THEPOWERGAME
Το 2021, μόλις τέσσερις μήνες αφού είχε βγει από τη χρεοκοπία, η απόφαση της Hertz Global Holdings να παραγγείλει 100.000 ηλεκτρικά οχήματα Tesla, στα πλαίσια των σχεδίων ηλεκτροδότησης του στόλου της, είχε στείλει τη μετοχή της εταιρείας του Έλον Μασκ στα ύψη και έκανε την αξία της να ξεπεράσει για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολάρια. Τώρα, η Hertz αποφασίζει να πουλήσει μέρος των Tesla που έχει παραλάβει, συγκεκριμένα 20.000 και να καθυστερήσει την παραλαβή των υπολοίπων, όπως λέει τουλάχιστον, με δεδομένη την πτώση της τιμής των EV της Tesla κατά 30%, που έγινε για λόγους τόνωσης της αγοράς EV, φαίνεται όμως πως δεν έλαβε υπ’ όψιν τον τομέα της ενοικίασης.
Στην πτώση της τιμής άλλωστε απέδωσε την απόφαση πώλησης και η πασίγνωση εταιρεία ενοικίασης οχημάτων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Hertz, Στίβεν Σερ, είπε στους New York Times πως «κάποια από αυτά τα EV έγιναν μη-οικονομικά για εμάς». Ήδη από τον Οκτώβριο, είχε προϊδεάσει πως θα ερχόταν αυτή η εξέλιξη, λέγοντας πως θα μειώσει τα ηλεκτρικά οχήματα, που αποτελούν αυτή τη στιγμή το 11% του συνολικού στόλου της εταιρείας. Από αυτά, το 80% καλύπτεται από EV της Tesla.
«Δεν είναι ακόμα το καλύτερο αυτοκίνητο για ενοικίαση»
«Τα Tesla είναι μεταξύ των πιο ευπώλητων οχημάτων στις ΗΠΑ» δήλωσε, «αλλά δεν είναι ακόμη το καλύτερο αυτοκίνητο για ενοικίαση». Αυτά τα δύο, συνέχισε, «δεν συνέπεσαν τόσο γρήγορα όσο πολλοί, συμπεριλαμβανομένων εμών, θα ήθελαν. Αλλά αυτό θα συμβεί».
Ο Σερ δεν μάσησε τα λόγια του σχετικά με την «άνευ προηγουμένου» μείωση των τιμών των Tesla κατά περίπου 30%, η οποία οδηγεί στην μείωση της τιμής επαναπώλησής τους, προκαλώντας ζημίες στην εταιρεία. Η μείωση αυτή ρίχνει την αξία των μεταχειρισμένων, καθώς οι αγοραστές μπορούν να αποκτήσουν νεώτερα μοντέλα πιο φθηνά. Έτσι, η Hertz αναγκάστηκε να μειώσει την αξία των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων πιο γρήγορα από ό,τι περίμενε. Οι εταιρείες ενοικίασης όπως η Hertz εκτιμούν πόσο θα αξίζει τα αυτοκίνητά τους όταν τελικά τα πουλήσουν και αυτή η εκτιμώμενη μείωση της αξίας υπολογίζεται ως κόστος.
Ταυτόχρονα, είπε πως η Tesla υπήρξε λιγότερο πρόθυμη από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να δώσει στην Hertz εκπτώσεις στα ανταλλακτικά που χρειαζόταν. «Η Tesla είναι νέα στο παιχνίδι», δηλαδή στην εξυπηρέτηση εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, σχολίασε, υποδεικνύοντας ότι και αυτό έπαιξε ρόλο στην απόφαση της Hertz.
Αντικατάσταση με άλλες εταιρείες EV;
Εκτός από την Tesla, η Hertz προσφέρει ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλων εταιρειών, όπως οι Kia, General Motors, Volkswagen και Polestar. Φαίνεται πως η Hertz βλέπει ευνοϊκά την απόφαση της GM να πουλήσει φθηνότερα EV, όπως το επανασχεδιασμένο Chevolet Bolt, που πουλιόταν λιγότερο από 30.000 δολάρια πριν να κλείσει ο περσινός κύκλος παραγωγής, αλλά και το 35.000 δολαρίων Chevy Equinox. «Αυτά τα αυτοκίνητα θα ήταν πιο εύκολο να ενοικιαστούν με κέρδος», σχολίασε ο Σερ.
Ο CEO της Hertz δηλώνει πως δεν κάνει πίσω από την δέσμευση αλλαγής του στόλου στην πιο πράσινη επιλογή των ηλεκτρικών οχημάτων. «Είμαστε αφοσιωμένοι σε αυτή τη στρατηγική», τόνισε. «Θα πάρει όμως περισσότερο χρόνο να υλοποιηθεί».
Και η συμφωνία να αγοράσει 175.000 ηλεκτρικά οχήματα από την General Motors Co. μέσα στην επόμενη δεκαετία και 65,000 από την Polestar μπορεί να πάρει περισσότερο να ολοκληρωθεί, είπε στο Bloomberg, ενώ προς στιγμήν θα παρακολουθεί τη ζήτηση στην αγορά των EV προκειμένου να δει αν θα αποκτήσει περισσότερα.
Πάντως φαίνεται ότι η Hertz σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει κάποια από τα χρήματα από την πώληση των EV της Tesla για να αγοράσει αυτοκίνητα φυσικού αερίου. Αυτό τουλάχιστον δείχνει πρόσφατη καταχώρηση της εταιρείας, η οποία αναφέρει: «Η εταιρεία αναμένει αυτή η ενέργεια να εξισορροπήσει καλύτερα την προσφορά, έναντι της αναμενόμενης ζήτησης EV».
Επιρρεπή σε ατυχήματα λόγω απειρίας των οδηγών
Όμως τα ηλεκτρικά οχήματα φαίνεται πως αντιμετωπίζουν και άλλα προβλήματα. Ο ίδιος ο Σερ αποκάλυψε στο Bloomberg ότι αρκετοί από όσους ενοικίαζαν ηλεκτρικά οχήματα ήταν πιο επιρρεπείς σε ατυχήματα, ακριβώς γιατί δεν ήταν εξοικειωμένοι με τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν ταχύτερη επιτάχυνση από τα βενζινοκίνητα και είναι πιο βαριά. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η ζήτησή τους στην εταιρεία ήταν τελικά μικρότερη, από εκείνη που ανέμεναν.
Για κάποιους, όλα αυτά δείχνουν πως τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πάρει την κάτω βόλτα. Μάλιστα οι Ρεπουμπλικανοί χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο επιχείρημα για να χτυπήσουν την επιλογή του Τζο Μπάιντεν να πριμοδοτήσει τις πωλήσεις τους στα πλαίσια του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού. Ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Τζον Μπαράσο, από το Γουαϊόμινγκ, δήλωσε μετά την ανακοίνωση της Hertz: «Η ζήτηση για τα ηλεκτρικά οχήματα βαλτώνει. Τί δείχνει αυτό για την οικονομία του Μπάιντεν;»