THEPOWERGAME
Οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Κίνα αναμένεται να ξεπεράσουν αυτές των συμβατικών οχημάτων, δηλαδή όσων λειτουργούν με κινητήρες εσωτερικής καύσης, μέσα στον επόμενο χρόνο για πρώτη φορά στην ιστορία. Εάν η πρόβλεψη αυτή επαληθευτεί τότε οι επιπτώσεις θα είναι μεγάλες για τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες που υστερούν δραματικά στην αγορά της ηλεκτροκίνησης ενώ οι προοπτικές κερδοφορίας τους εξαρτώνται, κυρίως, από την αναπτυσσόμενη αγορά της Κίνας σε αντίθεση με την κορεσμένη ζήτηση της Δύσης.
Η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά του παγκόσμιου κλάδου σε όρους πωλήσεων, με την ηλεκτροκίνηση να εξαπλώνεται σε ταχύτατους ρυθμούς λόγω των γενναιόδωρων επιδοτήσεων που δίνει το Πεκίνο στις εταιρείες αλλά και της κυρίαρχης θέσης που έχει η χώρα στην τεχνολογία και την επεξεργασία σπάνιων γαιών. Μολονότι το μερίδιο των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών έχει συρρικνωθεί στην κινεζική αγορά, εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην κερδοφορία τους. Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του έτους, οι μάρκες αυτοκινήτων από το εξωτερικό, όπως η αμερικανική Tesla και η γερμανική Volkswagen, αντιπροσώπευαν το 43% της αγοράς αυτοκινήτων από το 50,5% έναν χρόνο πριν. Τον περασμένο Απρίλιο, ωστόσο, η Honda είχε ανακοινώσει πως παρατηρείται πτώση της ζήτησης σε μοντέλα που ήταν περιζήτητα, όπως τα Accord, Civic και CR-V.
Σύμφωνα με έρευνα των Financial Times, που στηρίχθηκε σε στοιχεία επενδυτικών τραπεζών και ερευνητικών κέντρων, η ζήτηση ηλεκτροκίνητων και υβριδικών αυτοκινήτων στην Κίνα θα αυξηθεί κατά 20% μέσα στο 2025 από το 2024. Οι πωλήσεις τους θα ξεπεράσουν τα 12 εκατ. αυτοκίνητα, δηλαδή μπορεί να υπερδιπλασιαστούν από τα 5,9 εκατ. που είχαν καταγραφεί το 2022. Παράλληλα, οι πωλήσεις των συμβατικών μοντέλων αναμένεται να υποχωρήσουν πάνω από 10% σε λιγότερα από 11 εκατ. οχήματα. Είναι, ως εκ τούτου, πιθανό να παρουσιαστεί πτώση σχεδόν 30% από τις πωλήσεις των 14,8 εκατ. αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που ίσχυαν το 2022. Παράγοντες της αγοράς επιβεβαιώνουν πως η Κίνα έχει επενδύσει προ πολλού στην έρευνα και ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, με αποτέλεσμα να αιφνιδιάζει τους παραδοσιακούς παίκτες της Δύσης.
Η αμηχανία των ανταγωνιστών είναι ορατή, από την επιβολή δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην ΕΕ και τις ΗΠΑ, αλλά και από τις διαβουλεύσεις μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών για τη σύναψη στρατηγικών συμμαχιών ή τη μεταξύ τους συγχώνευση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρόσφατη ανακοίνωση για τη συγχώνευση των ιαπωνικών Honda και Nissan, με τις διεργασίες να αναμένεται πως θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2026. Βασικό κίνητρο της συμφωνίας αυτής αποτέλεσε η μεγάλη εισροή EVs από την Κίνα στην παγκόσμια οικονομία και μάλιστα σε πολύ χαμηλές τιμές. Οικονομικοί αναλυτές, στο μεταξύ, τονίζουν πως η Δύση δεν θα καταφέρει να επιτύχει τους στόχους για τη μείωση των εκπομπών ρύπων δίχως τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ειδικότερα την BYD, καθώς έχουν προβάδισμα στην ηλεκτροκίνηση. Το 2023, η BYD πούλησε κάτι παραπάνω από 3 εκατ. οχήματα έναντι των 531.500 της Volkswagen κατά τη διάρκεια των πρώτων εννέα μηνών του 2023 και των περισσότερων από 1,75 εκατ. της Tesla μέσα στα προηγούμενα τέσσερα οικονομικά τρίμηνα.
Διαβάστε επίσης
Μπορεί η Lego να παραμείνει η πιο cool κατασκευάστρια παιχνιδιών στον κόσμο;
Love Actually: Η κλασική ταινία των Χριστουγέννων με τα μάτια των πρωταγωνιστών
Ύποπτο “βραχυκύκλωμα” στην ηλεκτρική διασύνδεση Φινλανδίας & Εσθονίας