THEPOWERGAME
Με σκοπό την πλήρη ασφάλεια των πεζών και των ποδηλάτων σε όλους τους ευρωπαϊκούς δρόμους, τον Ιούλιο του 2022 πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή οι νέοι κανονισμοί σχετικά με τη χρήση νέων υποχρεωτικών συστημάτων ασφαλείας στα αυτοκίνητα.
Για πολλά χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τις μετακινήσεις με ποδήλατο ως ένα οικολογικό και ασφαλές μέσο μεταφοράς, ενώ σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν λειτουργικοί ποδηλατόδρομοι που δίνουν λύσεις στην καθημερινότητα. Πολλές πόλεις προτρέπουν όλο και περισσότερους πολίτες να επιλέγουν το ποδήλατο, επεκτείνοντας τους ποδηλατόδρομους και δίνοντας περισσότερα κίνητρα για να τους χρησιμοποιούν. Το θέμα αυτό έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία την περίοδο της πανδημίας, όπου οι μετακινήσεις με ποδήλατο θεωρούνται ασφαλέστερες από αυτές με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτή η νέα τάση μετακίνησης με τα ποδήλατα αναγκάζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πάρει μια σειρά από αποφάσεις για να επιλύσει το θέμα της ασφαλούς μετακίνησης των ποδηλατών.
Σύμφωνα με αυτόν τον κανονισμό, από τις 6 Ιουλίου του τρέχοντος έτους τα καινούρια αυτοκίνητα θα πρέπει να εφοδιαστούν με νέα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας, τα οποία θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων με τη συμμετοχή πεζών και ποδηλατών. Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει έναν εκτενή κατάλογο των υποχρεωτικών συστημάτων και λειτουργιών ασφαλείας, με τα οποία πρόκειται να εξοπλιστούν τα νέα αυτοκίνητα. Έτσι τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι εξοπλισμένα με σύστημα ένδειξης ορίου ταχύτητας, διατήρηση λωρίδας και σύστημα ελέγχου πίεσης τροχών. Επιπλέον, από το 2024 όλα τα νέα οχήματα θα πρέπει να διαθέτουν τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά» καταγραφής συμβάντων, ενώ τα φορτηγά θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με το νέο σύστημα BLIS (Blind Spot Information System), το οποίο θα βελτιώσει την ασφάλεια των ποδηλατών που κινούνται στη λεγόμενη νεκρή γωνία. Δύο χρόνια αργότερα θα τεθεί σε ισχύ και η απαίτηση εφαρμογής συστημάτων ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού. Από το 2029, θα εφαρμοστεί η απαίτηση εισαγωγής του προτύπου άμεσης ορατότητας DVS στα φορτηγά, που απαιτεί τη χρήση καμερών ή πρόσθετων καθρεφτών.
Επιπλέον, από τον νέο κανονισμό της ΕΕ δεν θα μπορούσε να λείπει μια τροποποίηση των διατάξεων για τα συστήματα παθητικής ασφάλειας στα νέα αυτοκίνητα, όπως για παράδειγμα το υλικό που χρησιμοποιείται στο γυαλί των παρμπρίζ των αυτοκινήτων.
Οι προσδοκίες από τα νέα συστήματα ασφαλείας είναι η αισθητή μείωση των ατυχημάτων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα συστήματα αυτά θα επιτρέψουν τη μείωση του αριθμού των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων κατά 24.794 και την αποφυγή 140.740 σοβαρών τραυματισμών σε όλη την Ευρώπη. Ορισμένα από αυτά τα έξυπνα συστήματα ασφαλείας είναι ήδη γνωστά και εφαρμόζονται στους σύγχρονους τύπους οχημάτων και ορισμένα από αυτά θα πρέπει να αναπτυχθούν ή να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο από τους κατασκευαστές, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να συμμορφωθούν με τα νέα δεδομένα των συστημάτων ασφαλείας.