THEPOWERGAME
Μετά τη δυναμική αρχή στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη δείχνουν επιφυλακτικοί, με αποτέλεσμα να καθυστερούν και οι εταιρείες την γραμμή παραγωγής. Ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Motor, Τζίμι Φάρλεϊ, υπήρξε ιδιαίτερα ειλικρινής ως προς αυτό κατά την παρουσίαση των εταιρικών αποτελεσμάτων β’ τριμήνου στις 27 Ιουλίου, σημειώνοντας πως η εταιρεία θα μεταθέσει από το τέλος της φετινής χρονιάς στο 2024, τον στόχο της να αυξήσει την παραγωγή της στα 600.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως. Δήλωσε επίσης πως θα διατηρήσει «ελαστικότητα» ως προς το πότε θα προχωρήσει στον δεδηλωμένο στόχο της για παραγωγή 2 εκατ. EV ετησίως -τον οποίο νωρίτερα είχε θέσει ως το 2026.
Η εταιρεία θα συνεχίσει να βασίζεται σε υβριδικά οχήματα και οι εξελίξεις έρχονται (εκτός από τη χαμηλή ζήτηση των καταναλωτών, οι οποίοι φαίνεται πως συνεχίζουν να ανησυχούν για την ανεπάρκεια στο δίκτυο φόρτισης των IX, αλλά και αναμένουν πιο εξελιγμένα μοντέλα) και εν μέσω ενός πολέμου τιμών, που πυροδοτήθηκε από την Tesla και ξεκίνησε από την Κίνα. Με άλλα λόγια οι καταναλωτές αναμένουν επίσης να πέσουν οι τιμές των EV, πριν κάνουν το βήμα να αποκτήσουν ένα. Έτσι στις 17 Ιουλίου, η Ford ανακοίνωσε ότι ρίχνει τις τιμές όλων των F-150 Lightning κατά 10.000 δολάρια, με αποτέλεσμα να ξεκινούν τώρα στα 50.000 δολάρια.
Τι είχε προβλέψει η Toyota
Όλα αυτά τα είχε προβλέψει η Toyota, από τους πρωτοπόρους στο χώρο με το υβριδικό Prius. Μέχρι σήμερα αντιμετώπιζε έντονη κριτική, επειδή δεν προχωρούσε αρκετά γρήγορα με την γραμμή παραγωγής των EV. Πλέον όμως, και καθώς οι ΗΠΑ εξακολουθούν να προσπαθούν να εξασφαλίσουν μία επαρκή εγχώρια παραγωγή μπαταριών, και άλλες εταιρείες ακολουθούν το παράδειγμά τους. Σύμφωνα με τον Σαμ Αμπουελσαμίντ, κύριο επικεφαλής αναλυτή στην Guidehouse Insights, «η Toyota είχε δίκιο».
Έτσι, παρότι η GM δηλώνει πως διατηρεί τη δέσμευσή της για μία πλήρη παραγωγή EV, προβλήματα στην παραγωγή έχουν καθυστερήσει τις παραδόσεις των παραγγελιών, ενώ άφησε προς στιγμήν τα σχέδια για μία εκδοχή 39.000 δολαρίων του Chevrolet Silverado. Η Mazda αφήνει στην άκρη το δυσπώλητο MX-30 για να επικεντρωθεί στα υβριδικά. Στην Ευρώπη, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen και Mercedes καθυστερούν ή αναθεωρούν τα δικά τους σχέδια, παρά τις ισχυρές δεσμεύσεις της γερμανικής κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση.
Συγκεκριμένα η VW θα καθυστερήσει το πρότζεκτ του Trinity κατά τουλάχιστον μία διετία, σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ η Mercedes μείωσε την τιμή του EQS στην Κίνα κατά τουλάχιστον 33.000 δολάρια.
Τι συμβαίνει στην Κίνα: Ο πόλεμος τιμών της Tesla
Οι πωλήσεις της τελευταίας ήταν απογοητευτικές στην μεγάλη αγορά του Κόκκινου Δράου, αναφέρουν άνθρωποι από την εταιρεία με γνώση του προβλήματος. Ωστόσο στην χαώδη κινεζική αγορά (όπου επίσης οι πωλήσεις αυτοκινήτων φέτος είναι πεσμένες) παρατηρείται το εξής φαινόμενο: Επτά στα 10 πιο ευπώλητα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν στην Κίνα τον Ιούλιο, ήταν ηλεκτρικά ή υβριδικά.
Από τότε που η Tesla και η Mitsubishi Motors άρχισαν να αναπτύσσουν τα πρώτα μαζικής κλίμακας ηλεκτρικά οχήματα στα τέλη της δεκαετίας του 2000, το κόστος των μπαταριών φαινόταν δύσκολο να καλυφθεί, ακόμη και από τις επιδοτήσεις. Στην Κίνα όμως, αυτό έχει αρχίσει πλέον να αλλάζει. Από τον Φεβρουάριο, το SUV Model Y της Tesla έχει ξεπεράσει σε πωλήσεις οποιοδήποτε άλλο μοντέλο, ενώ το Dolphin της BYD ξεπέρασε σε πωλήσεις τα μοντέλα των καθιερωμένων εταιρειών. Πρόκειται για έναν πόλεμο τιμών, γράφει το Bloomberg, που ξεκίνησε από την Tesla και ο οποίος μάλιστα είναι τόσο «άγριος», ώστε τον περασμένο μήνα η κινεζική κυβέρνηση ώθησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υπογράψουν συμφωνία (την οποία ωστόσο πήρε αργότερα πίσω) πως θα ανταγωνίζονται δίκαια και θα αποφεύγουν την «μη φυσιολογική τιμολόγηση». Όλο αυτό συνέβη στην προσπάθεια της Tesla -και άλλων εταιρειών- να σπρώξουν τα στοκ τους στην αγορά, μετά από την μακρά κινεζική καραντίνα του Covid αλλά και τα προβλήματα στην κινεζική καταναλωτική δύναμη. Το εν λόγω ζήτημα επηρέασε άλλωστε τις πωλήσεις και των συμβατικών βενζινοκίνητων οχημάτων.
Το φορολογικό κίνητρο που προσφέρει το Πεκίνο και η πτώση της τιμής του κινεζικού λιθίου
Ωστόσο τα EV απέκτησαν συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς εξαιρούνται από τον αγοραστικό φόρο 10% στις πωλήσεις των υπόλοιπων οχημάτων της Κίνας. Σύμφωνα με το BloombergNEF, η εξίσωση με τα υπόλοιπα οχήματα δεν θα έρθει παρά το 2025.
Έτσι, πλέον σε όλη την αγορά της Κίνας (και όχι μόνο για τον μήνα Ιούλιο) τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν το 37% των πωλήσεων. Αυτό ξεπερνά κάθε πρόβλεψη. Σύμφωνα με τον σχετικό στόχο που είχε θέσει επίσημα το Πεκίνο στο τέλος του 2019, ως το 2025 το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων στις νέες αγορές δεν θα ξεπερνούσε το 25%.
Τρία χρόνια νωρίτερα, η Deloitte εκτιμούσε πως η αγορά θα έφτανε σε αυτά τα επίπεδα στο τέλος της δεκαετίας.
Τέλος, είναι και ένας ακόμη παράγοντας που έχει πυροδοτήσει τις κινεζικές πωλήσεις των EV. Το κόστος του κινεζικού ανθρακικού λιθίου έχει μειωθεί στην τιμή κατά 50% στην Κίνα από την αρχή του έτους, μειώνοντας κατά το ήμισυ και το κόστος παραγωγής των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων.