THEPOWERGAME
H πολιτική διάσταση των προβλημάτων στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες αποκρυσταλλώθηκε αυτήν την εβδομάδα από την ανακοίνωση του Αμερικανού προέδρου, Τζο Μπάιντεν. Ο Μπάιντεν επιβεβαίωσε πως το λιμάνι του Λος Άντζελες θα λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας στο πλαίσιο μιας γενικότερης προσπάθειας για την έγκαιρη παράδοση εμπορευμάτων εν όψει των εορτών των Χριστουγέννων.
Όμως τα εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεραστούν για την ομαλή μεταφορά των εμπορευμάτων είναι τεράστια, σε παγκόσμια κλίμακα. Σήμερα υπάρχουν περίπου 584 φορτηγά πλοία που είναι αγκυροβολημένα έξω από λιμάνια, ένας διπλάσιος αριθμός από τις αρχές του έτους, όταν άρχισε να συνέρχεται η παγκόσμια οικονομία από την κρίση της νόσου Covid-19.
Αυτά τα στοιχεία προκύπτουν από την Kuehne + Nagel, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Για να προσεγγίσει ένα πλοίο φορτηγό το λιμάνι του Λος Άντζελες αναγκάζεται να περιμένει επτά με 12 ημέρες, σύμφωνα με τους Financial Times. Στο Άμστερνταμ, ο χρόνος αναμονής φθάνει τις έξι ημέρες, στη Σαγκάη έως και τρία 24ώρα και στην Σεντσέν ένα 48ώρο.
Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σε μια κατακόρυφη αύξηση των ναύλων, με το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ με μήκος 40 πόδια (12,19 μέτρα) να κοστολογείται στα 10.000 δολάρια. Ουσιαστικά το κόστος μεταφοράς έχει τριπλασιαστεί από τις αρχές του έτους, εντείνοντας τις πιέσεις που ασκούνται στον πληθωρισμό και στις κυβερνήσεις.
Η εξάρτηση της μιας γωνιάς του κόσμου από την άλλη
Κάθε νέο εμπόδιο στην παρούσα φάση προστίθεται σε έναν κυκεώνα προβλημάτων. Στο Βιετνάμ, ένα νέο κύμα κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2 ανάγκασε μεγάλες εργοστασιακές μονάδες να κλείσουν ή να λειτουργήσουν με περιορισμένο προσωπικό, καθυστερώντας την παράδοση προϊόντων σε πελάτες τους στη Δύση. Μεγάλες ήταν οι επιπτώσεις για τους ομίλους ένδυσης των ΗΠΑ, δεδομένου ότι το Βιετνάμ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής τους.
Μεταξύ των εταιρειών που υπέστησαν τις συνέπειες είναι η Everlane διότι παραγγέλνει το 40% των προϊόντων από εργολάβους στο Βιετνάμ. Παρομοίως, το 51% όλων των αθλητικών υποδημάτων της Nike προήλθε πέρσι από το Βιετνάμ.
Τα προβλήματα θα συνεχιστούν μέσα στο 2022
H σουηδική IKEA, ο μεγαλύτερος όμιλος επίπλων στον κόσμο, μισθώνει περισσότερα φορτηγά πλοία, αγοράζει κοντέινερ και προσαρμόζει συστηματικά τα δρομολόγια μεταξύ των αποθηκών του προκειμένου να αποφύγει όσο το δυνατόν τα εμπόδια στις διεθνείς μεταφορές.
Αλλά εμφανίζονται και απρόβλεπτοι παράγοντες. Ένας τυφώνας που πέρασε από την νότια Κίνα ανάγκασε τα λιμάνια να διακόψουν για ένα 48ώρο τη λειτουργία τους, επιδεινώνοντας την κατάσταση.
Οι έμποροι, στο μεταξύ, δεν έχουν την πολυτέλεια να χάσουν έσοδα, ιδιαίτερα όταν οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να δαπανήσουν τις αποταμιεύσεις που συσσώρευσαν από τα πρώτα κύματα της πανδημίας.
Οι οικονομικές επιπτώσεις των καθυστερήσεων στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες αποτυπώθηκαν στην πτώση της βιομηχανικής παραγωγής που καταγράφηκε στη Γερμανία τον Αύγουστο κατά 4,1% από τον προηγούμενο μήνα.
Ο Τζον Αμπράχανσον, διευθύνων σύμβουλος της Inter ΙΚΕΑ, μητρικής της ΙΚΕΑ, διαβλέπει πως τα προβλήματα θα συνεχίσουν να υφίστανται μέσα στο 2022. Τόνισε πως η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η μεταφορά εμπορευμάτων από την Κίνα, όπου παράγεται το ένα τέταρτο των προϊόντων του ομίλου.
Αναλυτές της αγοράς προβλέπουν πως η κίνηση στα λιμάνια δεν θα αποσυμπιεστεί πριν τον Φεβρουάριο. Μέσα στον χειμώνα, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες ενδεχομένως να παρεμβάλουν νέες δυσκολίες στην έγκαιρη παράδοση των προϊόντων, οδηγώντας έτσι σε μια περαιτέρω αύξηση των τιμών πριν εξομαλυνθεί η κατάσταση.