THEPOWERGAME
Τα ρομποταξί της Tesla δεν μπορούν να οδηγηθούν μόνα τους, όπως και τα ανθρωποειδή ρομπότ Optimus χρειάζονται ακόμη ανθρώπινο χειριστή. Όπως συμπεραίνει το Axios, μπορεί οι διακηρύξεις του CEO της εταιρείας, Έλον Μασκ να «τροφοδοτούν την τιμή της μετοχής της Tesla, απέχουν όμως ακόμη από την πραγματικότητα». Μάλιστα ανταγωνίστριες εταιρείες όχι μόνο φέρονται να βρίσκονται πιο μπροστά στην έρευνα, αλλά παρουσιάζουν πιο ρεαλιστικά στους καταναλωτές τα χρονοδιαγράμματα και τις προσδοκίες που θα πρέπει να έχουν.
Στις 12 Οκτωβρίου, η πολυαναμενόμενη παρουσίαση του ρομποταξί Cybercab της Tesla δεν πήγε τόσο καλά όσο αναμενόταν. Ο Έλον Μασκ παρουσίασε το διθέσιο, δίπορτο Cybercab, το οποίο δεν διαθέτει τιμόνι robotaxi και με πεντάλ που θα χρησιμοποιούν λειτουργία καμερών και τεχνητής νοημοσύνης για την πλοήγησή τους. Η εταιρεία θα χρειαστεί έγκριση από την αμερικανική Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) για να βγάλει στους δρόμους το όχημα χωρίς ανθρώπινο έλεγχο, το οποίο σχεδιάζει να αρχίσει να παράγει πριν το 2027.
Ωστόσο, λίγες μέρες αργότερα, την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου, η ίδια υπηρεσία ξεκίνησε έρευνα στα 2,4 εκατομμύρια οχήματα της Tesla που βρίσκονται ήδη στον δρόμο και είναι εξοπλισμένα με το σύστημα αυτόνομης οδήγησης Full Self-Driving (FSD), μετά από τέσσερις συγκρούσεις τα τελευταία χρόνια, δύο εκ των οποίων θανατηφόρες, όπως έγινε το 2023, όταν ένα μοντέλο Tesla Model S που βρισκόταν σε FSD, προκάλεσε τον θάνατο ενός 28χρονου μοτοσικλετιστή στο Σιατλ.
Μάλιστα αυτή η αρχική επανεξέταση θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα στην ανάκληση των οχημάτων, αν εκτιμήσει πως αποτελούν κίνδυνο για την δημόσια ασφάλεια.
Συγκεκριμένα, η προσέγγιση «μόνο κάμερα» της Tesla στα συστήματα ημιαυτόνομης και πλήρους αυτόνομης οδήγησης, όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου, μπορεί να προκαλέσει ζητήματα σε συνθήκες οδήγησης χαμηλής ορατότητας, καθώς τα οχήματα δεν διαθέτουν ως back-up, σύστημα αισθητήρων.
Κι αυτά, τη στιγμή που ο Έλον Μασκ επιδιώκει να επικεντρώσει στη συγκεκριμένη τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, καθώς τα EV του αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό και εξασθενημένη ζήτηση. Στην παρουσίαση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της εταιρείας, ο Μασκ και ο Λαρς Μόραβι, αντιπρόεδρος μηχανικής οχημάτων της Τesla, υποστήριξαν πως τα ρομποταξί είναι ήδη ικανά για αυτονομία. Κάτι που δεν είναι αλήθεια, γράφει το Axios.
Οι ανταγωνιστές
Την ίδια ώρα, οι ανταγωνίστριες εταιρείες του κλάδου προσφέρουν μία πιο ρεαλιστική εικόνα για την αυτόνομη οδήγηση και, καθώς αναπτύσσονται στον συγκεκριμένο τομέα εδώ και περισσότερο καιρό από την Tesla, προειδοποιούν πως δεν πρέπει κανείς να ενθουσιάζεται εύκολα.
«Είναι εύκολο να κάνεις επίδειξη μίας συγκεκριμένης λειτουργίας ή να την βιντεοσκοπήσεις την μία φορά που θα λειτουργήσει» δήλωσε ο Τζιλ Πρατ, διευθύνων σύμβουλος του Toyota Research Institute. Το ινστιτούτο πρόσφατα ξεκίνησε συνεργασία με την Boston Dynamics της Hyundai Motor Company, προκειμένου να επιταχύνει την ανάπτυξη των ανθρωποειδών ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη.
«Αυτό το είδος της προτιμητέας παρουσίασης γίνεται σε όλο το φάσμα της βιομηχανίας» σχολιάζει. «Θέλουμε να προσφέρουμε μία αντικειμενική αντίληψη σχετικά με το πού πραγματικά βρισκόμαστε».
Παράλληλα, η μονάδα ρομποταξί της Alphabet, Waymo, παραμένει ο πρωτοπόρος στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης και είναι αρκετά πιο προχωρημένη από την Tesla, τα αυτοκίνητα της οποίας «χρειάζονται ακόμη ανθρώπινη επίβλεψη», σχολιάζει το Axios.
Όπως αναφέρει, η Waymo προσφέρει περισσότερες από 150.000 πληρωμένες διαδρομές την εβδομάδα στο Φοίνιξ, το Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες και επεκτείνει το σχετικό δίκτυο, σε συνεργασία με την Uber, στο Όστιν και την Ατλάντα.
Τα οχήματα της Waymo δεν μπορούν ακόμη να πάνε οπουδήποτε, ωστόσο η εταιρεία έχει συγκεντρώσει περί τα 5,6 δισ. δολάρια για να αναπτύξει περαιτέρω την υπηρεσία σε νέες αγορές.
Αντίθετα, η Tesla και οι startup Waabi και Wayve χρησιμοποιούν τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης end-to-end για να εισαγάγουν σε αυτά ανθρώπινο τρόπο σκέψης, αντί να προσπαθήσουν να τα προγραμματίσουν με οδηγίες βήμα-βήμα.
Σύμφωνα με τον διευθυντή ρομποτικής έρευνας στην Boston Dynamics, Σκοτ Κουίντερσμα, «υπάρχει μία μεγάλη σειρά προκλήσεων στην έρευνα που πρέπει να ξεπεράσουμε» πριν τα ανθρωποειδή ρομπότ και οχήματα που στηρίζονται σε τεχνολογίες ΑΙ γίνουν εμπορικά βιώσιμα.
Διαβάστε επίσης
Κατοικία: Οι 10 πιο συμφέρουσες περιοχές για αγορά
Κατώτατος: Ο οδικός χάρτης για να φτάσει στα 950 ευρώ έως το 2027
Φυσικό αέριο: Γιατί υπάρχει ανησυχία για τις τιμές