THEPOWERGAME
Η Toyota εκθρόνισε την Tesla, ως πολυτιμότερη εταιρεία. Το εμπορικό σήμα Tesla, έχασε το 26% της αξίας το 2024, δεύτερη συνεχόμενη ετήσια μείωση, με παράγοντες όπως η γήρανση της γκάμας των οχημάτων και ο «ανταγωνισμός» του CEO Έλον Μασκ, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών και συμβουλών Brand Finance.
Η αξία του εμπορικού σήματος της Tesla εκτιμάται πλέον σε 43 δισεκατομμύρια δολάρια, από 58,3 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2024 και 66,2 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2023, ανέφερε η εταιρεία στην ετήσια κατάταξή της.
Η Toyota είναι η πιο πολύτιμη μάρκα στα αυτοκίνητα με 64,7 δισεκατομμύρια δολάρια, με τη Mercedes να βρίσκεται πολύ κοντά με 53 δισεκατομμύρια δολάρια, διαπίστωσαν οι ερευνητές, σύμφωνα με τo CNBC.
Η Brand Finance, που εδρεύει στο Λονδίνο, διεξάγει ολοκληρωμένες έρευνες καταναλωτών και αναλύει τα οικονομικά στοιχεία χιλιάδων εταιρειών, εξετάζοντας τα έσοδα, τις συμφωνίες αδειοδότησης, τα περιθώρια κέρδους και άλλα, για να εκτιμήσει τη χρηματική αξία των εμπορικών σημάτων. Οι εκτιμήσεις περιλαμβάνουν τις εταιρικές μάρκες και τις υπο-μάρκες που σχετίζονται με μεμονωμένες σειρές προϊόντων.
Στο πλαίσιο της φετινής κατάταξης της εταιρείας, η Brand Finance ανέλυσε τις απαντήσεις από περίπου 175.000 ερωτηθέντες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων περίπου 16.000 ατόμων που μοιράστηκαν τις απόψεις τους για την Tesla.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές βλέπουν την Tesla είναι πολύ διαφορετικός από την εκτίμηση της Wall Street.
Η τιμή της μετοχής της Tesla εκτινάχθηκε κατά 63% πέρυσι, φτάνοντας σε ρεκόρ τον Δεκέμβριο, αφού οι επενδυτές άρπαξαν τις μετοχές μετά την εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ τον προηγούμενο μήνα. Ο Μασκ συνεισέφερε 277 εκατομμύρια δολάρια για να βοηθήσει τον Τραμπ και άλλους Ρεπουμπλικάνους υποψηφίους να φτάσουν στη νίκη και είναι έτοιμος να ασκήσει επιρροή στη διοίκηση προς όφελος των εταιρειών του.
Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα με τον Μασκ στο τιμόνι της Tesla
Όσον αφορά το ευρύτερο κοινό, ο διευθύνων σύμβουλος της Brand Finance, David Haigh, λέει ότι η πολιτική ρητορική και η δημόσια προσωπικότητα του Μασκ έχουν τα μειονεκτήματά τους.
«Υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι είναι υπέροχος, αλλά και πολλοί που δεν το πιστεύουν», δήλωσε ο Haigh. «Αν αγοράζετε ηλεκτρικά οχήματα, η προσωπικότητά του είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει την άποψή σας για το αν θέλετε ή όχι να αγοράσετε ένα από τα αυτοκίνητα της εταιρείας του, αλλά αυτός είναι μόνο ένας από τους πολλούς παράγοντες».
Σε βασικά μέτρα όπως η «εκτίμηση», η «φήμη» και η «σύσταση», οι βαθμολογίες της Tesla μειώθηκαν σε όλες τις μεγάλες αγορές όπου λειτουργεί εργοστάσια και πουλάει τα αυτοκίνητά της — στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία, διαπίστωσε η Brand Finance.
Η βαθμολογία «consideration» δείχνει αν οι άνθρωποι θα σκεφτόντουσαν να αγοράσουν από μια μάρκα. Η βαθμολογία φήμης δείχνει πόσο υψηλά εκτιμούν οι ερωτηθέντες μια μάρκα κατά μέσο όρο σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10. Και η βαθμολογία σύστασης δείχνει αν οι άνθρωποι είναι πιθανό να μιλήσουν θετικά για μια μάρκα.
H Tesla χάνει στην Ευρώπη
Η Tesla είδε σημαντικές μειώσεις στις βαθμολογίες της στην Ευρώπη, όπου η βαθμολογία της ως προς την εκτίμηση μειώθηκε από 21% σε 16% κατά μέσο όρο από το 2024 έως το 2025. Οι ανταγωνιστές Mercedes και BYD κέρδισαν την Tesla ειδικά στις βαθμολογίες εκτίμησης και σύστασης εκτός των ΗΠΑ.
Ωστόσο, η Tesla διατήρησε υψηλή βαθμολογία αφοσίωσης της τάξης του 90% στις ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες που είχαν ήδη στην κατοχή τους ένα όχημα Tesla ήταν πιθανό να συνεχίσουν να το οδηγούν τους επόμενους 12 μήνες. Αλλά η βαθμολογία σύστασης της Tesla στις ΗΠΑ μειώθηκε από 8,2 στα 10 σε 4,3.
Ο Haigh δήλωσε ότι η μείωση της βαθμολογίας και της αξίας της μάρκας Tesla είναι ένα σημάδι ότι η «ελκτική δύναμη της εταιρείας εξασθενεί». Υπάρχει ο κίνδυνος, είπε, ότι «η Tesla δεν θα είναι σε θέση να πουλήσει τόσα πολλά προϊόντα και δεν θα είναι σε θέση να πουλήσει σε τόσο υψηλές τιμές όπως έκανε πριν».
Υπήρχαν ήδη ανησυχητικά σημάδια. Οι παραδόσεις της Tesla για το 2024 μειώθηκαν κατά περίπου 1% σε 1,79 εκατομμύρια, παρόλο που η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία αυξήθηκε παγκοσμίως. Στις ΗΠΑ η Tesla, το μερίδιο αγοράς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έπεσε στο 49% από 55% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Cox Automotive.
Η βαθμολογία του δείκτη ισχύος της μάρκας Tesla, σύμφωνα με την Brand Finance, έχει επίσης υποχωρήσει από λίγο πάνω από το 80 σε λίγο κάτω από το 65. Η βαθμολογία δείχνει πόσο καλά τα πάει μια μάρκα σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της σε άυλα μέτρα.
«Αν η Tesla δεν μπορέσει να παρουσιάσει μια ολόκληρη σειρά νέων προϊόντων που θα ενθουσιάσουν πραγματικά τους καταναλωτές και αν δεν μπορέσει να μετριάσει κάποιες από τις αντιδράσεις που προκαλεί ο ηγέτης της, θα θεωρηθεί ότι έχει περάσει την κορύφωσή της και θα αρχίσει να πέφτει», δήλωσε ο Haigh.
Η πολιτική δραστηριότητα του Έλον Μασκ και ο ναζιστικός χαιρετισμός
Ο Μασκ δεν έχει περιορίσει την πολιτική του δραστηριότητα στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει τακτική επαφή με τον Ρώσο ηγέτη Βλαντιμίρ Πούτιν, έχει επαινέσει και συνεργαστεί με την Ιταλίδα Τζόρτζια Μελόνι, τον Βραζιλιάνο Ζαΐρ Μπολσονάρου και τον Αργεντινό Χαβιέ Μίλεϊ και έχει κάνει δημόσιες εμφανίσεις με τον Ισραηλινό Βενιαμίν Νετανιάχου.
Πρόσφατα υποστήριξε το ακροδεξιό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) της Γερμανίας και πίεσε τους Βρετανούς αξιωματούχους να απελευθερώσουν από τη φυλακή τον αντιμεταναστάτη Τόμι Ρόμπινσον, έναν καταδικασμένο απατεώνα με βίαιο ποινικό μητρώο.
Τη Δευτέρα, κατά τη διάρκεια των δημόσιων δηλώσεών του μετά την ορκωμοσία του Τραμπ, ο Μασκ χρησιμοποίησε επανειλημμένα μια χειρονομία που η ιστορικός Ρουθ Μπεν-Γκιάτ, το έργο της οποίας επικεντρώνεται στον φασισμό, περιέγραψε ως «ναζιστικό χαιρετισμό και μάλιστα πολύ πολεμοχαρή».
Όσον αφορά τη στάση των καταναλωτών, «θα υπάρχει ένας μικρός αριθμός που θα λέει, πραγματικά δεν με νοιάζει τι κάνουν. Θέλω απλώς το προϊόν τους», δήλωσε ο Haigh. «Υπάρχουν άλλες διαβαθμίσεις ανθρώπων που νοιάζονται, μέχρι και εκείνους που λένε, δεν αγγίζω αυτό το προϊόν για λόγους αρχής».
Η Tesla είναι μοναδική όσον αφορά τη στενή σύνδεση μεταξύ του εμπορικού σήματος της εταιρείας και του ηγέτη της.
Με την Tesla, «είναι ξεκάθαρο ποιος είναι ο CEO, ότι αυτό το άτομο είναι υπεύθυνο και η συμπεριφορά του θα επηρεάσει τη φήμη της εταιρείας», δήλωσε ο Haigh.
Η συνολική αξία του X μειώθηκε κατά 26% σε 298 εκατ., αυξήθηκε της SpaceX
Η Brand Finance αξιολόγησε επίσης άλλες μάρκες υπό την ηγεσία του Μασκ, όπως η X, η αεροδιαστημική και αμυντική εταιρεία SpaceX και, για πρώτη φορά, η επιχείρηση δορυφορικού διαδικτύου Starlink της SpaceX.
Η συνολική αξία του εμπορικού σήματος X μειώθηκε κατά 26% σε 498 εκατομμύρια δολάρια από 673 εκατομμύρια δολάρια, εκτίμησε η εταιρεία. Η απλή αναγνωρισιμότητα της μάρκας X μειώθηκε από το 2022, όταν η εταιρεία ήταν ακόμη γνωστή ως Twitter, από 94% σε 78% σήμερα σε διεθνές επίπεδο. Πριν αναλάβει ο Μασκ και τη μετονομάσει, το Twitter είχε αξία μάρκας 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022.
Η αλλαγή ονόματος οδήγησε μέρος της συνολικής πτώσης, σύμφωνα με το Brand Finance, αλλά το ίδιο συνέβη και με την απώλεια χρηστών, διαφημιστών και διαφημιστικών εσόδων.
«Το Twitter ήταν πολύ γνωστό, πολύ αγαπητό και προσέλκυε πολλές διαφημίσεις», δήλωσε ο Haigh.«Μέσα σε μια νύχτα, όταν το άλλαξε σε X, σύμφωνα με τα δεδομένα μας, αυτό μείωσε την αξία κατά περίπου 75%.Έπεσε αμέσως και συνέχισε να πέφτει».
Για τη SpaceX, την οποία η Brand Finance άρχισε να αξιολογεί στις αρχές του 2024, η αξία του εμπορικού σήματος της εταιρείας αυξήθηκε κατά 11% στα 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Περίπου το 45% των ανθρώπων στις ΗΠΑ που απάντησαν στην έρευνα γνώριζαν τη SpaceX, μια υψηλή θέση για μια εταιρεία αεροδιαστημικής και άμυνας.
Η μάρκα Starlink, η οποία υπολογίζεται ξεχωριστά από τη SpaceX, αποτιμάται στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί καθώς η εταιρεία συνεχίζει να προσθέτει νέους χρήστες και να παρουσιάζει σταθερά υψηλότερα έσοδα από τους μηνιαίους συνδρομητές.
Διαβάστε επίσης
Ελληνικές τράπεζες: Ακίνητα και ΑΕΠ θα δοκιμάσουν τις κεφαλαιακές αντοχές
Πώς το deal ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με Masdar γύρισε την τάση στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις
Οι 4 δοκιμασίες της ΕΕ στην ατζέντα για το κλίμα