THEPOWERGAME
Η επανάσταση της ηλεκτροκίνησης μπορεί να πλησιάζει, αλλά παράγοντες του κλάδου των αυτοκινητοβιομηχανιών δεν εναποθέτουν εκεί όλες τις προσδοκίες τους.
Μπορεί η Tesla, η οποία είναι πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, να ανακοίνωσε ανεπανάληπτες πωλήσεις για το 2021, αλλά πιο παραδοσιακοί παίκτες, αν και έχουν θέσει φιλόδοξους στόχους για το άμεσο μέλλον, διατηρούν ανοικτές και άλλες επιλογές.
Πρώτον διότι η μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν θα είναι τόσο εύκολη στον αναπτυσσόμενο και τον φτωχό κόσμο. Δεν είναι βέβαιο ακόμη εάν θα υπάρχουν αρκετοί σταθμοί επαναφόρτισης στα μεγάλα αστικά κέντρα του ανεπτυγμένου κόσμου στο μεσοπρόθεσμο μέλλον.
«Είναι εντελώς εξωπραγματικό να περιμένεις από τους πελάτες σε κάθε γωνιά του κόσμου ότι θα έχουν επαρκή πρόσβαση σε υποδομές για την φόρτιση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2030», είχε δηλώσει πρόσφατα ο υπεύθυνος πωλήσεων της BMW, Πιέτερ Νότα.
Επί του παρόντος, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αναλογούν στο 1% των πωλήσεων οχημάτων σε αγορές εκτός της Ευρώπης, της Κίνας και των ΗΠΑ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Bernstein.
Αναγκαίες οι κατάλληλες υποδομές φόρτισης
Δεύτερον, αν και τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν παράγουν τις βλαβερές εκπομπές ρύπων, τα οφέλη τους στο περιβάλλον αμφισβητούνται εάν η φόρτιση των μπαταριών τους γίνεται με παραγόμενο ρεύμα από ορυκτά καύσιμα.
Τους φόβους αυτούς έχει εκφράσει η Toyota εδώ και καιρό. Ναι μεν επιτάχυνε αυτόν τον μήνα τη στροφή της στην ηλεκτροκίνηση, με στόχο την κυκλοφορία 30 μοντέλων μέχρι το 2030, με την προοπτική επίσης όλα τα μοντέλα της Lexus να είναι πλήρως ηλεκτροκίνητα στην Ευρώπη, τη Νότια Αμερική και την Κίνα μέχρι τότε.
Πλην όμως ο πρόεδρος της Toyota και εγγονός του ιδρυτή, Ακίο Τογιόντα, κινείται με προσεκτικούς βηματισμούς προς αυτήν την κατεύθυνση, έχοντας δηλώσει προ ενός έτους πως είναι υπερβολική η προώθηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.
«Όσα περισσότερα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κατασκευάζονται, τόσο χειρότερη γίνεται η κατάσταση με το διοξείδιο του άνθρακα. Το καταλαβαίνουν αυτό οι πολιτικοί που προτείνουν την κατάργηση όλων των αυτοκινήτων που κινούνται με βενζίνη;», είχε πει ο Τογιότα τον Δεκέμβριο του 2020.
Σημειωτέον ότι μετά τα πυρηνικά ατυχήματα στον σταθμό της Φουκουσίμα το 2011, η Ιαπωνία αύξησε τη χρήση κάρβουνου και φυσικού αερίου.
Οι επιφυλάξεις αυτές διατυπώνονται από τον επικεφαλής ενός ιαπωνικού κολοσσού που έχει καινοτομήσει στην αυτοκίνηση, συστήνοντας πρώτος στον κόσμο τα υβριδικά αυτοκίνητα.
Αλλά η Toyota και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν πως θα πρέπει να υπάρξουν οι κατάλληλες υποδομές για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ώστε να μειωθεί η ρύπανση του περιβάλλοντος.
Δύσκολος ο συνδυασμός ηλεκτροκίνησης με πράσινη ενέργεια
Η πρόκληση του ενεργειακού μετασχηματισμού δεν ήταν ποτέ πιο ξεκάθαρη. Η Κίνα επιστρέφει στο κάρβουνο για να καλύψει ανεπάρκειες στην ηλεκτροδότηση.
Η Ευρώπη είναι αντιμέτωπη με τις χαμηλές ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία και την περιορισμένη ηλεκτροδότηση από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας λόγω των χαμηλών ανέμων.
Συν τοις άλλοις, οι φιλόδοξοι στόχοι των κυβερνήσεων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων ενδεχομένως να περιορίζουν την έρευνα σε εναλλακτικές τεχνολογίες.
Αν και επιταχύνει την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η Toyota τόνισε πως θα παραμείνει αφοσιωμένη στην έρευνα και ανάπτυξη, μελετώντας παράλληλα την μαζική παραγωγή οχημάτων με κυψέλες υδρογόνου.
Συνολικά, οι επενδύσεις του αυτοκινητιστικού κλάδου στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα υπολογίζονται στα 330 δισ δολάρια μέσα στην επόμενη πενταετία, σύμφωνα με υπολογισμούς της AlixPartners.
«Οι αυξημένες δαπάνες της ηλεκτροκίνησης δεν δύναται να περάσουν στον καταναλωτή», τόνισε σε συνέδριο του Reuters ο Κάρλος Ταβάρες, το αφεντικό της Stellantis, η οποία δημιουργήθηκε από την συγχώνευση της PSA και της Fiat Chrysler.
Ο ίδιος φοβάται πως ένα μεγάλο κομμάτι της μεσαίας τάξης θα αποκλειστεί από αυτήν την αγορά, ιδιαίτερα σε χώρες με χαμηλή οικονομική επιφάνεια.