THEPOWERGAME
Δύσκολο χαρακτήρισε το 2024, για την άλλοτε πανίσχυρη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία το CNBC. Μια τέλεια καταιγίδα προκλήσεων για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεν δείχνει κανένα σημάδι ότι θα κοπάσει, λένε οι αναλυτές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αγωνιστεί να συμβιβαστούν με μια σειρά από αντίθετους ανέμους στο δρόμο προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης προσιτών μοντέλων, της βραδύτερης από την αναμενόμενη εξάπλωσης των σημείων φόρτισης, του έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα, των αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και της προοπτικής στοχευμένων δασμών των ΗΠΑ.
Σε αυτό το πλαίσιο, λένε οι αναλυτές, ο κλάδος θα προετοιμαστεί για μια ανώμαλη πορεία το επόμενο έτος.
Η Τζούλια Πολισκάνοβα (Julia Poliscanova), ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και τις εφοδιαστικές αλυσίδες ηλεκτρονικής κινητικότητας στην ομάδα εκστρατείας Transport & Environment, περιέγραψε τις προοπτικές για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ως «αρκετά δυσοίωνες».
«Έχουν μείνει πίσω στην ηλεκτροκίνηση, τα προϊόντα τους δεν είναι απλώς τόσο καλά όσο ο τρομερός κινεζικός ανταγωνισμός – και γι’ αυτό δεν φταίει κανείς άλλος εκτός από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων», δήλωσε η Πολισκάνοβα στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης.
Η Πολισκάνοβα υπογράμμισε το γεγονός ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη παραμένουν κάτω από τα επίπεδα πριν από την Covid-19, καθώς ο κλάδος συνεχίζει τον αγώνα του να αντιμετωπίσει τα υψηλότερα επιτόκια.
Ορισμένοι από τους κατασκευαστές αρχικού εξοπλισμού (OEMs) της Ευρώπης έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για την επόμενη αυστηροποίηση των κανονισμών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ιδίως καθώς η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων παραπαίει.
Το ανώτατο όριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις μέσες εκπομπές ρύπων από τις πωλήσεις νέων οχημάτων είναι έτοιμο να μειωθεί στα 93,6 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο (g/km) από το επόμενο έτος, γεγονός που αντανακλά μείωση κατά 15% από το βασικό όριο του 2021 (110,1 g/km).
Η υπέρβαση αυτών των ορίων – τα οποία συμφωνήθηκαν το 2019 και αποτελούν μέρος της φιλοδοξίας του μπλοκ των 27 χωρών να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 – μπορεί να οδηγήσει σε βαριά πρόστιμα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ή ACEA, κάλεσε την ΕΕ να ελαφρύνει το κόστος συμμόρφωσης για το 2025 «διατηρώντας παράλληλα τον μετασχηματισμό της πράσινης κινητικότητας σταθερά σε καλό δρόμο».
Η ομάδα λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών, η οποία εκπροσωπεί τις BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen και Volvo, δήλωσε στα τέλη Νοεμβρίου ότι είναι αναγκαία η ανάληψη δράσης για την περαιτέρω στήριξη του κλάδου, επικαλούμενη την υποτονική ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος.
Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν ήταν άμεσα διαθέσιμος για να σχολιάσει τις εκκλήσεις για την παροχή ρυθμιστικών ελαφρύνσεων στους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Εκπρόσωπος της ΕΕ δήλωσε προηγουμένως στο CNBC ότι ο εκτελεστικός βραχίονας του μπλοκ είναι «ευαίσθητος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει» ο κλάδος.
Τι μέλλει γενέσθαι για τους γίγαντες του ευρωπαϊκού αυτοκινήτου;
Η Πολισκάνοβα δήλωσε ότι είναι «πραγματικά απογοητευτικό» να βλέπεις κάποιους να ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αμβλύνει τους κανονισμούς της για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
«Για μένα, δεν συνδέεται. Ο στόχος για το CO2 των αυτοκινήτων δεν πρόκειται να τους βοηθήσει στην Κίνα ή να πουλήσουν περισσότερα αυτοκίνητα, δεν είναι αυτό το θέμα. Ο στόχος για το CO2 των οχημάτων, ωστόσο, είναι κρίσιμος για να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί και να κάνουν ταχύτερη τη μετάβαση», δήλωσε. «Έτσι, τους ωθεί, ακόμη και αν αυτό είναι εις βάρος ορισμένων από τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους τους βραχυπρόθεσμα, τους ωθεί να κατασκευάσουν τα προϊόντα που είναι βιώσιμα στο μέλλον», πρόσθεσε.
Μια κίνηση για την καθυστέρηση των προστίμων θα ήταν το ίδιο με την κατάργηση του κανονισμού συνολικά, δήλωσε η Πολισκάνοβα , προειδοποιώντας ότι αυτό θα καθυστερούσε μόνο το αναπόφευκτο, «που είναι η καταστροφή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας».
«Έχουμε μείνει πίσω στην ηλεκτροκίνηση. Επομένως, πώς στην ευχή θα βοηθήσει τη βιομηχανία η καθυστέρηση του στόχου και το να μας κάνει να μείνουμε ακόμη πιο πίσω; Δεν το καταλαβαίνω. Απλώς δεν καταλαβαίνω πώς βοηθάει τη μετάβαση που πρέπει να περάσουν» τόνισε.
Οι μετοχές των λεγόμενων «πέντε μεγάλων» της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας – Volkswagen, Mercedes, BMW, Stellantisκαι η Renault – έχουν σε γενικές γραμμές κατακρημνιστεί φέτος, αν και η γαλλική Renault αποτελεί αξιοσημείωτη εξαίρεση.
Deutsche Bank: Δεν αναμένεται μεγάλη βελτίωση
«Οι μετοχές της αυτοκινητοβιομηχανίας περνούν δύσκολα σε παγκόσμιο επίπεδο», ανέφεραν οι αναλυτές της Deutsche Bank σε ερευνητικό σημείωμα που δημοσιεύθηκε στις 9 Δεκεμβρίου.
«Δυστυχώς, πιστεύουμε ότι ο κλάδος είναι πιθανό να οδηγηθεί σε ακόμη ένα έτος μεταβλητότητας και αντίθετων ανέμων σε όλες τις περιοχές. Αναμένουμε περισσότερο θόρυβο από τις πιθανές επιπτώσεις της πολιτικής στις ΗΠΑ, περαιτέρω ανακοινώσεις αναδιάρθρωσης στην Ευρώπη, υποτονική ζήτηση από την Κίνα και χαλάρωση των τιμών», προσθέτουν.
«Αυτό που χρειάζονται οι άνθρωποι είναι φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα»
Αρκετές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης παρουσίασαν μια πληθώρα φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο, επιδιώκοντας να δώσουν ώθηση στην ύφεση της ζήτησης και να ανακτήσουν μέρος του μεριδίου αγοράς που κατέχουν τώρα οι κινεζικές μάρκες.
Τότε υπήρχε η ελπίδα ότι τα νέα μοντέλα θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημείο καμπής για την αυτοκινητοβιομηχανία της περιοχής.
Ο Χορστ Σνάιντερ, επικεφαλής της ευρωπαϊκής έρευνας για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Bank of America, δήλωσε ότι μπορεί να χρειαστεί κάποιο περιθώριο από τους Ευρωπαίους νομοθέτες για να στηρίξουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες το επόμενο έτος, παρόλο που οι εταιρείες είχαν χρόνια να προετοιμαστούν για τους νέους κανονισμούς για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
«Αυτό που χρειάζονται οι άνθρωποι είναι φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα. Θα κυκλοφορήσουν στη διάρκεια του 2025, οπότε ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων λένε ότι δεν υπάρχει πραγματικά ανάγκη να μειωθούν οι στόχοι – αλλά νομίζω ότι γενικά είναι καλό να δοθεί στους κατασκευαστές αυτοκινήτων περισσότερος χρόνος, επειδή η αποδοχή από την πλευρά των καταναλωτών δεν έχει ακόμη επιτευχθεί», σημείωσε ο ίδιος.
Διαβάστε επίσης
Η Boeing θέτει σε τροχιά ξανά την παραγωγή του 737 Max
ΔΕΗ: Ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Η ζωή μέσα στο εσωτερικό μιας ανεμογεννήτριας</a