 50% που κατέχει ήδη.
Πιο τυχερές ήταν οι BMW και Volkswagen σε ανάλογες κινήσεις. Η BMW ανακοίνωσε πρόσφατα πως θα πληρώσει περίπου 4 δισ. δολάρια για να αναλάβει τον έλεγχο της συνεργασίας με την Brilliance China Automotive και η Volkswagen ανακοίνωσε σχέδια για να αυξήσει από το 50% στο 75%το μερίδιο της στην κοινοπραξία JAC Motors.
Όσο προσοδοφόρα και αν είναι η αγορά αυτοκινήτων της Κίνας, οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν αναπτυχθεί ικανοποιητικά στο πλαίσιο κοινοπραξιών με εγχώρια επιχειρηματικά σχήματα. Απεναντίας, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνουν το μερίδιο τους στην δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Και παρά τις υποτονικές επιδόσεις διαφόρων κλάδων λόγω των μαζικών lockdowns, οι πωλήσεις των κινεζικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 18% μέσα στο α’ εξάμηνο του 2022 σε σχέση με πέρσι ενώ αυτές των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών υποχώρησαν κατά 6%, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.
Γεωπολιτική και αυτοκινητοβιομηχανίες
Ο επικεφαλής της Stellantis Κάρλος Ταβάρες περιορίζει την παρουσία του ομίλου στην Κίνα στις εισαγωγές τζιπ της μάρκας Jeep με γνώμονα, επίσης, τον γεωπολιτικό κίνδυνο μιας μεγάλης έκθεσης στην Κίνα παρά το ότι είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Σε ανάλογο μήκος κύματος, η Volkswagen ανακοίνωσε πως θα επενδύσει πάνω από 7 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ την επόμενη πενταετία.
Ο παράγοντας της γεωπολιτικής επηρεάζει όλο και πιο πολύ την αρένα των επιχειρήσεων. Πληροφορίες της Wall Street Journal αποκάλυψαν πως το Βερολίνο της αρνήθηκε πρόσφατα αίτημα της Volkswagen να παρατείνει υπάρχουσες κρατικές εγγυήσεις σε επενδύσεις εντός Κίνας.
Η κυβέρνηση του Όλαφ Σολτς βρίσκεται στο στόχαστρο καθώς η στρατηγική της Γερμανίας να θέτει σε προτεραιότητα τις οικονομικές συναλλαγές, παραβλέποντας τις πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες, έχει αρνητικό αντίκτυπο. Η Κίνα έχει κατηγορηθεί για την παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων λόγω στοιχείων για την καταναγκαστική εργασία των Ουιγούρων. Στην περίπτωση της Ρωσίας, το Βερολίνο ματαίωσε τις διαδικασίες έγκρισης του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2 λίγες ημέρες μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Βέβαια, η Κίνα εξακολουθεί να προσελκύει το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών, αλλά στην περίπτωση της Stellantis «δεν ήταν παρά μια καταστροφή» δήλωσε ο Φιλίπ Ουσουά, αναλυτής της Jefferies. Ωστόσο, το πλήγμα από την αποχώρηση του ομίλου περιορίζεται στα 297 εκατ. ευρώ και θα αποτυπωθεί στα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου.