THEPOWERGAME
Με κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία και απολύσεις προειδοποίησε ο γερμανικός κολοσσός Volkswagen και, για τους περισσότερους αναλυτές, η έκπληξη δεν ήταν στο γεγονός πως έγινε αυτή η ανακοίνωση, αλλά στο ότι δεν είχε γίνει νωρίτερα. Τα διαρθρωτικά προβλήματα της γερμανικής εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν ήδη γνωστά από καιρό και η πτώση στις πωλήσεις αποδίδονται μεταξύ άλλων στο υπερβολικά υψηλό κόστος παραγωγής, στην υψηλή τιμή των μοντέλων της, στην καθυστέρηση στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης, στην εξάρτηση από την Κίνα, μεταξύ άλλων.
Έτσι, όταν μία Δευτέρα απόγευμα στα μέσα Αυγούστου, οι εργάτες στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων της Volkswagen AG στο Ζβίκαου άκουσαν πως η μονάδα σταματά τις νυχτερινές βάρδιες και απολύει εκατοντάδες εποχιακούς εργαζόμενους, ήδη η ανακοίνωση φαινόταν πως θα είναι μόνο η αρχή. Τρείς εβδομάδες αργότερα, η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε πως θα χρειαστεί να κλείσει εργοστάσια για πρώτη φορά στην 87ετή ιστορία της.
Ήδη στην περιοχή του Ζβίκαου, η δυσαρέσκεια αποτυπωνόταν στην αύξηση των ποσοστών της ακροδεξιάς AfD, του κόμματος που ήρθε δεύτερο στο συγκεκριμένο κρατίδιο (της Σαξονίας). Η ανακοίνωση είναι ιστορικό πλήγμα για την εικόνα της Γερμανίας ως μεγαλύτερου παραγωγού και εξαγωγέα αυτοκινήτων, ακόμη και ως τις αρχές του αιώνα. Ωστόσο η εποχή της μεταπολεμικής βιομηχανικής ανάπτυξης είναι ήδη μακριά. Και για τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, όπως επισημαίνει το Bloomberg, το στοίχημα είναι πλέον η γρήγορη μετάβαση από μία παραγωγό αυτοκινήτων σε μία οικονομική δύναμη στην καθαρή ενέργεια, τα μικροτσιπ και τις μπαταρίες.
Το χρονικό της παρακμής
«Τα προβλήματα της Volkswagen τα δημιούργησε εν μέρει η ίδια, εξαιρίας κακών επιχειρηματικών αποάσεων, αλλά η VW είναι επίσης ένα καλό παράδειγμα των τεράστιων δυσκολιών που αντιμετωπίζει η Γερμανία ως επιχειρηματικός προορισμός» σχολιάζει ο Κάρστεν Μπρζέσκι, επικεφαλής μακροοικονομικών στην ING. «Η Γερμανία χάνει σε ανταγωνιστικότητα εδώ και χρόνια και τώρα αυτό επηρεάζει την πρώην κορωνίδα της γερμανικής οικονομίας».
Η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί το 4% της συνολικής προστιθέμενης αξίας της γερμανικής οικονομίας, με ακόμη ένα 4% που σχετίζεται με συνεργαζόμενες βιομηχανίες, όπως η παραγωγή μετάλων και πλαστικών, σύμφωνα με το Bloomberg Economics. Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Μάρτιν Άντεμερ, «η σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας για την γερμανική οικονομία έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, παραμένει όμως ακόμη πολύ κρίσιμος τομέας».
Συνδεδεμένη με την βιομηχανική ανάπτυξη μετά τον Β’ Παγκόσμιο, και κυρίως μετά την πτώση του Τείχους, αλλά και με εμβληματικά μοντέλα όπως το «Σκαθάρι» της ταινίας «Χέρμπι» της Disney ή η ψυχεδελική Πόρσε της Τζάνις Τσόπλιν, η αυτοκινητοβιομηχανία είδε στο γύρισμα του 21ου αιώνα μία αύξηση στη ζήτηση από τη ανερχόμενη μεσαία τάξη της Κίνας. Αργότερα, αυτή η εξάρτηση αποδείχτηκε προβληματική, με την ανάπτυξη της ίδιας της κινεζικής παραγωγής και τα εφοδιαστικά προβλήματα στη διάρκεια της πανδημίας. Η κρίση της γερμανικής οικονομίας λόγω της διακοπής εφοδιασμού φυσικού αερίου από τη Ρωσία, μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, ενίσχυσε τα προβλήματα.
Ωστόσο, το ευρύτερο ζήτημα είναι εκείνο της Γερμανίας ως επιχειρηματικού προορισμού, γράφει το Bloomberg. Μετά από δεκαετίες υποχρηματοδότησης οι υποδομές παραπαίουν και οι επιχειρηματίες διαμαρτύρονται για την γραφειοκρατία, όπως έδειξε έρευνα 180 οικονομολόγων που έγινε από το ινστιτούτο του Μονάχου Ifo τον Μάιο. Αν και η κυβέρνηση Σολτς επιχειρεί να δελεάσει τις επιχειρήσεις και να κατευνάσει τους ψηφοφόρους με γενναίες επιδοτήσεις σε όσους ανοίγουν εργοστασιακές μονάδες, σύμφωνα με τον Γενς Σπαν, βουλευτή του αντιπολιτευόεμνου CDU, αυτή η προσέγγιση δεν αρκεί για να διορθώσει μακροπρόθεσμα την μείωση της ανταγωνιστικότητας της γερμανικής οικονομίας. Όπως προειδοποιεί, «η VW είναι μόλις η κορυφή του παγόβουνου».
Διαβάστε επίσης
ΑΕΠ: Ανάπτυξη 2,3% στο β’ τρίμηνο
Honey Deuce: Το κοκτέιλ των 10 εκατ. που πουλάει σαν τρελό
Πώς οι Μολάοι θέτουν στο επίκεντρο τη μεταλλευτική βιομηχανία της Ελλάδας