THEPOWERGAME
Δεν είναι απλή υπόθεση για το Πεκίνο να δώσει το πράσινο φως στην ηλεκτρονική αποτύπωση των οδικών δικτύων της χώρας σε μια ξένη εταιρεία, όπως η Tesla, καθώς τίθεται ζήτημα εθνικής ασφάλειας. Αυτά είναι πολύτιμα δεδομένα για την Κίνα. Οπότε η απόφαση των αρμόδιων αρχών να επιτρέψουν τη συνεργασία της Tesla με τον τεχνολογικό κολοσσό Baidu καταδεικνύει τις πολύ καλές σχέσεις του Αμερικανού δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ με το Πεκίνο. Από αυτό το σημείο και έπειτα, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει το δικαίωμα να ενσωματώσει λειτουργίες χαρτογράφησης και πλοήγησης από την πλατφόρμα της Baidu στα συστήματα αυτόματης οδήγησης (Full-Self Driving, FSD).
Έτσι, τα μοντέλα Tesla θα λειτουργούν με το FSD για πρώτη φορά στην Κίνα, μια χώρα που έχει προκαλέσει βαθύ προβληματισμό στη Δύση για το προβάδισμα που έχει αποκτήσει στην αγορά των ηλεκτροκινήτων αυτοκινήτων (EVs). Οι εξαγωγές EVs από την Κίνα στην Ευρώπη σε τιμές τόσο χαμηλές όσο και 4.400 δολάρια για τα μικρά μοντέλα αναγκάζουν τους κυβερνώντες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη να εξετάσουν την επιβολή δασμών. Χάρη και στις γενναιόδωρες επιδοτήσεις του κινεζικού κράτους στις εγχώριες εταιρείες, η συνολική αξία των εξαγόμενων EVs ενισχύθηκε κατά 70% πέρυσι, στα 34,1 δισ. δολάρια, σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Τον περασμένο Μάρτιο η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν χαρακτήρισε τα κινεζικά EVs κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, διατηρώντας πρόσθετους δασμούς 25% που είχαν επιβληθεί από τον Ντόναλντ Τραμπ, πρόεδρο των ΗΠΑ την περίοδο 2017-2021. Πέρυσι τον Οκτώβριο η ΕΕ ανακοίνωσε την έναρξη έρευνας για να διευκρινιστεί εάν οι επιδοτήσεις της Κίνας δίνουν αθέμιτο πλεονέκτημα στη βιομηχανία EVs της χώρας και αντιβαίνουν στους κανόνες του δίκαιου ανταγωνισμού. Οπότε η θερμή υποδοχή του Μασκ στην Κίνα και η συνεργασία με την Baidu, η οποία είναι η κορυφαία μηχανή αναζήτησης στη 2η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου, έχει ιδιαίτερη σημασία στο πλαίσιο του μπρα ντε φερ ανάμεσα στην Κίνα και τη Δύση.
Το πράσινο φως δόθηκε έπειτα από συνάντηση του Μασκ και του πρωθυπουργού της Κίνας, Λι Τσιάνγκ. Εκτός των άλλων, o Τσιάνγκ ήταν επικεφαλής του Κομμουνιστικού Κόμματος για τη Σαγκάη όταν η Tesla ανέπτυσσε την εργοστασιακή μονάδα στην περιοχή. Μετά τις ΗΠΑ, η Κίνα είναι 2η μεγαλύτερη αγορά της Tesla, αντιπροσωπεύοντας το 33% των παγκόσμιων πωλήσεών της. Το Gigafactory στη Σαγκάη έχει εξελιχθεί στον κυριότερο κόμβο για τις εξαγωγές της αυτοκινητοβιομηχανίας και πέρυσι παραδόθηκαν 947.000 αυτοκίνητα από εκεί.
Το πρακτορείο Bloomberg ανακοίνωσε πρώτο το αιφνίδιο ταξίδι του Μασκ στην Κίνα την Κυριακή. Έπειτα η Wall Street Journal επιβεβαίωσε πως η Tesla έλαβε το πράσινο φως για την εγκατάσταση του FSD στα μοντέλα της και τη συνεργασία της με την Baidu, προτού φύγει ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος τη Δευτέρα από τη χώρα. Στις ΗΠΑ η ενσωμάτωση του FSD χρεώνεται με 8.000 δολάρια εφάπαξ ή με συνδρομή 99 δολαρίων τον μήνα.
Το Bloomberg είχε επίσης αποκαλύψει πως ο Μασκ, ο οποίος ηγείται της Tesla από το 2004, επρόκειτο να επισκεφθεί την Ινδία, αλλά φαίνεται να ματαιώθηκε το ταξίδι. Αναλυτές της αγοράς θεωρούν πως το ταξίδι του Μασκ στην Κίνα είναι ορόσημο για την Tesla, η οποία την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε πτώση εσόδων κατά 9% και καθαρών κερδών κατά 55% για το α’ τρίμηνο του έτους. Προκειμένου να τονώσει την κερδοφορία της, ο Μασκ υποσχέθηκε την κυκλοφορία φθηνότερων μοντέλων στους επενδυτές. Στην Κίνα οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει προ πολλού στην ηλεκτροκίνηση. Υπάρχουν πάνω από 100 μάρκες αυτοκινήτων που παράγουν πιο πολλά μοντέλα από τον πληθυσμό της χώρας, όπως επισημαίνει η Δύση. Πληροφορίες της Wall Street Journal αποκάλυψαν πως πρόσφατα ακόμη και η Zhido, η οποία κατέρρευσε το 2019, όταν κόπηκαν οι κρατικές επιδοτήσεις, «αναστήθηκε» και έθεσε σε κυκλοφορία το μικρό μοντέλο «Rainbow», που πωλείται περίπου στα 4.400 δολάρια.