Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Το θρυλικό Μαύρο Δάσος και ο θησαυρός λιθίου της Γερμανίας

Στην κοιλάδα του Άνω Ρήνου που συνορεύει με το γνωστό «Μαύρο Δάσος» στη νοτιοδυτική Γερμανία κρύβονται πλούσια κοιτάσματα λιθίου για την προμήθεια μπαταριών σε ένα εκατομμύριο ηλεκτροκίνητα οχήματα ανά έτος. Αθροιστικά υπολογίζεται πως μπορεί να εξασφαλιστεί αρκετό λίθιο για πάνω από 400 εκατ. ηλεκτροκίνητα οχήματα από μια έκταση με μήκος 300 χιλιομέτρων και πλάτος 40 χιλιομέτρων, αναφέρει το Reuters.

Εκ πρώτης όψεως, μια τέτοια προοπτική φαντάζει ειδυλλιακή ιδίως για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που πασχίζουν να αποκτήσουν προβάδισμα στην ηλεκτροκίνηση. Η Διεθνής Οργάνωση Ενέργειας (ΙΕΑ) σύστησε, εξάλλου, στις κυβερνήσεις της Δύσης να συγκεντρώσουν επαρκή αποθέματα κοβάλτιου, νικελίου και λιθίου για να καλυφθούν οι ανάγκες της μετάβασης τους στην ηλεκτροκίνηση.

Όμως, υπάρχουν ανησυχίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της εξόρυξης λιθίου σε μια περιοχή δίπλα στο Μαύρο Δάσος, ένα μνημείο της φύσης, καθώς απαιτεί το σκάψιμο της γης έως και 3,2 χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνεια της. Ο αυστραλιανός όμιλος Vulcan Energy Resources υπόσχεται πως μπορεί να το επιτύχει χωρίς να αλλοιώσει την περιοχή καθώς διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία. Όμως υπάρχουν επιφυλάξεις επειδή οι μέθοδοι της δεν έχουν δοκιμαστεί ακόμη σε μεγάλη κλίμακα.

Κονγκό: Ένα μαρτυρικό κεφάλαιο του ενεργειακού μετασχηματισμού

Εικόνες από την τεράστια οικολογική καταστροφή στο Κονγκό έπειτα από τη μακροχρόνια εξόρυξη των εδαφών της έχουν κάνει το γύρο του κόσμου. Πάνω από τα δυο τρίτα της παραγωγής του κοβάλτιου προέρχονται από την αφρικανική χώρα, όπου οι ΗΠΑ και η Κίνα προσπαθούν να κατοχυρώσουν την παρουσία τους. Σε αυτή τη φάση προηγείται η Κίνα. Απέκτησε την αποκλειστικότητα στην αξιοποίηση των δυο μεγαλύτερων κοιτασμάτων κοβάλτιου για την επόμενη πενταετία.

Η εξασφάλιση των μετάλλων που είναι απαραίτητα για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια είναι ένας μεγάλος αγώνας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν ανακοινώσει φιλόδοξα σχέδια για την αντικατάσταση του στόλου τους με ηλεκτροκίνητα οχήματα μέσα στα επόμενα χρόνια. Η Tesla κατέληξε τον Ιούλιο σε συμφωνία με την BHP Group για να εξασφαλίσει προμήθειες σε νικέλιο, ενώ η Daimler δεσμεύτηκε πρόσφατα ότι θα προμηθεύεται κοβάλτιο που είναι βιώσιμα παραγμένο και δεν συνδέεται με την παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σύμφωνα με το Bloomberg. Η Volkswagen μελετά την ανακύκλωση του 90% των υλικών από τις μπαταρίες αυτοκινήτου.

Βάσει εκτιμήσεων της Wood Mackenzie, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα αντιπροσωπεύουν το 18% των πωλήσεων στα καινούργια αυτοκίνητα μέχρι το 2030. Εντούτοις, όλη η διαδικασία εξόρυξης και παραγωγής τους προϋποθέτει την άγαρμπη και σε πολλές περιπτώσεις καταστροφική εκμετάλλευση των κοιτασμάτων σε χώρες που στην πλειοψηφία τους δεν ανήκουν στον ανεπτυγμένο κόσμο.

Μεγάλη κατανάλωση ενέργειας για τα «πράσινα μέταλλα» και συναγωνισμός κυβερνήσεων

Η Χιλή, το Περού και η Κίνα διαθέτουν πλούσια αποθέματα χαλκού. Η Ινδονησία, οι Φιλιππίνες και η Ρωσία διαθέτουν αφθονία νικελίου. Η Κίνα κατέχει τη μερίδα του λέοντος σε σπάνιες γαίες και η Αυστραλία μαζί με την Χιλή έχουν μεγάλες ποσότητες λιθίου. Σε δεύτερη φάση, η επεξεργασία των μετάλλων αυτών πραγματοποιείται κυρίως στην Κίνα για να καταλήξει μετά στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Πέραν της μεγάλης κατανάλωσης ενέργειας που απαιτείται για την εξόρυξη, επεξεργασία και μεταφορά αυτών των μετάλλων, είναι ισχυρή και η αντιπαλότητα των κυβερνήσεων.

Τον περασμένο Ιούνιο, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε πως η Κίνα μπορεί να εκμεταλλευτεί την πλεονεκτική θέση που απέκτησε στην αγορά του κοβάλτιου για να παρεμβάλει εμπόδια στην υλοποίηση των σχεδίων που έχουν οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες για την ηλεκτροκίνηση. Όπως διαπιστώνουν οι New York Times, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford, η General Motors και η Tesla, προμηθεύονται εξαρτήματα με κοβάλτιο που προέρχεται από ορυχεία του Κονγκό, τα οποία ελέγχονται από κινεζικά συμφέροντα.

Οπότε η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων λιθίου που συνορεύουν με το θρυλικό Μαύρο Δάσος της Γερμανίας προβληματίζει την τοπική κοινότητα και τους εξωτερικούς παρατηρητές καθώς η γεωθερμική τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί μπορεί να επιφέρει επιπτώσεις στις γειτονικές περιοχές. Ισχυρό είναι, όμως, και το αντεπιχείρημα της Vulcan Energy Resources, τονίζοντας πως η παραγωγή θα είναι τοπική, δηλαδή φθηνότερη, αλλά και πιο φιλική ως προς το περιβάλλον σε σχέση με εναλλακτικές λύσεις.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!