THEPOWERGAME
Η μητρική της βρετανικής British Airways, της ιρλανδικής Aer Lingus και της ισπανικής Iberia εκτιμά πως την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου μπορεί να έχει αποκαταστήσει το 45% της επιβατικής κίνησης στα προ πανδημίας επίπεδα. Ο όμιλος της IAG θεωρεί, μάλιστα, πως ενδεχομένως να έχει επαναφέρει έως και στο 75% την επιβατική της κίνηση μέχρι τα τέλη του 2021 εάν χαλαρώσουν περαιτέρω οι περιορισμοί στα ταξίδια. Παρόλα αυτά, η IAG και οι ανταγωνιστές της εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις, ενώ βρίσκονται ήδη σε αδύναμη θέση από τα προηγούμενα κύματα της πανδημίας. Ο όμιλος ανακοίνωσε λειτουργικές ζημιές άνω των 2 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του έτους. Τα έσοδα του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 2,2 δισ. ευρώ έναντι των 5,3 δισ. ευρώ που είχαν καταγραφεί την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Προσδοκίες εκφράστηκαν από τη διοίκηση του ομίλου για την αποκατάσταση των πτήσεων μεταξύ Βρετανίας και ΗΠΑ από τον Σεπτέμβριο αν και κάτι τέτοιο θα εξαρτηθεί από την πορεία της ινδικής μετάλλαξης και των εμβολιασμών. Μιλώντας στο βρετανικό ειδησεογραφικό δίκτυο BBC, η Λόρα Χόι, αναλύτρια της Hargreaves Lansdown, υπογράμμισε πως η διοίκηση της IAG«έχει κάνει μια καταπληκτική δουλειά» αλλά πρόσθεσε πως «βρίσκεται σε δύσκολη θέση». «Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων θα αποκατασταθούν τελευταία», ενώ οι ευρωπαϊκές δραστηριότητες του ομίλου «είναι στο έλεος των διαφορετικών περιορισμών που θέτει κάθε κυβέρνηση».
Ο διευθύνων σύμβουλος της IAG, Λουίς Γκαλέγκο, τόνισε ότι «γνωρίζουμε πως η ανάκαμψη είναι άνιση και είμαστε έτοιμοι να εκμεταλλευτούμε μια άνοδο της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια σε συνάρτηση με την αύξηση των εμβολιασμών». Επιδοκίμασε την απόφαση της κυβέρνησης του Μπόρις Τζόνσον να επιτρέψει στους πλήρως εμβολιασμένους ταξιδιώτεςαπό την «πορτοκαλί» λίστα των χωρών-μελών της Ε.Ε και τις ΗΠΑ να εισέρχονται στη χώρα χωρίς αυτομάτωςνα μπαίνουν σε καραντίνα. Ο νέος κανόνας τίθεται σε εφαρμογή από τη Δευτέρα αν και είναι απαραίτητο οι ταξιδιώτες να κάνουν τεστ πλευρικής ροής (lateralflow) ή PCRπριν την αναχώρηση τους και ένα τεστ PCRτη δεύτερη ημέρα μετά την άφιξη τους στη χώρα.Πλήρης επαναφορά της επιβατικής κίνησης στα προ πανδημίας επίπεδα δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2023, σύμφωνα με αναλυτές. Ο Λουίς Γκαλέγκο θεωρεί πως τα επαγγελματικά ταξίδια θα συνεχίσου να είναι κατά 10% με 15% λιγότερα το 2023 σε σχέση με το 2019.
Είναι μια κρίσιμη περίοδος για την παγκόσμια οικονομία και τον κλάδο της πολιτικής αεροπορίας που είναι από τους μεγαλύτερους χαμένους της πανδημικής κρίσης του ιού SARS-CoV-2. Από τη μια πλευρά υπάρχει αύξηση της επιβατικής κίνησης σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες χάρις στην αύξηση των εμβολιασμένων. Από την άλλη πλευρά εξακολουθεί να επικρατεί αβεβαιότητα από την ινδική μετάλλαξη, αυξάνοντας τους κινδύνους για την επιβολή πρόσθετων περιορισμών λόγω της ραγδαίας εξάπλωσης των κρουσμάτων. Πάντως, η IAGανακοίνωσε πως επί του παρόντος δεν αναμένονται πρόσθετες περικοπές πέραν των περικοπών 12.000 θέσεων εργασίας που είχαν ανακοινωθεί πέρσι τον Απρίλιο.