THEPOWERGAME
Μεγάλοι και ιστορικοί οίκοι μόδας συμπεριλαμβάνονται στις 130 εταιρείες που συνυπέγραψαν δέσμευση για τη μείωση κατά το ήμισυ των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030. Έτσι η βιομηχανία της μόδας -με πρωταγωνιστές τις LVMH, Kering, Adidas και Burberry– επιδιώκει να επιταχύνει τον αγώνα για τη μείωση του αποτυπώματος που αφήνει στο περιβάλλον, ανεβάζοντας τον πήχη από τον προηγούμενο στόχο που είχε θέσει το 2018 και περιορίζονταν στη μείωση των εκπομπών κατά το ένα τρίτο.
Όμως, αυτή η αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας μιας ρυπογόνου βιομηχανίας απαιτεί συμβιβασμούς από την πλευρά της προσφοράς αλλά και της ζήτησης. Για να συνδεθεί η μόδα με τη βιωσιμότητα στην πράξη, όλοι οι παραγωγοί θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο για να περιορίσουν την επιβάρυνση που προκαλείται στο περιβάλλον.
Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές οφείλουν να μετριάσουν τις ανάγκες τους, αγοράζοντας λιγότερα ρούχα και παραγμένα από φυτικές ίνες ή και ανακυκλώσιμα υλικά που, όμως, κοστίζουν περισσότερο. Κατά πόσο υπάρχουν περιθώρια για τον κάθε καταναλωτή να υπηρετεί συστηματικά τη βιωσιμότητα όταν το κόστος ενός ρούχου πολλαπλασιάζεται αυτόματα; Κίνητρα θα πρέπει να δοθούν και στην προσφορά και τη ζήτηση για να ασπαστούν τη βιώσιμη μόδα.
Το «μερίδιο» της μόδας στη ρύπανση του περιβάλλοντος
Η βιομηχανία της μόδας δεν θα μπορούσε να απέχει από την 26η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα. Ευθύνεται για το 10% των εκπομπών άνθρακα σε όλον τον κόσμο, ξεπερνώντας το ανάλογο αποτύπωμα που αφήνουν στο περιβάλλον όλες οι διεθνείς πτήσεις και η ναυτιλία μαζί, σύμφωνα με προπέρσινη έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας. Η εταιρεία αναλύσεων McKinsey υπολογίζει πως περίπου το 4% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου το 2018 προέρχεται από τη βιομηχανία μόδας. Τόσες είναι οι αντίστοιχες εκπομπές της Γαλλίας σε συνδυασμό με τη Γερμανία και τη Βρετανία. Επίσης το 20% των υγρών αποβλήτων σε παγκόσμια κλίμακα αποδίδεται στη «γρήγορη μόδα» και προκαλείται κυρίως από τοξικές βαφές υφασμάτων.
Ζήτημα χάραξης πολιτικής
Εκτός της δέσμευσης μεγάλων παικτών στη βιομηχανία της μόδας για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, πάνω από 50 εταιρείες στον κλάδο της ένδυσης και των κλωστοϋφαντουργιών απεύθυναν αίτημα στην COP26 να ληφθούν μέτρα ώστε να είναι οικονομικά ανεκτή η στροφή σε υλικά που είναι φιλικότερα προς το περιβάλλον.
Ο ετήσιος τζίρος του κλάδου ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας υπερβαίνει τα 1,5 τρισ δολάρια, τα οποία προκύπτουν από την παραγωγή 109 εκατ. τόνων υφάσματος. «Το κόστος είναι ένα από τα βασικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες προκειμένου να μετατοπίσουν την εφοδιαστική αλυσίδα τους σε υλικά που είναι προτιμότερα για την προστασία του περιβάλλοντος», αναφέρεται στο γραπτό αίτημα του κλάδου για τη χάραξη κατάλληλης εμπορικής πολιτικής από τις κυβερνήσεις.
Στέλα Μακάρτνεϊ: Δέρμα από μανιτάρια
Στο υψηλό κόστος της βιωσιμότητας από την πλευρά της προσφοράς αναφέρθηκε επίσης η Στέλα Μακάρντεϊ, η κόρη του θρυλικού σκαθαριού σερ Πωλ Μακάρντεϊ και ιδρύτρια του ομώνυμου οίκου μόδας Stella McCarney. Σε πάνελ που διοργάνωσαν οι New York Times για τη μόδα και την κλιματική αλλαγή στο πλαίσιο των εργασιών της COP26, η διάσημη σχεδιάστρια μόδας είπε ότι ως επιχειρηματίας φορολογείται 30% στις ΗΠΑ για τις εισαγωγές παπουτσιών που έχουν παρασκευαστεί από φυτικές πρώτες ύλες. «Αλλά εάν χρησιμοποιήσω δέρμα χοίρου, ο φόρος αυτός αφαιρείται».
Έχοντας αφοσιωθεί στην προστασία του περιβάλλοντος και των δικαιωμάτων των ζώων από τα πρώτα βήματα της καριέρας της, η Μακάρντεϊ τόνισε πως οι κυβερνήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν τα κατάλληλα κίνητρα για να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές οι εταιρείες ένδυσης και υπόδησης.
Ο οίκος Stella McCarney ενσωμάτωσε πρόσφατα δέρμα από μανιτάρια σε μια εκτεταμένη σειρά ρούχων και αξεσουάρ. Όταν η ίδια ερωτήθηκε ποια θα ήταν τα τρία πιο σημαντικά βήματα που μπορεί να ληφθούν από τη βιομηχανία μόδας στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, εκείνη απάντησε ως εξής: «όλα καταλήγουν στην χάραξη πολιτικής. Να σταματήσουν τη χρήση ζωικών προϊόντων είναι το πρώτο βήμα. Το δεύτερο είναι να σταματήσουν τη χρήση ζωικών προϊόντων και το τρίτο να σταματήσουν τη χρήση ζωικών προϊόντων».
Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν πως θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις προκειμένου να προωθηθούν οι αναγκαίες προσαρμογές στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Περίπου το 70% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προέρχονται από την ενεργοβόρο παραγωγή πρώτων υλών. «Η COP26 χρησιμεύει ως μια πλατφόρμα που δείχνει τι είναι εφικτό όταν συναντιούνται καινοτόμοι παραγωγοί, προμηθευτές, πελάτες και άλλοι παράγοντες της αγοράς με σκοπό την εύρεση πρωτότυπων λύσεων», δήλωσε η Κιμ Χέλστρομ, υπεύθυνη για την περιβαλλοντική στρατηγική του ομίλου H&M.