THEPOWERGAME
Μετά από μια μακροχρόνια περίοδο με υποτονικό πληθωρισμό, η φετινή άνοδος των τιμών απειλεί να αποσυντονίσει την ανάκαμψη των οικονομιών ενώ επιμένει η πανδημία. Μεγάλοι όμιλοι καταναλωτικών ειδών από την Unilever και τη Nestlé μέχρι την Danone και την Procter & Gamble είναι αντιμέτωποι με τη συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους και προειδοποιούν πως αργά ή γρήγορα θα υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων τους. Σε αυτή τη φάση, η άνοδος του πληθωρισμού αντανακλά περισσότερο το αυξημένο κόστος ενέργειας.
«Οι πληθωριστικές πιέσεις θα συνεχίσουν να υφίστανται τουλάχιστον για το επόμενο 12μήνο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Unilever, Αλάν Ζοπέ, στο τηλεοπτικό δίκτυο του πρακτορείου Bloomberg. «Βρισκόμαστε σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον που εμφανίζεται κάθε μια με δυο δεκαετίες», συμπλήρωσε ο ίδιος. Ο όμιλος ήδη αύξησε τις τιμές των προϊόντων του κατά 4,1% το τρίτο τρίμηνο, αντανακλώντας τη μεγαλύτερη άνοδο εδώ και μια δεκαετία.
«Δεν μπορείς να περάσεις σε αυξήσεις των τιμών από τη μια ημέρα στην άλλη. Αλλά σήμερα ήδη κινούμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση», είπε επίσης στο Bloomberg ο διευθύνων σύμβουλος της Nestlé, Μάρκ Σνάιντερ. Ο ίδιος επεσήμανε πως οι ανατιμήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα δεν είναι ακόμη ευρέως αισθητές στον ανεπτυγμένο κόσμο όσο είναι στον αναπτυσσόμενο.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο οικονομικός διευθυντής της Danone, Γιούργκεν Έσερ, δήλωσε πως «ο πληθωρισμός θα είναι ακόμη υψηλότερος το επόμενο έτος». Η Procter & Gamble εκτιμά πως οι δαπάνες της για το τρέχον οικονομικό έτος θα είναι αυξημένες κατά 2,1 δισ δολάρια, έχοντας ήδη προχωρήσει σε αυξήσεις των τιμών σε ορισμένα προϊόντα.
Οι μακροοικονομικές επιπτώσεις ενός περίπλοκου παζλ
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες μαζί με την απότομη αύξηση των τιμών πρώτων υλών, του κόστους ενέργειας και των μεταφορών τροφοδοτούν μια αλυσίδα αντιδράσεων που οδηγεί σε ανατιμήσεις των τελικών προϊόντων. Τα προβλήματα αυτά αποτυπώθηκαν στην υποχώρηση του σύνθετου δείκτη υπευθύνων προμηθειών (ΡΜΙ) της Ευρωζώνης τον Οκτώβριο στο 54,3, δηλαδή το χαμηλό εξάμηνου, από το 56,2 τον Σεπτέμβριο και αντί του 55,2 που προβλέπονταν από αναλυτές της αγοράς.
Στη Γερμανία, ο σύνθετος δείκτης ΡΜΙ διολίσθησε στο χαμηλό οκταμήνου και συγκεκριμένα στο 52 από το 55,5 τον Σεπτέμβριο, με τη μεταποιητική δραστηριότητα ναι μεν να επεκτείνεται, πλην όμως με τους βραδύτερους ρυθμούς των τελευταίων 16 μηνών. Στα προβλήματα των εφοδιαστικών αλυσίδων αποδόθηκε επίσης η υποχώρηση του δείκτη ΡΜΙ στον μεταποιητικό κλάδο της Γαλλίας στο 53,5 τον Οκτώβριο από το 55 τον Σεπτέμβριο.
Στη Βρετανία, αιφνιδίασε, επίσης, η πτώση των λιανικών πωλήσεων τον Σεπτέμβριο που καταγράφηκε επί όγδοο διαδοχικό μήνα. Αποδόθηκε σε μεγάλες ελλείψεις προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στην άνοδο των τιμών ενέργειας. Μέσα στην εβδομάδα ανακοινώθηκε πως ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη αναρριχήθηκε 3,4% τον Σεπτέμβριο από το 3% τον Αύγουστο, μια άνοδος που επίσης αποδόθηκε στον κλάδο ενέργειας.
Η ανεπάρκεια στην προσφορά προϊόντων μαζί με την άνοδο των τιμών δημιουργούν μια δύσκολη εξίσωση και για τις κεντρικές τράπεζες που καλούνται να ελέγξουν τον πληθωρισμό χωρίς, όμως, να αποθαρρύνουν την ανάπτυξη των οικονομιών τους με τον περιορισμό των μέτρων στήριξης. Τα ζητήματα αυτά αναμένεται να απασχολήσουν τη συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας την επόμενη Πέμπτη.