Γ.Δ.
1366.72 -1,85%
ACAG
-2,36%
5.38
BOCHGR
-2,00%
4.4
CENER
-2,28%
8.15
CNLCAP
+2,10%
7.3
DIMAND
-2,19%
8.5
NOVAL
-2,99%
2.27
OPTIMA
-1,57%
12.56
TITC
-2,16%
34.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-4,29%
1.34
ΑΒΕ
-4,26%
0.449
ΑΔΜΗΕ
-0,64%
2.33
ΑΚΡΙΤ
+2,21%
0.695
ΑΛΜΥ
-3,49%
3.59
ΑΛΦΑ
-1,73%
1.537
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
-3,20%
9.225
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,68%
8.7
ΑΤΤ
-29,70%
1.065
ΑΤΤΙΚΑ
-3,77%
2.04
ΒΙΟ
-2,84%
4.955
ΒΙΟΚΑ
-1,73%
1.7
ΒΙΟΣΚ
-6,19%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-2,86%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-3,85%
1.25
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,50%
17.08
ΔΑΑ
-1,70%
7.726
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-4,97%
11.47
ΔΟΜΙΚ
-7,53%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-4,33%
0.287
ΕΒΡΟΦ
-3,87%
1.365
ΕΕΕ
-0,73%
32.74
ΕΚΤΕΡ
-6,08%
1.39
ΕΛΒΕ
0,00%
4.7
ΕΛΙΝ
-2,96%
1.97
ΕΛΛ
-1,50%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,27%
1.638
ΕΛΠΕ
-2,14%
6.62
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,53%
1.88
ΕΛΧΑ
-3,06%
1.648
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-4,35%
1.1
ΕΤΕ
-0,12%
6.88
ΕΥΑΠΣ
-1,90%
3.1
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.74
ΕΥΡΩΒ
-1,45%
1.977
ΕΧΑΕ
-3,18%
4.115
ΙΑΤΡ
-3,49%
1.52
ΙΚΤΙΝ
+0,33%
0.302
ΙΛΥΔΑ
-4,31%
1.665
ΙΝΚΑΤ
-2,08%
4.7
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
-2,13%
0.874
ΙΝΤΕΚ
-3,41%
5.39
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.02
ΙΝΤΚΑ
-4,49%
2.55
ΚΑΡΕΛ
+0,59%
340
ΚΕΚΡ
-8,33%
1.1
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
-2,39%
0.408
ΚΟΥΑΛ
-5,84%
1
ΚΟΥΕΣ
-3,23%
5.4
ΚΡΙ
-4,98%
13.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-5,12%
0.89
ΛΑΒΙ
-6,49%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-3,60%
6.96
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
+0,79%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-2,38%
1.23
ΛΟΥΛΗ
-1,47%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
-3,14%
3.7
ΜΕΝΤΙ
-3,33%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-4,88%
3.02
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,54%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-2,75%
3.53
ΜΟΤΟ
-2,78%
2.445
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-2,03%
24.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-4,89%
30.74
ΝΑΚΑΣ
-1,92%
3.06
ΝΑΥΠ
-0,90%
0.878
ΞΥΛΚ
+0,40%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-2,39%
20.4
ΟΛΠ
+2,59%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.31
ΟΠΑΠ
-0,87%
14.85
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,25%
0.796
ΟΤΕ
-2,60%
14.6
ΟΤΟΕΛ
-2,91%
10.02
ΠΑΙΡ
-7,02%
0.9
ΠΑΠ
+0,85%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,72%
3.535
ΠΕΡΦ
-8,59%
5
ΠΕΤΡΟ
-2,53%
7.72
ΠΛΑΘ
-1,38%
3.945
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
-8,57%
0.256
ΠΡΕΜΙΑ
-0,99%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-3,50%
4.96
ΡΕΒΟΙΛ
-6,15%
1.525
ΣΑΡ
+1,76%
10.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-2,65%
0.33
ΣΙΔΜΑ
-2,85%
1.535
ΣΠΕΙΣ
-1,06%
5.62
ΣΠΙ
-3,40%
0.512
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.76
ΤΖΚΑ
-3,86%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,23%
1.6
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-0,87%
0.228
ΦΡΛΚ
-3,63%
3.45
ΧΑΙΔΕ
-2,59%
0.565

Κίνα: Μετ’ εμποδίων οι εμπορευματικές μεταφορές λόγω πανδημίας

Παράταση αρκετών εβδομάδων, ενδεχομένως και μηνών θα πρέπει να λάβει η εξομάλυνση της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Τελευταίος κρίκος που προστέθηκε στα προβλήματα που παρατηρούνται τον τελευταίο χρόνο, είναι η έξαρση της πανδημίας, που πλέον έχει κάνε την εμφάνισή της και στην Κίνα, πυροδοτώντας τα άμεσα αντανακλαστικά των τοπικών αρχών. Αυτό μεταφράζεται καταρχάς σε τοπικές καραντίνες, που ήδη έχουν αρχίσει να δημιουργούν τα πρώτα προβλήματα.

Για παράδειγμα, η Samsung και η Micron ανέφεραν πριν από λίγες ημέρες, ότι το αυστηρό lockdown στην κινεζική πόλη Τσιάν θα επηρεάσει την παραγωγή μικροτσίπ από τις τοπικές μονάδες τους, μια εξέλιξη που με την σειρά της θα παρατείνει τα ήδη υφιστάμενα προβλήματα με την παγκόσμια έλλειψη επεξεργαστών. Ακόμα χειρότερο όμως είναι το μερικό lockdown, που εφαρμόζεται στην πόλη Νίνγκμπο. Με πληθυσμό 8 εκατ. κατοίκους, το Νίνγκμπο φιλοξενεί ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως. Μπορεί το ίδιο το λιμάνι να μην έχει ακόμα κλείσει (όπως για παράδειγμα συνέβη πριν από μερικούς μήνες, όταν είχε εμφανιστεί κρούσμα σε λιμενεργάτη), αλλά πολλοί οδηγοί φορτηγών, με τα οποία απομακρύνονται τα κοντέινερ από το λιμάνι, μένουν στην πόλη και συγκεκριμένα στις συνοικίες, που τελούν υπό καθεστώς απαγόρευσης κυκλοφορίας.

Πριν από λίγες ημέρες, μόλις το 10% των οδηγών φορτηγών ήταν διαθέσιμοι στο Νίνγκμπο. Ο αριθμός αυτός ανέρχεται πλέον στο 75%, αλλά οι καθυστερήσεις είναι πλέον δεδομένες, λόγω του όγκου εμπορευματοκιβωτίων, που πλέον έχει συγκεντρωθεί.

Πρόβλημα όμως καταγράφεται και στο λιμάνι του Σεντζέν, πλησίον του Χονγκ-Κονγκ, όπου επίσης έχουν εντοπιστεί κρούσματα κορονοϊού. Έτσι, οι καθυστερήσεις έχουν επιστρέψει στην ημερήσια διάταξη, με αποτέλεσμα, ορισμένα πλοία να έχουν αρχίσει να αναδρομολογούνται προς το λιμάνι της Σαγκάης. Σημειωτέον ότι η παρούσα περίοδος είναι ιδιαίτερα υψηλής κίνησης πλοίων, λόγω της επικείμενης κινεζικής πρωτοχρονιάς την 1η Φεβρουαρίου, γεγονός που μεταφράζεται σε πολύ αυξημένο όγκο φορτίων από και προς την Κίνα.

Αμφίπλευρες καθυστερήσεις

Ωστόσο, πολλές φορές, οι καθυστερήσεις είναι αμφίπλευρες. Δηλαδή, δεν προκύπτουν μόνο λόγω του ελέγχου της πανδημίας στην ξηρά, αλλά και εξαιτίας της αυστηροποίησης των ελέγχων και στα ίδια τα πλοία που επιχειρούν να ξεφορτώσουν, ή να φορτώσουν σε κάποιο λιμάνι της Κίνας. Ενδεικτικό των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα πλοία, είναι το γεγονός ότι οι φορείς ναυτασφάλισης έχουν ανανεώσει τις οδηγίες τους για τα πληρώματα και τα πλοία, τα οποία προσεγγίζουν κινεζικά λιμάνια. Η πολιτική μηδενικής ανοχής στα κρούσματα κορονοϊού αποτελεί πηγή ανησυχίας για πολλά πληρώματα και δαπανηρών εξόδων για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Κάθε πλοίο που προσεγγίζει κινεζικό λιμάνι έρχεται αντιμέτωπο με αυστηρά μέτρα ελέγχου, ενώ η κατάσταση γίνεται χειρότερη, από το γεγονός ότι ο βαθμός ελέγχου ποικίλει από λιμάνι σε λιμάνι. Επίσης, τα μέτρα ελέγχου μπορούν να αλλάξουν την τελευταία στιγμή, λόγω π.χ. μια τοπικής διασποράς κρουσμάτων ή τοπικών μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας (lockdown).

Όλα τα παραπάνω προβλήματα πολλαπλασιάζονται σε περίπτωση που κάποιο ή κάποια μέλη του πληρώματος τυχόν βρεθούν θετικά στον κορονοϊό. Η λήψη ιατρικής βοήθειας έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα δυσχερής σε πολλές περιπτώσεις, ενώ οι καθυστερήσεις και τα κόστη που τις συνοδεύουν είναι ιδιαίτερα υψηλά. Σε ορισμένα κινεζικά λιμάνια, έχει απαγορευτεί ακόμα και η προσέγγιση πλοίων με ύποπτα, ή επιβεβαιωμένα κρούσματα σε μέλη του πληρώματος.

Ασφαλώς, αυτήν την περίοδο, καθυστερήσεις, είτε λόγω έλλειψης χειριστών γερανογεφυρών, είτε έλλειψης οδηγών φορτηγών, ή άλλων απαραίτητων εργαζομένων, καταγράφονται και σε πληθώρα άλλων λιμανιών ανά την υφήλιο. Το κύμα της παραλλαγής Όμικρον, έχει πυροδοτήσει διαδοχικά ημερήσια ρεκόρ κρουσμάτων, με αποτέλεσμα να απουσιάζουν από τις θέσεις τους, χιλιάδες απασχολούμενοι στην λιμενική και ναυτιλιακή βιομηχανία. Το θετικό είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα αναμένεται να επιστρέψει σταδιακά στην εργασία τους, με αποτέλεσμα να υπάρχει αισιοδοξία ότι μέχρι την άνοιξη, θα έχει αρχίσει να εξομαλύνεται η κατάσταση και να αποκαθίστανται οι ροές του παγκοσμίου θαλάσσιου εμπορίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την εφοδιαστική αλυσίδα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!