THEPOWERGAME
Παρά τα εντυπωσιακά κέρδη της Tesla για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ο επικεφαλής Έλον Μασκ αναφέρθηκε στις δυσκολίες που εξακολουθούν να υπάρχουν στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε μεγάλη κλίμακα. Σχολιάζοντας τις εκατοντάδες νεοφυείς εταιρείες στην ηλεκτροκίνηση στο πλαίσιο της ενημέρωσης επενδυτών και αναλυτών, ο Μασκ είπε πως «το τρομερό με την Tesla είναι πως δεν χρεοκόπησε, όταν ήρθε η στιγμή να επεκτείνει την παραγωγή της σε αντίθεση με πολλές άλλες εταιρείες».
Η Tesla κατάφερε να δεκαπλασιάσει τα κέρδη της μέσα το δεύτερο τρίμηνο από πέρσι, ξεπερνώντας εμπόδια στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες και ειδικότερα τη μεγάλη ανεπάρκεια στην προσφορά των τσιπ (ημιαγωγών), που προκλήθηκε από την πανδημία. Για πρώτη φορά στην περιπετειώδη ιστορία της Tesla, μια εταιρεία που καινοτόμησε στην ηλεκτροκίνηση, τα τριμηνιαία καθαρά κέρδη ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Έναν χρόνο πριν, η καθαρή κερδοφορία της είχε περιοριστεί στα 104 εκατ. δολάρια αλλά έφθασε τα 1,14 δισ δολάρια την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου.
Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο, η Tesla κατάφερε να παραδώσει 201.304 οχήματα, ξεπερνώντας τα 195.000 με 200.000 που αναμένονταν από αναλυτές της αγοράς. Οι ανακλήσεις που συνέβησαν έναν μήνα πριν δεν επηρέασαν την οικονομική της εικόνα, ενώ αναλυτές της αγοράς δηλώνουν αισιόδοξοι και για τα επόμενα τρίμηνα. Τον Ιούνιο, η Tesla αναγκάστηκε να ανακαλέσει πάνω από 285.000 αυτοκίνητα στην Κίνα λόγω προβλήματος στο σύστημα πλοήγησης και σχεδόν 6.000 οχήματα στις ΗΠΑ λόγω χαλαρών μπουλονιών στη στήριξη των φρένων.
Δυναμικά αποτελέσματα και στην πράσινη ενέργεια
Τα συνολικά της έσοδα διαμορφώθηκαν στα 10,21 δισ δολάρια, εκ των οποίων τα 801 εκατ. δολάρια πηγάζουν από τον τομέα ενέργειας και ειδικότερα την πώληση ηλιακών πάνελ και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας σε σπίτια, επιχειρήσεις και παροχείς υπηρεσιών κοινής ωφέλειας. Πρόκειται για μια αύξηση πάνω από 60% από το πρώτο τρίμηνο και επιβεβαιώνει το τεχνολογικό προβάδισμα που έχει αποκτήσει η Tesla στο κεφάλαιο της «πράσινης ενέργειας».
Οι απώλειες από την πτώση του bitcoin περιορίστηκαν στα 23 εκατ. δολάρια. Προ μηνών, η Tesla είχε αποκαλύψει πως διατηρεί 1,5 δισ δολάρια σε bitcoin, αλλά λίγο μετά ο επικεφαλής Έλον Μασκ είχε ανακαλέσει απόφαση της εταιρείας να δέχεται το κρυπτονόμισμα στις συναλλαγές με πελάτες. Η αιφνίδια αυτή κίνηση προκάλεσε μεγάλες διακυμάνσεις στην αγορά των κρυπτονομισμάτων και μια ακόμη φορά έντονη κριτική για το απροσδόκητο στοιχείο στις αποφάσεις του Μασκ. Τον Μάιο του 2020, παραδείγματος χάριν, ο Μασκ είχε ανακοινώσει μέσω Twitter πως θα αποσυρθεί η Tesla από το χρηματιστήριο, κάτι που δεν συνέβη. Απεναντίας, η μετοχή της Tesla έχει υπάρξει μια από τις πιο δυναμικές της Wall Street από την αρχή της πανδημίας. Πέρσι τον Ιούλιο κυμαίνονταν λίγο πιο πάνω από τα 307 δολάρια και σήμερα κινείται στα 640 δολάρια.
Μικρότερα τα έσοδα από την πώληση δικαιωμάτων CO2, υψηλότερα περιθώρια κέρδους
Περίπου 354 εκατ. δολάρια από τα συνολικά έσοδα της Tesla μέσα στο δεύτερη τρίμηνο προήλθαν από την πώληση δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων που η ίδια δεν χρησιμοποιεί καθώς ο στόλος της είναι ηλεκτροκίνητος. Είναι τα χαμηλότερα έσοδα από τη συγκεκριμένη πηγή σε σχέση με τα προηγούμενα τέσσερα τρίμηνα. Παρόλα αυτά, τα περιθώρια κέρδους από τον ευρύτερο τομέα της αυτοκίνησης διαμορφώθηκαν στο 28,4% και έτσι ήταν κατά δυο ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα από το πρώτο τρίμηνο του 2021. Όπως επισημαίνουν οι Financial Times, τα περιθώρια κέρδους της Tesla έχουν αυξηθεί κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία διετία παρά το ότι ο μέσος όρος των τιμών πώλησης των οχημάτων έχει υποχωρήσει κατά 10%.
Λόγω του ανύπαρκτου αποτυπώματος σε εκπομπές ρύπων, η Tesla πουλά εδώ και χρόνια τις «περιβαλλοντικές πιστώσεις» της σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Πέρσι το καλοκαίρι είχε αναφερθεί πως η Fiat Chrysler Automobiles NV αγόρασε δικαιώματα εκπομπών ρύπων της τάξεως των 1,27 δισ δολαρίων από την Tesla. Με την αγορά των δικαιωμάτων η ιταλο-αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε καταφέρει να αντισταθμίσει τα υψηλά επίπεδα εκπομπών ρύπων με τους μηδενικούς της Tesla. Μάλιστα, η Tesla είχε δεχτεί στο παρελθόν κριτική πως στηρίζεται υπερβολικά σε κέρδη από την πώληση δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων.