THEPOWERGAME
Αν και υπήρξαν αντιδράσεις από τον αεροπορικό κλάδο για τους νέους κανόνες που δρομολογεί η Ευρωπαϊκή Ένωση για την προστασία του περιβάλλοντος, γνωστοί ως «Fit for 55», η κλιματική αλλαγή ήδη προκαλεί δαπανηρές ανατροπές στα δρομολόγια τους και εντείνει τις ανάγκες για αύξηση του προσωπικού ή την αναβάθμιση των υποδομών σε διάφορους τομείς.
Εκτός της πρόκλησης που αντιμετωπίζει ο αεροπορικός κλάδος με την πανδημία της νόσου Covid-19, η κλιματική αλλαγή αναμένεται να αποτελέσει ένα ακόμη εμπόδιο.
Όπως επισημαίνεται σε εκτενές δημοσίευμα των Financial Times, ο αριθμός των καθυστερήσεων σε ευρωπαϊκές πτήσεις λόγω καιρικών συνθηκών αυξήθηκε από τις 3,5 εκατομμύρια το 2003 στις 6,5 εκατ. προ διετίας, με τις κλιματικές συνθήκες να αντιπροσωπεύουν το 27% των καθυστερήσεων το 2019 από το 23% προ 18ετίας.
Παρομοίως, ο αριθμός των ακυρωμένων πτήσεων στις ΗΠΑ λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών αυξήθηκε από το 35% το 2004 στο 54% το 2019.
Οι απρόβλεπτες αλλαγές των καιρικών συνθηκών αναγκάζουν τις αεροπορικές σε αναπροσαρμογές
Οι απρόβλεπτες και απότομες αλλαγές των καιρικών συνθηκών αναγκάζουν τις αεροπορικές εταιρείες να αναπροσαρμόζουν όχι μόνον τα δρομολόγια τους αλλά και να υιοθετούν την απαραίτητη τεχνολογία που θα τις βοηθήσει να βρίσκονται σε μεγαλύτερη ετοιμότητα.
Οι American Airlines και United έχουν ήδη εγκαταστήσει συστήματα που μπορούν να προβλέπουν με μεγάλη ακρίβεια τους κεραυνούς, δίνοντας έτσι μεγαλύτερα περιθώρια στο προσωπικό εδάφους να ολοκληρώσει τις εργασίες του τονίζει η βρετανική εφημερίδα.
Ένα πρόσθετο κόστος απορρέει από την αναβολή πτήσεων. Αυξάνεται διότι χρειάζεται επιπλέον προσωπικό για την ενημέρωση και τον συντονισμό των επιβατών.
Δεν είναι μόνον οι χαμηλές θερμοκρασίες, οι καταιγίδες και οι τυφώνες που αναγκάζουν τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν πτήσεις.
Το καλοκαίρι του 2017, η American Airlines αιφνιδίασε το επιβατικό της κοινό όταν ανακοίνωσε την ακύρωση των πτήσεων από και προς το Φοίνιξ, την πρωτεύουσα της Αριζόνα, λόγω των εξαιρετικά υψηλών θερμοκρασιών που είχαν ξεπεράσει τους 47,5 βαθμούς Κελσίου.
Όσο πιο υψηλή η θερμοκρασία, τόσο πιο ελαφριά πρέπει να είναι τα αεροπλάνα
Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Climate Change» εκείνη την εποχή συμπέραινε πως μέσα στις επόμενες δεκαετίες έως και το 30% των δρομολογημένων πτήσεων για τις υψηλότερες θερμοκρασίες της ημέρας θα έχουν περιορισμούς στο βάρος των αποσκευών.
Όσο υψηλή είναι η θερμοκρασία τόσο πιο ελαφριά πρέπει να είναι τα αεροπλάνα.
Για πρώτη φορά, ο αεροπορικός κλάδος συμπεριλαμβάνεται στα σχέδια της Ε.Ε για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Η κατάργηση των πιστώσεων ρύπων μετά το 2026 σε συνδυασμό με κανόνες για την αύξηση της χρήσης βιώσιμων καυσίμων για τα αεροσκάφη (SAFs) και τη σταδιακή φορολόγηση της κηροζίνης συνθέτουν ένα μείγμα προκλήσεων για τον ευρωπαϊκό αεροπορικό κλάδο.
Η Lufthansa υιοθέτησε διπλωματική στάση, επισημαίνοντας πως τα μέτρα αυτά είναι «σωστά και απαραίτητα» αλλά θα επιφέρουν επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των αερομεταφορέων της Γηραιάς Ηπείρου έναντι των ξένων ανταγωνιστών τους.
Ζήτησε, μάλιστα, να υπάρξει μια μορφή χρηματοδότησης για τη αύξηση της χρήσης των SAFs διότι κοστίζουν περισσότερο από την κηροζίνη. Η οργάνωση A4E που εκπροσωπεί τις αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη επεσήμανε πως έτσι θα ακριβύνει το κόστος των ταξιδιών για το επιβατικό κοινό.
Ένα… υπαρξιακό πρόβλημα
Αλλά υπάρχουν παράγοντες του αεροπορικού κλάδου που τονίζουν την ανάγκη για ένα ακόμη αυστηρότερο χρονοδιάγραμμα στη μείωση των εκπομπών ρύπων. Αν και επίσημα ο κλάδος ευθύνεται για το 2% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, υπάρχουν και άλλες ουσίες, όπως το μονοξείδιο του αζώτου, που βλάπτουν την ατμόσφαιρα.
«Είναι υπαρξιακό πρόβλημα για εμάς», είχε δηλώσει προ πανδημίας ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Scandinavian Airlines (SAS), Ρίτσαρντ Γκούσταφσον. «Θα έχουμε πρόβλημα εάν δεν χαράξουμε πορεία για μια βιώσιμη αεροπορία».