THEPOWERGAME
Το Πεκίνο σχεδιάζει τη διάσπαση της Alipay που ιδρύθηκε από τον αυτοδημιούργητο δισεκατομμυριούχο Τζακ Μα και είναι μια πολύτιμη θυγατρική του κολοσσού ψηφιακής τραπεζικής Ant Group. Στο πλαίσιο μιας γενικότερης πολιτικής που φαίνεται να ακολουθεί το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας για να δαμάσει την ισχύ των τεχνολογικών ομίλων στην κινεζική οικονομία, σκοπός των αρμοδίων αρχών είναι να διαχωρίσουν τις δανειοδοτικές δραστηριότητες της Alipay από το βασικό κορμό της επεξεργασίας ηλεκτρονικών συναλλαγών και των πληρωμών μέσω κινητών τηλεφώνων. Πληροφορίες των Financial Times αποκάλυψαν, επίσης, πως η Ant Group πρόκειται να παραδώσει τα στοιχεία χρηστών που καθορίζουν την παροχή πιστώσεων σε μια νέα κοινοπραξία όπου μερίδιο θα έχει και το κινεζικό κράτος.
Η είδηση οδήγησε τη μετοχή της Alibaba, του κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου που είναι συγγενής εταιρεία της Ant Group και επίσης «δημιούργημα» του Τζακ Μα, σε πτώση πάνω από 4% τη Δευτέρα. Τα σχέδια αυτά αποτελούν ένα ακόμη κεφάλαιο των ρυθμιστικών αλλαγών που προωθεί από τον περσινό Νοέμβριο το Πεκίνο για τον τεχνολογικό κλάδο, με τους επενδυτές να ζυγίζουν τις εξελίξεις και να οδηγούν τον δείκτη Hang Seng σε απώλειες πάνω από 2% τη Δευτέρα. Συν τοις άλλοις, το υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας της Πληροφορικής έδωσε εντολή στους τεχνολογικούς κολοσσούς της χώρας να σταματήσουν να μπλοκάρουν τα links ανταγωνιστών τους. Διαφορετικά θα υπάρξουν συνέπειες.
Για να δοθεί μια εικόνα της επιρροής που ασκούν οι ψηφιακές εφαρμογές των μεγάλων ομίλων της Κίνας, η Alipay διαθέτει πάνω από ένα δισ χρήστες, προσφέροντας τραπεζικές υπηρεσίες εδώ και μια 17ετία σε ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού που διαφορετικά θα ήταν αποκλεισμένο από τέτοιας φύσεως διευκολύνσεις. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, η Alipay αντιπροσωπεύει πάνω από το ήμισυ της αποπεράτωσης πληρωμών για λογαριασμό τρίτων στην Κίνα. Εκτός αυτού, πάνω από 300 έμποροι από το εξωτερικό χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της Alipay για να πουλούν απευθείας στην Κίνα.
Οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της Κίνας έχουν ήδη δώσει εντολή στην Ant Group να ανεξαρτητοποιήσει τις δυο βασικές μονάδες παροχής δανείων. Αναφερόμαστε στην Huabei, που λειτουργεί σαν μια τυπική εταιρεία πιστωτικών καρτών, και την Jiebei, η οποία χορηγεί μικρά δάνεια χωρίς εξασφαλίσεις. Τον Απρίλιο επιβλήθηκε, επίσης, πρόστιμο για τη μονοπωλιακή συμπεριφορά της Alibaba της τάξεως των 2,8 δισ δολαρίων.
Σχεδόν ένας χρόνος από τη ματαίωση της διπλής εισαγωγής της Ant Group
Αυτές οι δυναμικές παρεμβάσεις από τις κινεζικές αρχές ξεκίνησαν σχεδόν έναν χρόνο πριν. Αρχές του περσινού Νοεμβρίου, το Πεκίνο ανάγκασε την Ant Group δυο ημέρες πριν να ματαιώσει τη διπλή εισαγωγή της στα χρηματιστήρια της Σαγκάης και του Χονγκ Κονγκ. Πληροφορίες της Wall Street Journal ήθελαν η απόφαση αυτή να έχει ληφθεί απευθείας από τον πρόεδρο, Σι Τζινπίνγκ.
Ο χρηματοοικονομικός ψηφιακός όμιλος αναμένονταν να αντλήσει 37 δισ δολάρια, αποτελώντας τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή όλων των εποχών καθώς θα ξεπερνούσε αυτήν της Saudi Aramco που είχε φθάσει τα 29,4 δισ δολάρια. Ο κ. Μα ενημερώθηκε τότε απρόσμενα πως οι αρμόδιες αρχές χάραζαν ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα επέβαλε στον ψηφιακό χρηματοοικονομικό όμιλο να λειτουργεί με τους κανόνες για την κεφαλαιακή επάρκεια και τη μόχλευση των παραδοσιακών τραπεζικών ομίλων. Είχαν βέβαια προηγηθεί επικριτικά σχόλια του κ. Μα ότι οι κρατικές τράπεζες της χώρας λειτουργούν με το «σκεπτικό ενεχυροδανειστών».
Πρόσφατα, όμως, το Πεκίνο έχει θέσει σε στενό κλοιό και άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς. Τον Ιούλιο απαγορεύτηκε η πρόσβαση στην Didi σε νέους χρήστες διότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα ιδιωτικών μετακινήσεων προχώρησε με τα σχέδια της για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης παρά τις επιφυλάξεις των αρχών. Δημοσιεύματα του κρατικού Τύπου είχαν αναφέρει τότε πως το Πεκίνο ανησυχεί για τη μεγάλη συγκέντρωση δεδομένων από την πλατφόρμα της Didi διότι έτσι οι αμερικανικές αρχές μπορούν να απαιτήσουν στοιχεία που ενδεχομένως να είναι ευαίσθητα για την Κίνα. Παραδείγματος χάριν, η Didi διαθέτει χάρτες μεγάλης ακρίβειας της Κίνας. Παρομοίως, η Full Truck Alliance, γνωστή και ως η Uber των φορτηγών που εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον Ιούνιο, διαθέτει πληθώρα πληροφοριών για το δίκτυο διοδίων και logistics στην Κίνα.