Γ.Δ.
1452.5 0,00%
ACAG
0,00%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
0,00%
9.11
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
7.82
NOVAL
0,00%
2.285
OPTIMA
0,00%
12.56
TITC
0,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.494
ΑΒΕ
0,00%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.19
ΒΙΟ
0,00%
5.27
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.865
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.755
ΕΕΕ
0,00%
32.18
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
0,00%
7.3
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.856
ΕΛΧΑ
0,00%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
0,00%
7.84
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.25
ΕΧΑΕ
0,00%
4.47
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.334
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.975
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.83
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.998
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.429
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.86
ΚΡΙ
0,00%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
0,00%
20.56
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.56
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
0,00%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
0,00%
30.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
0,00%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
14.85
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.891
ΠΕΡΦ
0,00%
5.39
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.92
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.55
ΠΡΟΦ
0,00%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
0,00%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
0,00%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
0,00%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Το εργοστάσιο της Volkswagen στο Zwickau που παράγει μόνο EVs

Το Zwickau στα ανατολικά της Γερμανίας είναι μια πόλη η οικονομία της οποίας περιστρέφεται γύρω από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης από τότε που ο August Horch ίδρυσε εκεί την Audi στις αρχές του 20ού αιώνα. Έτσι, όταν η Volkswagen ανακοίνωσε το 2018 ότι θα ανασχηματίσει το εργοστάσιό της στην πόλη, έτσι ώστε να κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά οχήματα, αποτέλεσε μεγάλη είδηση, προκαλώντας ανησυχίες για το μέλλον του εργατικού δυναμικού της πόλης, αλλά και της ίδιας της μονάδας.

Όπως καταγράφει στο ρεπορτάζ της η New York Times, το αναδιαμορφωμένο εργοστάσιο  είναι μια σπάνια περίπτωση, κατά την οποία ένα μεγάλο εργοστάσιο αυτοκινήτων μεταβαίνει πλήρως από την εσωτερική καύση στην ενέργεια από μπαταρίες, καθιστώντας το Zwickau ένα παράδειγμα προς μελέτη για ένα μεγάλο ερώτημα που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία.

Και εξηγείται: Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πολύ λιγότερα εξαρτήματα από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα – δεν διαθέτουν ψυγεία, σωλήνες εξάτμισης, δεξαμενές καυσίμου, ιμάντες ανεμιστήρων ή περίπλοκα κιβώτια ταχυτήτων. Ως αποτέλεσμα, πολλοί εργάτες αυτοκινήτων, στελέχη και πολιτικοί έχουν υποθέσει ότι τα αυτοκίνητα αυτά θα απαιτούσαν λιγότερους εργάτες, οδηγώντας σε μαζική ανεργία στις εργοστασιακές πόλεις και κωμοπόλεις παγκοσμίως.

Μεγάλο το ρίσκο της Volkswagen

Το Zwickau, που είναι μια πόλη, όπου περισσότεροι από 10.000 κάτοικοι εργάζονται για τη Volkswagen και δεκάδες χιλιάδες άλλοι για τους προμηθευτές, φαίνεται να έχει αποφύγει αυτές τις τρομερές συνέπειες. Η απασχόληση διατηρείται σε φυσιολογικά επίπεδα και οι προμηθευτές εξαρτημάτων οχημάτων εσωτερικής καύσης δεν έχουν χρεοκοπήσει. Η εμπειρία της προσφέρει κάποια ελπιδοφόρα μαθήματα για άλλα μέρη του κόσμου, που εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν αυξήσει τη δημοτικότητά τους στις ΗΠΑ, αλλά ο ενθουσιασμός δεν έχει εξαπλωθεί εξίσου σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη είναι το σπορ όχημα Model Y της Tesla, το οποίο κατασκευάζεται σε ένα εργοστάσιο περίπου 145 μίλια βόρεια του Zwickau κοντά στο Βερολίνο. Πέρυσι, η Volkswagen πούλησε λιγότερα από τα μισά από το αντίστοιχο S.U.V., το ID.4, σύμφωνα με την Schmidt Automotive Research.

Οι απογοητευτικές πωλήσεις ώθησαν τη Volkswagen στο να μειώσει μια βάρδια σε μία από τις δύο γραμμές συναρμολόγησης στο Zwickau, όπου η εταιρεία κατασκευάζει το ID.4, το ID.5, δύο μοντέλα Audi και δύο μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Άλλες πασίγνωστες αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν ηλεκτρικά οχήματα και αυτοκίνητα που καίνε καύσιμα στα ίδια εργοστάσια, επιτρέποντάς τους να προσαρμόζονται στις διακυμάνσεις των πωλήσεων.

Από το εργοστάσιο της Volkswagen στο Zwickau © EPA/MARTIN DIVISEK
Από το εργοστάσιο της Volkswagen στο Zwickau © EPA/MARTIN DIVISEK

«Πρόκειται για ένα πολύ πιο φιλόδοξο σχέδιο από οτιδήποτε γνωρίζω στη Βόρεια Αμερική», δήλωσε ο Ian Greer, καθηγητής έρευνας στο Πανεπιστήμιο Cornell, ο οποίος έχει μελετήσει την περιοχή γύρω από το Zwickau. «Η VW έχει αναλάβει πολύ μεγαλύτερο ρίσκο». Με το εργοστάσιο να λειτουργεί κάτω από τη δυναμικότητά του, κάποιοι στο Zwickau αναρωτιούνται αν τα ηλεκτρικά οχήματα της Volkswagen είναι αρκετά ελκυστικά.

Για παράδειγμα, ο Max Jankowsky, πρόεδρος του περιφερειακού Εμπορικού Επιμελητηρίου, δήλωσε ότι απογοητεύτηκε που δεν είδε κανένα Volkswagen κατά τη διάρκεια ενός πρόσφατου ταξιδιού στο Ντουμπάι. «Υπήρχαν μόνο οχήματα της Tesla, Tesla, Tesla», δήλωσε ο κ. Jankowsky, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος μιας εταιρείας που κατασκευάζει εξαρτήματα από χυτοσίδηρο για τους προμηθευτές της Volkswagen και άλλους κατασκευαστές.

Μέτριες οι επιπτώσεις από τη μετάβαση

Τα στελέχη της Volkswagen λένε ότι αναμένουν αύξηση των πωλήσεων φέτος, καθώς ξεκινά την πώληση νέων μοντέλων, στοχεύοντας σε τμήματα της αγοράς στα οποία δεν παίζει η Tesla. «Γνωρίζουμε τις τρέχουσες προκλήσεις μας και τις αντιμετωπίζουμε με αυστηρότητα», δήλωσε τον περασμένο μήνα σε δήλωσή του ο Oliver Blume, ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen.

Βραχυπρόθεσμα, τουλάχιστον, ο πόνος στην τοπική οικονομία που προκλήθηκε από τη μετατροπή του εργοστασίου του Zwickau ήταν εκπληκτικά ήπιος, λένε οι τοπικοί αξιωματούχοι, οι επιχειρηματίες και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων. Η αυξημένη ζήτηση για εργαζόμενους για την κατασκευή ηλεκτρονικών εξαρτημάτων αντιστάθμισε σε μεγάλο βαθμό τις απώλειες θέσεων εργασίας από τις γραμμές παραγωγής που κατασκεύαζαν εξαρτήματα για αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με μελέτη της AMZ Saxony, μιας ομάδας προμηθευτών. «Συνολικά», δήλωσε ο Dirk Vogel, διευθύνων σύμβουλος της AMZ, «δεν άλλαξαν και πολλά».

Η Volkswagen, οι τοπικές επιχειρήσεις και οι αξιωματούχοι συντόνισαν μια προσπάθεια προετοιμασίας των εργαζομένων και των επιχειρήσεων, προκειμένου να αμβλύνουν τις επιπτώσεις. Η αυτοκινητοβιομηχανία επέκτεινε το εκπαιδευτικό της ινστιτούτο στο Zwickau για να διδάξει στους υπαλλήλους της την τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων. Επιπλέον, για να δημιουργήσει ενθουσιασμό, η Volkswagen επέτρεψε στους εργαζόμενους να δανειστούν αυτοκίνητα με μπαταρία για λίγες ημέρες. Παράλληλα, το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Δυτικής Σαξονίας στο Zwickau, ένα κρατικό κολλέγιο που είχε ήδη μεγάλη έμφαση στην αυτοκινητοβιομηχανία, επέκτεινε τα μαθήματα που σχετίζονται με την τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι προμηθευτές ανέπτυξαν νέα εξαρτήματα για ηλεκτρικά οχήματα για να αντικαταστήσουν προϊόντα που κινδύνευαν να ξεπεραστούν. Η Eberspächer, ένας Γερμανός προμηθευτής που διαθέτει εργοστάσιο 60 μίλια ανατολικά του Zwickau, κοντά στη Δρέσδη, άρχισε να προσφέρει συστήματα ελέγχου θερμοκρασίας για ηλεκτρικά οχήματα, εκτός από τα συστήματα εκπομπών ρύπων για συμβατικά αυτοκίνητα.

Το Zwickau έχει επίσης το προνόμιο, πολλοί τοπικοί προμηθευτές να κατασκευάζουν καθίσματα, ταμπλό, εξοπλισμό βαφής ή άλλα προϊόντα που τα ηλεκτρικά οχήματα χρειάζονται εξίσου με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Λόγω της έλλειψης ηλεκτρολόγων, μηχανικών και άλλων εξειδικευμένων εργατών, το ποσοστό ανεργίας στο κρατίδιο της Σαξονίας, στο οποίο ανήκει το Zwickau, έχει αυξηθεί μέτρια. Ήταν 6,6% τον Μάρτιο εν μέσω μιας συνολικής οικονομικής επιβράδυνσης, από 6,3% ένα χρόνο νωρίτερα. «Θα υπάρξουν προμηθευτές που θα εξαφανιστούν», δήλωσε ο Karsten Schulze, διευθύνων σύμβουλος της FDTech. «Αλλά οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι θα αναζητηθούν αμέσως αλλού».

Ταυτόχρονα, λόγο στις αλλαγές είχαν και οι εργαζόμενοι της Volkswagen καθώς η γερμανική νομοθεσία απαιτεί να ζητείται η γνώμη τους για αυτές. Το συνδικάτο IG Metall απέσπασε από την εταιρεία την υπόσχεση να μην απολύσει κανέναν εργαζόμενο πλήρους απασχόλησης στο Zwickau μέχρι τουλάχιστον 2030. Ωστόσο, το μέτρο αυτό δεν πιάνει τους έκτακτους εργαζόμενους και η εταιρεία απέλυσε 270 από αυτούς μετά τη λήξη των συμβάσεών τους.

Η αντοχή του Zwickau στο χρόνο

Οι κάτοικοι της γερμανικής πόλης αναφέρουν με υπερηφάνεια στους NYT, ότι το Zwickau έχει επιβιώσει από πολλές ανακατατάξεις. Μετά την ήττα της Γερμανίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Σοβιετικοί κατέσχεσαν τον εξοπλισμό κατασκευής της Audi. Η αυτοκινητοβιομηχανία μετακόμισε στη Βαυαρία και αργότερα εξαγοράστηκε από τη Volkswagen.

Η κυβέρνηση στην Ανατολική Γερμανία επί σοσιαλισμού, μετέτρεψε το εργοστάσιο του Zwickau σε μονάδα για την παραγωγή οχημάτων Trabant. Τα αυτοκίνητα έβγαζαν μπλε καυσαέρια και είχαν αμάξωμα από πλαστικό, λόγω της έλλειψης χάλυβα. Ωστόσο, δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν τα δυτικά αυτοκίνητα μετά την επανένωση της Γερμανίας το 1991. Χιλιάδες εργαζόμενοι της Trabant έχασαν τη δουλειά τους, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η ανεργία στην περιοχή ξεπέρασε το 20%.

Η Volkswagen απέκτησε το εργοστάσιο του Zwickau μετά την επανένωση και σταδιακά το επέκτεινε σε μία από τις μεγαλύτερες μονάδες παραγωγής της εταιρείας. Η μετατροπή του σε μονάδα παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν αρκετά σημαντική, ώστε η Άνγκελα Μέρκελ, η τότε καγκελάριος της Γερμανίας, παρευρέθηκε σε μια τελετή εγκαινίων το 2019, όταν το πρώτο μοντέλο με μπαταρία βγήκε από τη γραμμή συναρμολόγησης.

Ωστόσο, δεν είναι όλοι στο Zwickau οπαδοί των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το ακροδεξιό κόμμα «Εναλλακτική για τη Γερμανία», το οποίο διαθέτει 11 από τις 48 έδρες στο δημοτικό συμβούλιο του Zwickau, έχει παραπονεθεί για το γεγονός, ότι οι Γερμανοί αναγκάζονται να αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα, απηχώντας σχόλια του Ντόναλντ Τραμπ και άλλων Ρεπουμπλικανών.

Η εθνική κυβέρνηση, με επικεφαλής τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, εξόργισε πολλούς στο Zwickau, όταν μείωσε απότομα τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα πέρυσι προκειμένου να αντιμετωπίσει τη δημοσιονομική κρίση. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία κατέρρευσαν κατά 14% στο α’ τρίμηνο του έτους, αν και εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 12% των νέων αυτοκινήτων.

Παρόλα αυτά, λίγοι άνθρωποι στο Zwickau πιέζουν τη Volkswagen να επιστρέψει στην κατασκευή βενζινοκίνητων αυτοκινήτων. «Με τη μετάβαση σε μια νέα τεχνολογία, νομίζω ότι είναι πάντα καλύτερο να είσαι πρώτος», δήλωσε η Constance Arndt, η δήμαρχος του Zwickau.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!