THEPOWERGAME
Παρά το γεγονός ότι η Tesla πέτυχε αριθμό-ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το τέταρτο τρίμηνο του 2023, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις της αγοράς και αγγίζοντας τους εταιρικούς στόχους της, έχασε την πρωτιά από την κινεζική BYD, την οποία υποστηρίζει ο Γουόρεν Μπάφετ.
Συγκεκριμένα, η Tesla παρέδωσε 484.507 ηλεκτρικά οχήματα το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου, όμως αντίστοιχα η BYD έφτασε τις 526.409 πωλήσεις, κυρίως εσωτερικά στην αγορά της Κίνας. Οι αναλυτές εκτιμούν πως οι αγοραστές αυτοκινήτων αναζητούν πλέον φθηνότερα μοντέλα, καθώς τα επιτόκια παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
Έτσι, ο Μπάφετ και η επενδυτική εταιρεία του, Berkshire Hathaway, αν και τον Οκτώβριο προχώρησε στην πώληση 820.500 μετοχών της BYD, της κινεζικής εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, ίσως δει τα κέρδη να επιστρέφουν. Συνολικά οι πωλήσεις οχημάτων όλων των κατηγοριών της BYD ανήλθαν σε 3,02 εκατ. τεμάχια, το 1,4 εκατ. των οποίων είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Από την άλλη, η Tesla, σε επίπεδο χρονιάς, ξεπέρασε την BYD, καταφέροντας να πουλήσει 1,8 εκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα. Ο ιδιοκτήτης της, Έλον Μασκ, φιλόδοξος ως συνήθως, είχε ανεβάσει τον πήχυ πολύ ψηλά, στοχεύοντας για το 2023 σε πωλήσεις 2 εκατ. ΕV.
Σύμφωνα με το Breakingviews του Reuters, πάντως, το επίτευγμα αυτήν τη στιγμή στον χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων είναι να βρίσκεται κανείς με μεγάλο αριθμό πωλήσεων, ανεξαρτήτως του αν καταλαμβάνει την πρώτη ή τη δεύτερη θέση. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι έρχεται μια δύσκολη χρονιά στον συγκεκριμένο κλάδο.
Το πλεονέκτημα της κινεζικής αγοράς
Επί σειρά ετών η Tesla ήταν ο κυρίαρχος στην αγορά των αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών, με τις Ford Motor, General Motors και Volkswagen να αδυνατούν να την ανταγωνιστούν. Ωστόσο, στο παιχνίδι μπήκε ένας παίκτης από την Κίνα, η BYD, η οποία ωφελείται από το γεγονός πως απευθύνεται στη μεγαλύτερη αγορά ΙΧ αλλά και ηλεκτροκίνησης του πλανήτη.
Στην Κίνα, άλλωστε, επέλεξε και η Tesla να στήσει το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής της, συγκεκριμένα στη Σαγκάη, το οποίο είναι και το μεγαλύτερο εργοστάσιο του πλανήτη, με δυνατότητα παραγωγής ενός εκατομμυρίου οχημάτων τον χρόνο. Όμως η BYD εξακολουθεί να βασίζεται στην κινεζική αγορά για ποσοστό που φτάνει έως και το 90% των πωλήσεών της.
Ταυτόχρονα, και οι δύο εταιρείες επεκτείνουν τις δυνατότητες παραγωγής τους. Η Tesla στη Γερμανία και το Μεξικό, η BYD στην Ουγγαρία, τη Βραζιλία και την Ταϊλάνδη.
Ενίσχυση των πωλήσεων από τη μείωση τιμών
Η Tesla αύξηση τις εκπτώσεις και πρόσφερε κίνητρα, όπως ένα δωρεάν εξάμηνο ταχυφόρτισης, αν η αγορά του αυτοκινήτου γινόταν έως τα τέλη Δεκεμβρίου. Άλλωστε, μέχρι τότε διαρκούσαν και οι φοροαπαλλαγές που απολάμβανε και η ίδια, στο πλαίσιο του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού, που επιδοτούσε τις «πράσινες» μετακινήσεις.
Αυτές οι πολιτικές είχαν αποτέλεσμα μία αύξηση 11% έως τον Δεκέμβριο, σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, φτάνοντας τις συνολικές πωλήσεις για το 2023 στο 1,85 εκατ. τεμάχια.