THEPOWERGAME
-«Φωτιές» έχει ανάψει- εντός κι εκτός συνόρων- ο… καλπασμός του πετρελαίου, καθώς κινείται καμιά 15αριά δολάρια πάνω από τις τελευταίες προβλέψεις για τη φετινή χρονιά, “ροκανίζοντας” τη δυναμική ανάκαμψης. Από τη μια, το… colpo grosso των Αράβων που αποφάσισαν να κλείσουν τις στρόφιγγες για να διορθώσουν τις τιμές που κατέρρεαν, από την άλλη οι βάσιμες προσδοκίες ότι πλησιάζει το τέλος της κρίσης και οι οικονομίες θα “τρέξουν”, εκτίναξαν το μαύρο χρυσό ακόμα και πάνω από τα 70 δολάρια.
– Οι Βρυξέλλες πρόλαβαν οριακά το ράλι και αναθεώρησαν τις παραδοχές τους στα 54,7 δολάρια (από 44,6 δολάρια τον περασμένο Σεπτέμβριο), ωστόσο είναι ήδη ξεπερασμένες, ενώ αναμένεται η νέα εκτίμηση από την ΕΚΤ, που έχει “ξεχαστεί” στα 44 δολάρια. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η αγορά περιμένει περαιτέρω άνοδο των τιμών και ήδη στην Αθήνα βρίσκονται σε κατάσταση επιφυλακής.
Πονοκέφαλος στο υπ. Οικονομικών
Ο Προϋπολογισμός του 2021 έχει στηθεί πάνω στην παραδοχή ότι η τιμή του πετρελαίου θα «παίζει» κατά μέσο όρο στα 44,6 δολάρια, δηλαδή περίπου 25 δολάρια χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα. Για να αντιληφθεί κανείς τι σημαίνει πρακτικά μια τέτοια απόκλιση, αρκεί να αναφερθεί ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες υπολογίζουν πως το ΑΕΠ “ψαλιδίζεται” κατά περίπου 0,3 μονάδες για κάθε 10 δολάρια υψηλότερη τιμή πετρελαίου.
-Αν βάλουμε στην εξίσωση το παρατεταμένο lockdown και τις πιο μέτριες προσδοκίες εισπράξεων από τον Τουρισμό, μπορεί να καταλάβει κανείς γιατί στο υπουργείο Οικονομικών δεν ήθελαν με τίποτα και τον “πονοκέφαλο” του ακριβότερου πετρελαίου στο κεφάλι τους.
Το ντεπόζιτο αδειάζει πιο γρήγορα
-Φυσικά δεν είναι μόνο μακροοικονομικό το πρόβλημα. Ακριβότερο πετρέλαιο συνεπάγεται και ακριβότερα καύσιμα για τους χιλιοταλαιπωρημένους πολίτες, οι οποίοι νιώθουν, πλέον, στην τσέπη τους κάθε εβδομάδα το υψηλότερο κόστος για βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης. Στο τέλος της περασμένης χρονιάς, η τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,436 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης 1,165 ευρώ.
-Μόλις χθες, οι οδηγοί θα έπρεπε να πληρώσουν για το ίδιο ακριβώς προϊόν 1,576 ευρώ και 1,309 ευρώ αντιστοίχως. Είναι προφανές ότι όταν αρθούν οι περιορισμοί και αρχίσουν οι μετακινήσεις, οπότε το ντεπόζιτο θα αδειάζει πιο γρήγορα, οι καταναλωτές θα αρχίσουν να γκρινιάζουν περισσότερο και μάλλον δικαιολογημένα, αν λάβει κανείς υπόψιν ότι η φορολογία των καυσίμων στην Ελλάδα είναι… Σκανδιναβικού τύπου..