THEPOWERGAME
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας, τα εμπόδια που αντιμετώπιζε η Κίνα στην ομαλή λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων ήταν ορατά στα μεγαλύτερα από τα 130 λιμάνια που επικοινωνούν με το εξωτερικό. Εικόνες από τεράστιους όγκους εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες έκαναν τον γύρο του κόσμου όσο οι καταναλωτές ανέμεναν τις παραγγελίες τους εν μέσω της μεγαλύτερης υγειονομικής κρίσης στην ιστορία του σύγχρονου ανθρώπου.
Σε αυτό το κύμα της πανδημίας της νόσου Covid-19, όπου έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα περίπου σε 200 εκατ. άτομα που ζουν σε 23 πόλεις της δεύτερης ισχυρότερης οικονομίας στον κόσμο, ένα άλλο πρόβλημα φαίνεται να πρωταγωνιστεί στις παραδόσεις των εμπορευμάτων. Αφορά τις οδικές μεταφορές και επηρεάζει σχεδόν κάθε κλάδο της οικονομίας.
Η διαθεσιμότητα φορτηγών είναι το βασικό πρόβλημα σήμερα στην Κίνα, με αποτέλεσμα τα δρομολόγια από το αεροδρόμιο της Σαγκάης να αντιστοιχούν στο 3% της κινητικότητας που είχε καταγραφεί έναν μήνα πριν, εξηγεί ο αντιπρόεδρος της εταιρείας αερομεταφορών DCV, Μαντς Ραβν, στους Financial Times. Προσθέτει πως τα αεροπορικά φορτία είναι περιορισμένα για την αποστολή βασικών προϊόντων όπως τα φάρμακα. Η Maersk, η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία, προειδοποίησε στα τέλη Μαρτίου πως το lockdown θα περιορίσει τις υπηρεσίες μεταφορών με φορτηγά στη Σαγκάη κατά 30%.
Τοξικός συνδυασμός: Πανδημία και πόλεμος στην Ουκρανία
Το νέο κύμα της πανδημίας στην Κίνα είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία σε συνδυασμό με τον πόλεμο που κήρυξε η Ρωσία στην Ουκρανία. Εάν επιδεινωθούν περαιτέρω οι καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και συνεχιστούν οι σφοδρές στρατιωτικές επιθέσεις στην Ουκρανία τότε η παγκόσμια οικονομία δεν θα μπορεί να διαφύγει από τις αλυσιδωτές αντιδράσεις. Ήδη το υψηλό κόστος ενέργειας επιβαρύνει τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά σε όλον τον κόσμο. Μεγάλη αναταραχή επικρατεί επίσης στο εμπόριο των αγροτικών εμπορευμάτων διότι η Ρωσία και η Ουκρανία είναι κάποιοι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς σιτηρών. Η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποίησε στις αρχές Απριλίου για χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην ανατολική Ασία και τις χώρες του Ειρηνικού. Τέλη Μαρτίου, η Economist Intelligence Unit αναθεώρησε προς τα κάτω τις ετήσιες προβλέψεις για την παγκόσμια οικονομία κατά μισή ποσοστιαία μονάδα στο 3,4% για το 2022.
Ρεκόρ κρουσμάτων στη Σαγκάη
Η Κίνα, μια από τις πολυπληθέστερες χώρες του κόσμου με 1,4 δισ. κατοίκους, προσπαθεί να θέσει υπό έλεγχο τη μεγαλύτερη έξαρση των κρουσμάτων του ιού SARS-CoV 2. Την περασμένη Πέμπτη, τα καταγεγραμμένα περιστατικά έφθασαν σχεδόν τα 20.000 στη Σαγκάη, αντανακλώντας ένα ρεκόρ για την πόλη μετά από το προηγούμενο που είχε καταγραφεί μόλις μια ημέρα πριν. Αν και μπορεί να είναι χαμηλός ο αριθμός των κρουσμάτων για μια πόλη όπως η Σαγκάη με πληθυσμό 26 εκατ., το Πεκίνο ακολουθεί μια πολιτική μηδενικής ανοχής στην πανδημία που σημαίνει πως προχωρά άμεσα στην επιβολή περιορισμών στις μετακινήσεις. Για να τεθεί υπό έλεγχο αυτό το κύμα απασχολείται ιατρικό προσωπικό 38.000 στη Σαγκάη και άλλες περιοχές της Κίνας μαζί με 2.000 στρατιωτικούς.
Η κατάσταση αυτή έχει άμεση επίδραση στην κινεζική οικονομία, η ανάπτυξη της οποίας ήδη κινήθηκε στο 4% το δ΄ τρίμηνο του περσινού έτους λόγω της υποτονικής δραστηριότητας στον κλάδο των ακινήτων, τις μόνιμες καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τα κρούσματα του ιού SARS-CoV-2. Τον Μάρτιο, ο κλάδος υπηρεσιών εμφάνισε τη μεγαλύτερη πτώση της τελευταίας διετίας, με τον σχετικό δείκτη υπευθύνων προμηθευτών (ΡΜΙ) να έχει διολισθήσει στο 42 από το 50,2 τον Φεβρουάριο. Καταγράφηκε επίσης επιβράδυνση στον μεταποιητικό κλάδο.
Επί του παρόντος, οι οικονομίες της υπόλοιπης Ασίας μένουν ανεπηρέαστες αλλά εάν συνεχιστούν τα lockdowns τότε ανάλογα σημάδια θα γίνουν ορατά και αλλού. «Το νέο κύμα Covid-19 και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχουν ανατρέψει τις προβλέψεις για την ανάκαμψη των εφοδιαστικών αλυσίδων, οι οποίες αντιμετωπίζουν προβλήματα εδώ και μια διετία λόγω της πανδημίας και των συνεπακόλουθων ανατιμήσεων» σχολιάζει στην Guardian ο Κρίστιαν Ρολόφς, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Container xChange, της μεγαλύτερης εταιρείας logistics στον κόσμο.