THEPOWERGAME
Μέσα σε μια δεκαετία η αγορά και βιομηχανία αυτοκινήτου έχει αλλάξει άρδην. Νέοι παίκτες έχουν εμφανιστεί στον ορίζοντα, όπως η αμερικανική Tesla και η κινεζική BYD (Beyond your Dreams), ενώ στο σύνολό της η αυτοκινητοβιομηχανία έχει μετακινηθεί στην υβριδική τεχνολογία και στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Αντίθετα υποχωρούν πολύ γρήγορα οι πωλήσεις οχημάτων με μηχανές αποκλειστικά εσωτερικής καύσης.
Πάνω από 50% των οχημάτων που πωλούνται σήμερα αξιοποιούν μπαταρίες, είτε μερικώς, είτε αποκλειστικά. Αυτή η αλλαγή είναι σημαντική, καθώς 10 χρόνια πριν το 100% των οχημάτων που πωλούνταν στην αγορά, ήταν οχήματα που αξιοποιούσαν μηχανές εσωτερικής καύσης (internal combustion engine, ICE), που έκαναν χρήση βενζίνης ή diesel.
Το 2024, σύμφωνα με την ιστοσελίδα evstats.gr, το μερίδιο των ICE οχημάτων στην Ελλάδα έχει μειωθεί στο 45,9%, αφήνοντας το υπόλοιπο μερίδιο (54,1%) στα υβριδικά οχήματα, είτε αυτά αξιοποιούν καλώδιο φόρτισης (Plug-in Hybrid Electric Vehicles, PHEV), είτε όχι (Hybrid Electric Vehicles, HEV) αλλά και τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (Battery Electric Vehicles, BEV). Το μερίδιο των υβριδικών οχημάτων (PHEV+HEV) που πωλήθηκαν τα τελευταία 10 χρόνια φτάνει στο 48,1% ενώ των αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) στο 6%.
Φέτος και μέχρι την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου πουλήθηκαν 124.317 ΕΙΧ οχήματα, αριθμός ο οποίος υποδηλώνει ιστορικό ρεκόρ τουλάχιστον από το 2010 και μετά. Πέρυσι πουλήθηκαν περισσότερα από 134.000 οχήματα, αλλά με δεδομένο ότι μένουν πάνω από 30 ημέρες μέχρι την αλλαγή του έτους, δεν αποκλείεται η περυσινή επίδοση να ξεπεραστεί. Άλλωστε κάθε μήνα φέτος πωλούνται 8.000 έως 14.000 νέα οχήματα.
Τέτοιου επιπέδου πωλήσεις, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η ελληνική αγορά είχε να δει από το 2010. Τη χρονιά εκείνη πουλήθηκαν 139.514 Επιβατικά Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ). Το ρεκόρ πωλήσεων ωστόσο καταγράφεται τρία χρόνια νωρίτερα, και συγκεκριμένα το 2007, με τις νέες άδειες οχημάτων ΕΙΧ να φτάνουν τις 278.022. Επομένως η χώρα απέχει πολύ από το επίπεδο του 2007-2008, όπου οι πωλήσεις καινούριων οχημάτων, είναι σχεδόν διπλάσιες από αυτές της περιόδου 2023-2024.
Κερδισμένοι στην κούρσα αυτή, είναι οι παίκτες που κινήθηκαν γρήγορα στην αγορά των υβριδικών οχημάτων. Και ένας από αυτούς είναι η Toyota Hellas, η οποία σήμερα κατέχει τη Νο 1 θέση στην αγορά. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το μερίδιό της φέτος (Ιαν.-Οκτ. 2024) στην ελληνική αγορά των νέων οχημάτων ΕΙΧ κινείται στο 17,8% έχοντας, πίσω της η Suzuki (Σφακιανάκης ΑΕΒΕ) με μερίδιο 8,1% και η Peugeot (Aiglon) με μερίδιο 7,9%.
Ιστορικά η Toyota έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά, αλλά φέτος πέτυχε double score από τον δεύτερο, χάρη κυρίως στην υπεροχή της στα υβριδικά οχήματα. Η εταιρεία ήταν από τις πρώτες που επένδυσαν στη συγκεκριμένη τεχνολογία, ενώ παράλληλα, διαθέτοντας ένα σχετικά προσιτό σε πολλούς τιμοκατάλογο, καταφέρνει και αποσπά συστηματικά το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.
Στα BEV οχήματα που αποτελούν σήμερα την νέα τάση στην αγορά, η κυριαρχία της Tesla είναι αδιαμφισβήτητη. Μέσα σε 4-5 χρόνια η εταιρεία κυριάρχησε στις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, έχοντας μερίδιο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα evstats.gr, της τάξης του 25%.
Ωστόσο δυναμικά εισήλθαν στην συγκεκριμένη αγορά η Σουηδική Volvo και η Κινεζική BYD. Η τελευταία μάλιστα τους τελευταίους μήνες ξεπέρασε σε πωλήσεις ακόμη και την Tesla. Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο η εταιρεία πέτυχε πωλήσεις άνω των 1.100 οχημάτων, αριθμός που πλησιάζει τις πωλήσεις BEV οχημάτων της γερμανικής BMW στην τελευταία 5ετία. Μάλιστα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους (που δεν έχει λήξει ακόμη), οι πωλήσεις BYD οχημάτων ξεπερνούν τις αθροιστικές πωλήσεις των Tesla και Volvo, που είναι οι πιο σημαντικοί ανταγωνιστές.
Συμπερασματικά η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα, παρόλο που απέχει αρκετά από το ιστορικό υψηλό του 2007, διευρύνεται συνεχώς. Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλουν τρεις παράγοντες:
- η απαξίωση του στόλου οχημάτων κατά την τελευταία δεκαετία του 2010, όπου εισήλθαν σε κυκλοφορία πολύ λίγα καινούρια οχήματα. Το 2012 ήταν η χειρότερη χρονιά με περίπου 58.000 νέες κυκλοφορίες ΕΙΧ,
- η αύξηση του εισοδήματος των Ελλήνων τα τελευταία 4-5 χρόνια και τέλος,
- η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας των οχημάτων, τόσο σε επίπεδο μετάδοσης της κίνησης, όσο και σε επίπεδο οδηγικής εμπειρίας, χάρις στην ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών και ευκολιών.
Διαβάστε επίσης
Μητσοτάκης: Δεσμεύομαι για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, Δυτικά
Bridgette Tena: Η 51χρονη που εκτοπίζει τους άνδρες στις κατασκευές
Produc-E Green: Εγκρίθηκε επένδυση 12 εκατ. για φωτοβολταϊκά στη Θεσσαλονίκη