THEPOWERGAME
Με μια υπαρξιακή κρίση είναι αντιμέτωπες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, καθώς δίνουν άνιση μάχη προκειμένου να προσπεράσουν πολυάριθμα εμπόδια στις εφοδιαστικές αλυσίδες και να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των καταναλωτών εν μέσω των χειμερινών εορτών.
Στη Γερμανία, η Ένωση Επιμελητηρίων Βιομηχανίας και Εμπορίου (DIHK) επεσήμανε πως πάνω από το ήμισυ των εταιρειών -που παράγουν στο εξωτερικό- συναντούν μεγάλα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τα logistics. Αναζητούν, ως εκ τούτου, νέους προμηθευτές, συντομότερα δρομολόγια για την παράδοση εμπορευμάτων ή μεταφέρουν όλη την παραγωγή τους προκειμένου να επιβιώσουν.
Η Ανατολική Ευρώπη κερδίζει την προτίμηση των εταιρειών
Σύμφωνα με έρευνα της DIHK, αναλυτικότερα, τουλάχιστον 1.600 από 3.200 μέλη δηλώνουν πως έχουν επιδεινωθεί τα προβλήματα στην παράδοση των εμπορευμάτων τους αντί του 14% που ίσχυε την άνοιξη. Οπότε το 54% των εταιρειών στην έρευνα διαφοροποιούν τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους, με βασικό ωφελημένο την Ανατολική Ευρώπη, ιδιαίτερα την Ουκρανία και την Τσεχία. Από αυτές τις εταιρείες, το 72% ψάχνει για νέους ή πρόσθετους προμηθευτές, το 32% μικραίνει τα δρομολόγια παράδοσης των προϊόντων τους και το 15% είναι αποφασισμένο να μεταφέρει όλη την παραγωγή του.
Προβλήματα σε κάθε στάδιο των μεταφορών
Μεγάλοι όμιλοι, όπως οι Walmart και Target στις ΗΠΑ έχουν καταφέρει να βρουν κάποιες λύσεις για να απαλύνουν τις συνέπειες από τη μεγάλη αναταραχή που επικρατεί στις εφοδιαστικές αλυσίδες, επιλέγοντας π.χ. τις εναέριες μεταφορές για την έγκαιρη παράδοση των εμπορευμάτων τους. Η μεγάλη άνοδος των θαλάσσιων ή εναέριων ναύλων στη μεταφορά εμπορευμάτων μπορεί να ασκεί πιέσεις στα περιθώρια κέρδους τους, αλλά περιορίζουν τον κίνδυνο εξάντλησης των αποθεμάτων τους.
Μικρότεροι παίκτες όμως, ανακαλύπτουν πως δεν αποτελούν προτεραιότητα για τους προμηθευτές τους ή παραμένουν εξαρτημένοι στα θαλάσσια δρομολόγια. «Είναι αυτοί που έχουν και εκείνοι που δεν έχουν», σχολιάζει στους Financial Timesη Τζένιφερ Μπισκέγκλι, διευθύνουσα σύμβουλος στη συμβουλευτική εταιρεία Interos. «Οι μεγάλοι όμιλοι στο λιανικό εμπόριο είναι αυτοί που έχουν. Εκείνοι που δεν έχουν είναι τα μικρά καταστήματα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι περιορισμένες στην τοπική αγορά τους» προσθέτει η ίδια, αναφερόμενη στις ΗΠΑ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αμερικανική Basic Fun, μια εταιρεία μεσαίου μεγέθους που κατασκευάζει τα παιχνίδια Tonka. O διευθύνων σύμβουλος της Basic Fun Τζέι Φόρμαν σχολιάζει στο Fortune πως το κόστος μεταφοράς του παιχνιδιού «Mighty Dump Truck» από την Κίνα στο λιμάνι του Λος Άντζελες κόστιζε δυο δολάρια και σήμερα, έχει φθάσει τα 12 δολάρια, αντανακλώντας το μισό της τελικής τιμής. «Δεν μπορούμε να πάρουμε ανάσα ούτε στιγμή. Πρέπει να παρακολουθούμε κάθε στάδιο στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Μια κλιμακούμενη κατάσταση στο παγκόσμιο εμπόριο
Η άρση των περιορισμών μετά τα πρώτα κύματα της πανδημίας της νόσου Covid-19 οδήγησε σε ακόμη μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης για αγαθά και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού. Αλλά η πλευρά της προσφοράς μάχεται να καλύψει τις ανάγκες των καταναλωτών. Η εξάντληση των αποθεμάτων από τη συσσώρευση των παραγγελιών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, οι ελλείψεις σε εξαρτήματα και πρώτες ύλες, η απουσία επαγγελματιών οδηγών για βαριά οχήματα, μια ανεπανάληπτη συμφόρηση στα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου και η αναγκαστική παύση της λειτουργίας σε μεγάλα εργοστάσια λόγω κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2 συνθέτουν μια ιστορική πρόκληση για τις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Σε αυτό το σκηνικό, προστίθενται προϋποθέσεις που θέτουν συγκεκριμένες κυβερνήσεις. Παραδείγματος χάριν, οι εταιρείες στην Κίνα είναι αναγκασμένες να αυξήσουν το ποσοστό που χρησιμοποιούν σε τοπικά εξαρτήματα για την παραγωγή προϊόντων, μια συνθήκη που δεν μπορούν να διαχειριστούν μικρότερες εταιρείες, αναφέρει το πρακτορείο Reuters. Εξάλλου, ένας από τους λόγους που η παγκόσμια μεταποίηση εξαρτάται από την Κίνα είναι πως προμηθεύει το 14% των ενδιάμεσων αγαθών.