THEPOWERGAME
Όσο η Μόσχα συνεχίζει με τον πόλεμο που κήρυξε εναντίον της Ουκρανίας, δίνοντας σε αυτή τη φάση βάρος στην κατάκτηση του ανατολικού τμήματος της χώρας, η οικονομία της Ρωσίας στερείται της παρουσίας των ξένων εταιρειών και γίνεται πιο εσωστρεφής. Με τα οικονομικά εφόδια του Κρεμλίνου να συσπειρώνονται κυρίως στα έσοδα από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων, η κεντρική τράπεζα εξετάζει να προσφύγει στη δικαιοσύνη για το πάγωμα σχεδόν του ήμισυ των συναλλαγματικών αποθεμάτων της λόγω των χρηματοοικονομικών κυρώσεων της Δύσης. Παράλληλα, το Κρεμλίνο υποχρεώνει τις ρωσικές εταιρείες να αποχωρήσουν από τα ξένα χρηματιστήρια, απορυθμίζοντας επενδυτικές σχέσεις που θεμελιώθηκαν εντός 30ετίας.
«Ασφαλώς είναι ένα πρωτόγνωρο πάγωμα και έτσι ετοιμάζουμε αγωγές, όπως ετοιμαζόμαστε και να τις εφαρμόσουμε, καθώς κάτι τέτοιο δεν έχει ξανασυμβεί σε παγκόσμιο επίπεδο» ανακοίνωσε η Ελβίρα Ναμπιουλίνα, η επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας της Ρωσίας. Οι κυρώσεις σε περίπου 300 δισ. δολάρια από τα 609,4 δισ. που είναι τα συνολικά συναλλαγματικά αποθέματα της Ρωσίας περιόρισαν τις προσπάθειες της κεντρικής τράπεζας για τη στήριξη του ρουβλιού. Οι συγκεκριμένες κυρώσεις που εφαρμόστηκαν ταυτόχρονα από τις ΗΠΑ, την Ε.Ε και τους συμμάχους τους θεωρούνται ένα από τα αποτελεσματικότερα μέτρα για τη διεθνή καταδίκη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πως οι κυρώσεις της Ε.Ε βασίζονται σε ένα «πολύ ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο» με γνώμονα την παράνομη επιθετικότητα της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας και του λαού της. «Μέρος του μηχανισμού κυρώσεων της Ε.Ε είναι η δυνατότητα που έχουν οι αποδέκτες να προσφύγουν στο ευρωπαϊκό δικαστήριο», είπε ο Πήτερ Στάνο, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στους Financial Times.
Ανάλογα μέτρα εξετάζει η Μόσχα εάν η Ρωσία οδηγηθεί σε χρεοκοπία λόγω των δυτικών κυρώσεων που παγώνουν τις πληρωμές των ρωσικών ομολόγων στο εξωτερικό. Επί του παρόντος, η Ρωσία δεν κατάφερε να ανταπεξέλθει σε δυο ομολογιακές υποχρεώσεις διότι οι αρχές των ΗΠΑ δεν επέτρεψαν να γίνουν οι πληρωμές από τις αμερικανικές τράπεζες που έχουν αναλάβει ρόλο διαμεσολαβητή.
Κόβονται οι δεσμοί με τα ξένα χρηματιστήρια
Με την Ε.Ε να σχεδιάζει το 6ο πακέτο κυρώσεων εις βάρος της Μόσχας, η αποχώρηση εκατοντάδων εταιρειών από τη Ρωσία επαναφέρουν την οικονομία σχεδόν σε ένα καθεστώς απομόνωσης που θυμίζει την εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Ως αντίδραση στον οικονομικό πόλεμο που έχει κηρύξει η Δύση στη Ρωσία, το Κρεμλίνο απαιτεί από τις ρωσικές εταιρείες να αποσύρουν τις μετοχές τους από τα χρηματιστήρια του ανεπτυγμένου κόσμου.
Πηγές του αμερικανικού πρακτορείου Bloomberg αποκάλυψαν πως ο πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαντιμίρ Πούτιν, αναθεώρησε νόμο με αποτέλεσμα να πρέπει Ρώσοι μεγιστάνες, όπως ο Βλαντιμίρ Λισίν της χαλυβουργίας Novolipetsk και ο Αλεξέι Μορντάσοφ του μεταλλουργικού ομίλου Severstal, να επανασχεδιάσουν τη δομή ιδιοκτησίας των ομίλων τους. Ο Αντόν Ζατολόκιν, επικεφαλής ερευνών στην Otkritie Broker, σχολιάζει πως «καταστρέφοντας ότι χρειάστηκε μια 30ετία για να κτιστεί, αυτοί οι άνθρωποι θα υποστούν άμεσο ή έμμεσο πλήγμα». Ο νέος νόμος απαιτεί να σταματήσει η διαπραγμάτευση μετοχών με πιστοποιητικά κατάθεσης σε ξένα χρηματιστήρια εντός 10ημέρου. Ούτως ή άλλως, οι συναλλαγές αυτές έχουν παγώσει από τις δυτικές κυρώσεις ενώ οι δημόσιες εγγραφές ρωσικών εταιρειών στο εξωτερικό είχαν υποχωρήσει από το 2014, όταν έγινε η προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία. Από τα 17 δισ. δολάρια που είχαν συγκεντρωθεί το 2007, την τελευταία οκταετία έχουν αντληθεί μόνον 6 δισ. δολάρια, συνολικά.
Stellantis: Κλείνει ένα ακόμα κεφάλαιο στη Ρωσία
Στο μεταξύ, οι κυρώσεις της Δύσης αναγκάζουν τις ξένες εταιρείες που παγώσουν κάθε δραστηριότητα Ρωσία. Ο όμιλος Stellantis – ο οποίος ενσωματώνει τις Peugeot, Citroen, Fiat, Jeep, Lancia, Opel και άλλων- ανακοίνωσε πως αναστέλλει την λειτουργία εργοστασίου που απασχολεί 2.700 άτομα στην Καλούγκα, μια περιοχή που βρίσκεται νοτιοδυτικά της Μόσχας. Η Stellantis, η οποία αποτελεί την 4η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, είχε αναστείλει όλες τις εξαγωγές και εισαγωγές στη Ρωσία, μεταφέροντας την παραγωγή στη δυτική Ευρώπη εκτός από το εργοστάσιο της Καλούγκα που παρήγαγε φορτηγά για την ρωσική αγορά. Η Stellantis απέδωσε την απόφαση αυτή στη συσσώρευση των κυρώσεων και των εμποδίων στα logistics.