THEPOWERGAME
Ήταν μία παράπλευρη αλλά αναμενόμενη συνέπεια του πολέμου στην Ουκρανία και των δυτικών κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, που ακολούθησαν. Αεροπορικές εταιρείες, αντιπροσωπείες και απλά συνεργεία βρίσκονται αντιμέτωπα με τρομερές ελλείψεις στα ανταλλακτικά, που οδηγούν σε ανησυχίες για την αξιοπλοΐα, τη βιωσιμότητα και την ασφάλεια των μεταφορών. Οδηγούν επίσης σε αισχροκέρδεια, άνθιση της μαύρης αγοράς, πλιάτσικο αλλά και ένα αβέβαιο μέλλον.
Την περασμένη Τρίτη, ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) απηύθυνε προειδοποίηση δια στόματος του εκτελεστικού διευθυντή Πάτρικ Κι, o οποίος δήλωσε ιδιαίτερα ανήσυχος για την ασφάλεια των αεροσκαφών δυτικών εταιρειών που συνεχίζουν να πετούν με ρωσικές αερογραμμές. Ήδη από τις αρχές Μαρτίου, η Boeing και η Airbus ανακοίνωσαν πως παύουν να προμηθεύουν με ανταλλακτικά τις ρωσικές εταιρείες.
Τον ίδιο μήνα, το αμερικανικό Υπουργείο Εμπορίου έβαλε 150 επιβατικά και εμπορικά αεροσκάφη της Boeing των εταιρειών Aeroflot, AirBridge Cargo, Utair, Nordwind, Azur Air και Aviastar-TU στη λίστα απαγόρευσης για συντήρηση, επισκευή, ανεφοδιασμό ή εξαγωγή ανταλλακτικών. Και τον Απρίλιο, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ υποβάθμισε την βαθμίδα ασφάλειας των ρωσικών αερομεταφορών, σημειώνοντας πως η πολιτική αεροπορία της χώρας δεν ανταπεξέρχεται πλέον στα διεθνή στάνταρντ ασφαλείας του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).
Το πρόβλημα αφορά και τα δυτικά αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται από ρωσικές εταιρείες μέσω leasing.
Προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην ανάγκη για εξεύρεση ανταλλακτικών, που είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρηθεί η αξιοπλοϊα του ρωσικού αεροπορικού στόλου, οι εταιρείες φέρονται να καταφεύγουν σε «κανιβαλισμό» ανταλλακτικών από αεροσκάφη σε απόσυρση, αλλά και στην αναζήτηση ανταλλακτικών στις αγορές της Τουρκίας και της Ινδίας. Σύμφωνα με τον αξιωματούχο Βαλερί Κουντίνοφ της ρωσικής ομοσπονδιακής υπηρεσίας αερομεταφορών Rosaviatsia η Κίνα αρνήθηκε να προμηθεύσει με ανταλλακτικά τη ρωσική αγορά.
Το πρακτορείο Itar Tass μετέδωσε άλλωστε πως με νομοσχέδιο η Μόσχα επιτρέπει σε τρίτες εταιρείες να προσφέρουν υπηρεσίες συντήρησης αεροσκαφών, εφόσον τηρούνται βασικά στάνταρτ. Τέλος, μία ανεπίσημη ρωσική κυβερνητική έκθεση που διέρρευσε στην ιστοσελίδα ch-aviation, αναφέρεται σε σχεδιασμό της Μόσχας να επενδύσει στην επέκταση του εμπορικού της στόλου με ρωσικής κατασκευής αεροσκάφης, ένα σχέδιο με προϋπολογισμό 627 δισ. ρουβλίων ή 9,7 δισ. δολαρίων) προκειμένου να προστεθούν στο ρωσικό εμπορικό στόλο 1.000 αεροσκάφη ως το 2030.
Η πενία των ανταλλακτικών πλήττει και την αγορά των αυτοκινήτων
Όμως η δυσκολία εξεύρεσης ανταλλακτικών έχει ήδη πλήξει και την αγορά αυτοκινήτων. Το κόστος συντήρησης των οχημάτων έχει εκτοξευθεί στα ύψη, με τον Αλεξέι Ατάποβ, ιδιοκτήτη συνεργείου να αναφέρει στον Guardian πως οι κεντρικές αποθήκες των αντιπροσωπειών έκλεισαν στα τέλη Φεβρουαρίου και ακόμη και στάνταρτ ανταλλακτικά επεστράφησαν πίσω στους προμηθευτές.
Ήδη δύο εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου, οι τιμές ανταλλακτικών που προπολεμικά έφταναν τα 900 ρούβλια, τώρα είχαν εκτοξευθει στα 7.000-7.500 ρούβλια, με την ακρίβεια να συμπαρασέρνει ακόμη και τα λάδια των μηχανών.
Παρότι η ρωσική κυβέρνηση υποσχέθηκε παράλληλες εισαγωγές και αντικατάσταση των ανταλλακτικών σε έλλειψη, οι προμήθειες καθυστερούν, ενώ προϊόντα-μαϊμούδες κακής ποιότητας και κλεμμένα ανταλλακτικά κατακλύζουν την αγορά.
Το πρόβλημα αγγίζει και τις πωλήσεις νέων οχημάτων, που σημείωσαν βουτιά 83,5% τον Μάριο, ενώ οι τιμές των νέων οχημάτων αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 50%! Κατά πληροφορίες, από τα νέα μοντέλα Lada Granta που βγαίνουν τώρα στην αγορά λείπουν βασικά εξαρτήματα ασφαλείας, όπως αερόσακοι, συστήματα αντιμπλοκαρίσματων τροχών, καθώς επίσης και καταλύτες, αλλά και συστήματα δορυφορικής πλοήγησης.