THEPOWERGAME
Η Toyota ανέκαθεν τηρούσε επιφυλακτική στάση απέναντι στους φιλόδοξους στόχους του κλάδου για την ηλεκτροκίνηση. Τόνιζε πως εκ των πραγμάτων η υιοθέτηση των EVs (electric vehicles) θα γίνει με βραδύτερους ρυθμούς και προειδοποιούσε πως η εφαρμογή ενός κανονιστικού πλαισίου για τον μηδενισμό των εκπομπών ρύπων θα είναι δυσκολότερη απ’ όσο φαίνεται. Παρά την κριτική, όμως, η Toyota, μια καινοτόμος αυτοκινητοβιομηχανία στα υβριδικά αυτοκίνητα, ανακοίνωσε πέρσι πως θα επένδυε 70 δισ. δολάρια στην ηλεκτροκίνηση μέσα στα επόμενα εννέα έτη.
Αυτήν την εβδομάδα, η Toyota φαίνεται πως βρίσκεται κοντύτερα στους στόχους της. Ανακοίνωσε σχέδια για τη μείωση του μεγέθους, του κόστους και του βάρους των μπαταριών στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα μέσα στα επόμενα χρόνια. Κεντρικό ρόλο σε αυτήν την πρόοδο παίζει η νέα τεχνολογία των μπαταριών στερεού τύπου (solid-state).
«Σ’ ό,τι αφορά την τεχνολογία των μπαταριών υγρού και στερεού τύπου, δρομολογούμε μεγάλες αλλαγές σε σχέση με τις υφιστάμενες μπαταρίες που είναι μεγάλες, βαριές και ακριβές», δήλωσε ο Κάτζι Κάιτα, υπεύθυνος έρευνας και ανάπτυξης της Toyota. Παράλληλα με τα σχέδια αυτά, η Toyota συνεργάζεται με την Panasonic στο πλαίσιο κοινοπραξίας για την κατασκευή μπαταριών.
Έναν μήνα πριν, η Toyota, η οποία πρωτοστατεί στις παγκόσμιες πωλήσεις οχημάτων, αιφνιδίασε τον κλάδο με τα σχέδια της να ενσωματώσει την τεχνολογία solid-state μπαταριών στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα από το 2027 και έπειτα. Έκτοτε η μετοχή της Toyota έχει αναρριχηθεί 13%. Παρόλα αυτά, ο Χιρόκι Νακατζίμα, επικεφαλής του ευρύτερου τομέα τεχνολογίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, τήρησε χαμηλούς τόνους, θεωρώντας πως η τεχνολογία αυτή δεν είναι απαραιτήτως η «απόλυτη λύση» στις προκλήσεις των μπαταριών για τα EVs.
Οι εξελίξεις
Οι μπαταρίες στερεού τύπου αντικαθιστούν, μεταξύ άλλων προτερημάτων, έναν υγρό ηλεκτρολύτη με έναν στερεό. Μέχρι σήμερα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονταν να προχωρήσουν στην παραγωγή των μπαταριών αυτών διότι ήταν υψηλές οι δαπάνες. Ακόμα και η Toyota στόχευε αρχικά στην πώληση υβριδικών και όχι ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων με μπαταρίες στερεού τύπου πριν το 2025. Αλλά την Τρίτη, ο Κάιτα επιβεβαίωσε πως η εταιρεία κατάφερε να αντιμετωπίσει ορισμένα προβλήματα, όπως η διάρκεια φόρτισης, και δεσμεύτηκε με τη μαζική παραγωγή EVs με μπαταρίες στερεού τύπου έως το 2027 ή 2028.
Χάρις στην εξέλιξη αυτή, η παραγωγή των εξαρτημάτων των μπαταριών θα απλουστευθεί με αποτέλεσμα να μειώνεται το κόστος παραγωγής, σχολιάζουν ειδήμονες στους Financial Times. Οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό του κόστους παραγωγής των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ενώ δαπανηρή είναι επίσης η εξασφάλιση των πρώτων υλών, ειδικότερα των σπάνιων γαιών, για την κατασκευή τους. Σε αυτή τη φάση, όμως, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσανατολίζονται στην ηλεκτροκίνηση με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Παράλληλα, όμως, η μαζική παραγωγή EVs προϋποθέτει την εξασφάλιση πρώτων υλών εις βάρος του περιβάλλοντος. Η Nissan επικεντρώνεται πια στην ανακύκλωση των μπαταριών από παλαιότερα μοντέλα που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους. Με αυτόν τον τρόπο, η αυτοκινητοβιομηχανία θεωρεί πως είναι συνεπείς ως προς τις δεσμεύσεις για την πράσινη μετάβαση. Συν τοις άλλοις, η ανακύκλωση μπαταριών για την επαναχρησιμοποίηση τους σε EVs φέρει το ήμισυ του κόστους συγκριτικά με τις καινούργιες, σύμφωνα με την Bloomberg Intelligence. Αλλά είναι μια χρονοβόρα διαδικασία. Τουλάχιστον μέχρι να ανακαλυφθεί η επόμενη καινοτομία που θα δώσει μια ακόμη λύση.