THEPOWERGAME
Η εφαρμογή των νέων προτύπων Euro 7 την περίοδο 2025-2026 θα οδηγήσει σε νέες αυξήσεις στις τιμές των αυτοκινήτων, τονίζει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Απογευματινή» ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), Δημήτριος Πάτσιος. Ωστόσο, η εικόνα της ελληνικής αγοράς είναι ιδιαίτερα θετική φέτος, καθώς οι πωλήσεις έτρεξαν με ρυθμό 50% το πρώτο τρίμηνο, ενώ στο σύνολο του 2023 αναμένεται άνοδος της τάξεως του 20% έναντι του προηγούμενου έτους. Η ισχυρή ζήτηση έχει οδηγήσει σε αύξηση των παραγγελιών σε αναμονή, καθώς σήμερα καταγράφονται παραγγελίες με εκκρεμότητα 6-7 μηνών. Σε ό,τι αφορά στους οδηγούς που εξετάζουν την αγορά εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, ο κ. Πάτσιος συνιστά ιδιαίτερη προσοχή, καθώς υπάρχουν αρκετές «παγίδες» που μπορεί να οδηγήσουν σε οικονομική ζημία των ενδιαφερομένων.
Παρατίθεται η συνέντευξη του Δημήτρη Πάτσιου στην εφημερίδα «Απογευματινή»:
- Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εκτιμά ότι η εφαρμογή των νέων προτύπων Euro 7 για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης θα οδηγήσει σε ανατιμήσεις ύψους 2.000 ευρώ για κάθε νέο όχημα. Ποια είναι η εκτίμησή σας για τις επιπτώσεις της εφαρμογής του Euro 7 στην ελληνική αγορά;
Με βεβαιότητα η εισαγωγή ακόμα πιο αυστηρών προτύπων στα «θερμικά» αυτοκίνητα θα οδηγήσει σε αύξηση τιμών στα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, δεδομένου ότι έχουν επιτευχθεί ήδη σχεδόν μηδενικοί ρύποι, καθώς έχει τεθεί σε ισχύ η 5η φάση του Euro 6, το όφελος προς κόστος είναι ελάχιστο. Όλα αυτά μάλιστα σε έναν κλάδο, την αυτοκινητοβιομηχανία, που κλήθηκε να αντιμετωπίσει αυξήσεις τιμών στην ενέργεια, στους προμηθευτές και στα μεταφορικά και γνώρισε εξαιρετικά μεγάλη υποχώρηση στις πωλήσεις λόγω COVID.
Ειδικά για τους Έλληνες καταναλωτές, η εισαγωγή τoυ Euro 7 το 2025-2026 θα κάνει τα αυτοκίνητα ακόμη ακριβότερα, αφού είναι γνωστό ότι δεν διαθέτουμε την αγοραστική δύναμη των χωρών της Δυτικής Ευρώπης, διατηρώντας -δυστυχώς- τον γηραιότερο στόλο στην ΕΕ. Όλοι οι παράγοντες οδηγούν λοιπόν στο συμπέρασμα ότι θα αυξηθούν οι τιμές των αυτοκινήτων, οπότε η ισχυρή σύσταση είναι οι καταναλωτές να μην αναβάλουν την παραγγελία τους.
- Πιστεύετε ότι η εφαρμογή των νέων προτύπων θα επιβραδύνει την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης;
Η ηλεκτροκίνηση είναι πλέον καθεστώς και όλα τα εργοστάσια αυτοκινήτων σχεδιάζουν και τροποποιούν τις γραμμές παραγωγής, για να παράγουν 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Περιμένουμε πριν από το 2035, ίσως και το 2030, να έχουμε πλήρη προσφορά ηλεκτρικών, με αυτά να είναι πλέον φθηνότερα, όχι μόνο στη χρήση αλλά και στην αγορά.
Δεν πρέπει να αγνοηθεί, επίσης, με την αφορμή της έγκρισης από το Ευρωκοινοβούλιο του ETS II (χρηματιστήριο ρύπων) ότι από τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας τα παλαιότερα θερμικά αυτοκίνητα θα κληθούν να καταβάλουν αυξημένα κόστη καυσίμου, ίσως και άλλες επιβαρύνσεις, αφού είναι σχεδόν βέβαιο ότι ελεύθερα επιβαρύνσεων θα είναι μόνο τα Euro 6 & Euro 7, αντίθετα από τα παλαιότερα 20+ ετών αυτοκίνητα.
- Ποιες είναι οι τάσεις στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου για το 2023; Έχει βελτιωθεί η διαθεσιμότητα νέων οχημάτων σε σύγκριση με το 2022;
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 κινείται ιδιαίτερα ανοδικά (+50,6%) για τα καινούργια επιβατικά και αυτό οφείλεται όχι μόνο στην αυξημένη ζήτηση αλλά και σε ταχύτερες αφίξεις κάποιων παραγγελιών, με την εκτίμηση πάντως για το σύνολο του έτους να φθάνει τις 125.000-130.000 έναντι 105.283 το 2022.
Έστω και με τις επιπλέον 10.000 αφίξεις το πρώτο τρίμηνο, το «ανεκτέλεστο» παραγγελιών πελατών έχει αυξηθεί, καθώς τους τελευταίους μήνες η ζήτηση είναι μεγάλη, οπότε εκτιμάται ότι υφίστανται παραγγελίες σε εκκρεμότητα 6-7 μηνών. Όμως, πρέπει να σημειωθεί ότι η διαθεσιμότητα έχει μεγάλη διασπορά, ανά μοντέλο και μάρκα, δηλαδή σε άλλα αυτοκίνητα η παράδοση είναι ακόμα άμεση, σε άλλα λίγες εβδομάδες και σε άλλα κάποιους μήνες. Γι’ αυτό τον λόγο, συστήνεται η καλή έρευνα αγοράς, μέσω επισκέψεων στις εκθέσεις.
- Ποια είναι η εικόνα της αγοράς σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των οδηγών;
Οι προτιμήσεις των αγοραστών παραμένουν περίπου ίδιες τους τελευταίους μήνες, με σαφή προτίμηση στις κατηγορίες B και C (μικρομεσαία, μεσαία), που από κοινού φθάνουν στο 85,5% της αγοράς. Η μετακίνηση διεθνώς στα SUV ισχύει και στη χώρα μας, αφού αυτά τα αυτοκίνητα αποτελούν το 54,3% της αγοράς φέτος.
Ως προς το καύσιμο, το μεγαλύτερο μερίδιο είναι τα βενζίνης και υβριδικά βενζίνης (71,4%), ενώ το diesel διατηρεί σημαντικό ποσοστό (15,3%). Τα αυτοκίνητα «πρίζας», τα BEV -αμιγώς ηλεκτρικά και PHEV- επαναφορτιζόμενα υβριδικά το πρώτο τρίμηνο του 2023 είναι πλέον στο 9,3% και η εκτίμηση είναι ότι θα υπερβούν το 10% στο σύνολο του έτους, με την ΕΕ βέβαια να έχει φθάσει το 17,9% το πρώτο δίμηνο του 2023.
Τι πρέπει να προσέχουν οι οδηγοί που εξετάζουν την αγορά ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου;
Η αγορά μεταχειρισμένου, ειδικά όταν αυτό είναι εξωτερικού («εισαγωγής»), κρύβει πολλές παγίδες. Οι κυριότεροι λόγοι είναι ότι το αυτοκίνητο με «δυσκολία» προσέρχεται για έλεγχο σε ένα επίσημο συνεργείο, ενώ συνήθως δεν παρουσιάζει ο πωλητής ιστορικό (book service). Σημαντικότερο είναι ακόμη ότι οι αγοραστές είναι δέσμιοι τυχόν τελωνειακών παραβάσεων των εισαγωγέων εμπόρων, για παράδειγμα το αυτοκίνητό τους θα δεσμευτεί αν διαπιστωθεί μη πληρωμή οφειλόμενου ΦΠΑ. Σε κάθε περίπτωση συνιστώνται:
- η έρευνα του ιστορικού στο εργοστάσιο, μέσω κάποιου επίσημου συνεργείου,
- ο καλός, επιτόπιος έλεγχος σε επίσημο επισκευαστή και
- η ρητή, γραπτή δέσμευση του πωλητή για τα χιλιόμετρα, την κατάσταση της φανοποιίας και τη μη ύπαρξη ελαττωμάτων. Δίχως την τελευταία βεβαίωση, ο αγοραστής δεν θα είναι σε θέση να διεκδικήσει τα δικαιώματά του, αν τυχόν διαπιστώσει ότι εξαπατήθηκε.
Αυτονόητο είναι ότι, αν το όχημα εκτελωνίστηκε στο όνομα του αγοραστή ή δηλώθηκε χαμηλότερη αξία πώλησης, και πάλι ο αγοραστής δεν θα είναι σε θέση να ζητήσει αποζημίωση/αναστροφή της πώλησης, δικαιώματα που ο νόμος τού παρέχει για δύο χρόνια.