THEPOWERGAME
Οι συζητήσεις των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τον τερματισμό των πτήσεων μικρών αποστάσεων ως ένας ακόμη τρόπος να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων αποκτά όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις. Στη Γαλλία και στην Ισπανία συζητείται η απαγόρευση όσο πτήσεων μπορούν να αντικατασταθούν από ένα δρομολόγιο τρένου που διαρκεί λιγότερο από δυόμιση ώρες. Το κόμμα των Πρασίνων στη Γερμανία σχεδιάζει να φορολογήσει τις πτήσεις μικρών αποστάσεων και στο μέλλον να τις καταργήσει.
Όμως, η αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου μέτρου στην καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου δεν είναι βέβαιη, ιδιαίτερα συγκριτικά με τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, όπως εύστοχα επισημαίνεται από την ειδησεογραφική ιστοσελίδα Politico.
Οι συγκρίσεις αυτές είναι αναπόφευκτες όχι για να αμφισβητηθεί η αναγκαιότητα των πτήσεων στη σύγχρονη εποχή, ιδιαίτερα σε μία περίοδο που ο κλάδος αρχίζει να ανακτά πολύτιμο έδαφος που έχασε εξαιτίας της πανδημικής κρίσης. Όμως, είναι απαραίτητο να αποτιμηθεί η πραγματική επίδραση που έχουν μέτρα που συζητούνται για την καταπολέμηση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.
Περιορισμένο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μικρών δρομολογίων
Σύμφωνα με στοιχεία του οργανισμού διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol, οι πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μικρότερη των 500 χιλιομέτρων αναλογούν το ένα τέταρτο όλων των δρομολογίων στην Ευρώπη αλλά παράγουν λιγότερο από το 4% των εκπομπών ρύπων του αεροπορικού κλάδου. Παράλληλα, οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, οι οποίες καλύπτουν πάνω από 4.000 χιλιόμετρα αναλογούν στο 52% των εκπομπών ρύπων αλλά και στο μεγαλύτερο τμήμα των εσόδων των αεροπορικών εταιρειών.
Ο παγκόσμιος αεροπορικός κλάδος, συμπεριλαμβανομένων των πτήσεων μεταφοράς επιβατικού κοινού και εμπορευμάτων, ευθύνεται για εκπομπές που ισοδυναμούν με το 2,4% του συνολικού διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που βλάπτει την ατμόσφαιρα. Το μέγιστο των εκπομπών ρύπων προέρχεται από τα επιβατικά δρομολόγια.
Διπλή πρόκληση αντιμετωπίζει ο αεροπορικός κλάδος
Σήμερα οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν δύο μεγάλες προκλήσεις. Η μία είναι να ανακάμψουν από το μεγάλο πλήγμα της πανδημίας, μία διαδικασία που είναι σταδιακή και βραδύτερη σε σχέση με άλλους κλάδους. Η Eurocontrol ανακοίνωσε πως η επιβατική κίνηση επανήλθε στο 72% των επιπέδων που ίσχυαν το 2019 μέσα στο πρώτο 12ήμερο του 0κτωβρίου όταν, παραδείγματος χάριν, η μεταποιητική δραστηριότητα τα έχει υπερβεί. Αξιοσημείωτο είναι πως τα αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη κινητικότητα ήταν αυτό το διάστημα του Άμστερνταμ, της Κωνσταντινούπολης, της Φρανκφούρτης, του Σαρλ ντε Γκολ στο Παρίσι, του Χίθροου στο Λονδίνο και της Μαδρίτης.
Η δεύτερη πρόκληση αφορά στην ικανοποίηση των κριτηρίων της ΕΕ στο πλαίσιο του πακέτου μέτρων «Fit for 55» για τη μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% μέχρι το 2030 από τα επίπεδα του 1999. Απώτερος στόχος είναι η αύξηση των πράσινων καυσίμων στα αεριωθούμενα αεροσκάφη και γενικότερα η μείωση των εκπομπών ρύπων.
Θεωρητικά, ο κλάδος των μεταφορών θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 90% μέχρι το 2050 από τα επίπεδα του 1999. Και οι αποστάσεις κάτω των 500 χιλιομέτρων θα πρέπει να καλύπτονται με την παραγωγή ενέργειας με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Στο τέλος, όμως, αναλυτές της αγοράς επισημαίνουν πως τα πράσινα καύσιμα ή η απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων θα έχουν επιπτώσεις στο επιβατικό κοινό που θα πρέπει να συμβιβαστεί με λιγότερες επιλογές και ένα αυξημένο κόστος των εισιτηρίων.