THEPOWERGAME
Οι χαμηλές τιμές μεταπώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν ωθήσει τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) που καθοδηγούν την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων να διπλασιάσουν τις τιμές τα τελευταία τρία χρόνια και ορισμένες απειλούν να εγκαταλείψουν εντελώς την επιχείρηση αν οι ρυθμιστικές αρχές τις αναγκάσουν να μεταβούν πολύ γρήγορα στην ηλεκτροκίνηση, λένε στελέχη του κλάδου.
Το άλμα στις τιμές για τις μισθώσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έρχεται καθώς οι περικοπές στις επιδοτήσεις για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε βασικές αγορές όπως η Γερμανία πλήττουν τις πωλήσεις και κινδυνεύει να καθυστερήσει η μετάβαση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση, ακριβώς τη στιγμή που οι Βρυξέλλες θέλουν να πατήσουν το γκάζι, λένε τα στελέχη.
«Αν μας πιέσουν πολύ, πολύ σκληρά, ότι όλα πρέπει να είναι ηλεκτρικά πολύ σύντομα … οι μέτοχοί μου θα πουν ‘δεν θέλουμε να πάρουμε το ρίσκο’ και θα βγούμε από την αγορά», δήλωσε ο Tim Albertsen, διευθύνων σύμβουλος της Ayvens, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ευρώπη. «Ας είμαστε ειλικρινείς, χωρίς εμάς, ποιος θα αναλάβει το ρίσκο;».
Η Ayvens, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στη γαλλική τράπεζα Societe Generale διαθέτει στόλο 3,4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, εκ των οποίων περίπου το 10% είναι EVs.
Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην Ευρώπη, καθώς το 60% των νέων αυτοκινήτων όλων των τύπων καυσίμων μισθώνονται, σύμφωνα με υπολογισμούς της περιβαλλοντικής ομάδας Transport & Environment που βασίζονται σε στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Dataforce.
Όπως σημειώνει το Reuters, oι εταιρείες leasing ανησυχούν ότι εάν αναγκαστούν να γίνουν πολύ γρήγορα ηλεκτρικές, θα υποστούν μεγάλες οικονομικές απώλειες όταν θα προσπαθήσουν να πουλήσουν μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο τέλος των μισθώσεων. Για να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο, ορισμένες εταιρείες επεκτείνουν τους όρους μίσθωσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα κρατούν στους στόλους τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Άλλες αναζητούν ασφαλιστικές εταιρείες για να εγγυηθούν τις τιμές μεταπώλησης.
Οι τιμές μίσθωσης των EV στη Γερμανία υπερδιπλασιάστηκαν
Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης. Εκεί, οι τιμές μίσθωσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ οι τιμές μίσθωσης των παραδοσιακών βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έχουν μειωθεί. Αυτή η τάση συμβάλλει στη επιβράδυνση των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Οι εταιρείες leasing ασκούν πιέσεις κατά των υποχρεωτικών στόχων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τους εταιρικούς στόλους, τους οποίους φοβούνται ότι θα αυξήσουν περαιτέρω τον κίνδυνο απώλειας μεταπώλησης. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, από την άλλη πλευρά, πιέζουν για μια 100% ηλεκτρική εντολή για τους εταιρικούς στόλους έως το 2030. Υποστηρίζουν ότι αυτό θα δημιουργήσει ένα μεγαλύτερο απόθεμα μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τους καταναλωτές και θα επιταχύνει τη μετάβαση από τα οχήματα με καύσιμα.
Το μέλλον της υιοθέτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη παραμένει αβέβαιο. Η κακή απόδοση των Πράσινων κομμάτων στις πρόσφατες εκλογές έριξε σκιά στη μοίρα της προτεινόμενης απαγόρευσης των νέων αυτοκινήτων με καύσιμα από την ΕΕ το 2035. Οι εταιρείες leasing ανησυχούν ότι μια ώθηση για υποχρεωτικούς στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να τις αναγκάσει να αυξήσουν τις τιμές μίσθωσης, αποθαρρύνοντας τις επιχειρήσεις από τη μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων.
Διαβάστε επίσης
Φωτιά στην Αττική: 15 μέτρα στήριξης για τους πυρόπληκτους
ΦΑΓΕ: Ισχυρό το α’ εξάμηνο παρά την υστέρηση της ελληνικής αγοράς
Πώς οι ενεργειακές υποδομές οδηγούν την πράσινη μετάβαση