THEPOWERGAME
Η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της πανδημίας αλλά και η πόλωση με τη Δύση επηρεάζουν το προφίλ της Κίνας ως ελκυστικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Παράγοντες του κλάδου μαρτυρούν πως διακριτικά περιορίζουν την εξάρτησή τους από την Κίνα, η οποία είχε εξελιχθεί εδώ και μια 20ετία στη μεγαλύτερη αγορά για την παραγωγή εξαρτημάτων αυτοκινήτων.
Αυτή η αποστασιοποίηση από την κινεζική οικονομία προϋποθέτει μια αναθεώρηση των εφοδιαστικών αλυσίδων. Εκτιμάται επίσης πως θα οδηγήσει σε αύξηση του κόστους παραγωγής, καταλήγοντας σε ανέφικτες τιμές για τον καταναλωτή του ανεπτυγμένου κόσμου. Απομένει να διαπιστωθεί εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης θα κατευθυνθούν σε άλλες χώρες της Ασίας ή εάν θα φέρουν πιο κοντά την παραγωγή στις αγορές τους. Σύμφωνα με στοιχεία του Sheffield Hallam University, το ένα τέταρτο των εξαγόμενων εξαρτημάτων αυτοκινήτων από την Κίνα κατευθύνονται στις ΗΠΑ.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες αναδιπλώνουν ολοκληρωτικά την παρουσία τους στην εγχώρια αγορά της Κίνας, η οποία έχει τεράστιες προοπτικές. Η μεσαία τάξη επεκτείνεται όλο και πολύ, σε μία από τις πολυπληθέστερες χώρες του κόσμου. Όμως, η παραγωγή εξαρτημάτων που προορίζονται για τη συναρμολόγηση αυτοκινήτων σε άλλες αγορές τείνει να μειωθεί μέσα στα επόμενα χρόνια.
Αβεβαιότητα λόγω επαναφοράς κύματος κρουσμάτων στην Κίνα
«Όσο διαρκεί η πανδημία τόσο συσσωρεύεται μεγαλύτερη αβεβαιότητα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Volvo, Τζιμ Ρόουαν. Αμέσως μετά την εγκατάλειψη της πολιτικής μηδενικών κρουσμάτων της νόσου Covid-19 από το Πεκίνο παρατηρείται μια απότομη αύξηση των νοσηλειών στην Κίνα. Πηγές των Financial Times και των New York Times αποκαλύπτουν μεγάλη συμφόρηση στα νοσοκομεία της χώρας και εξάντληση του νοσηλευτικού προσωπικού. Η βρετανική εφημερίδα αποκάλυψε πως η ελίτ έχει συγκεντρώσει αποθέματα αντιικών φαρμάκων, ενώ υπάρχουν ελλείψεις στα δημόσια νοσοκομεία.
Ο γεωπολιτικός παράγοντας επηρεάζει τις αποφάσεις των ομίλων
Πέραν τούτων, οι σχέσεις ανάμεσα στη Δύση και την Κίνα έχουν ψυχρανθεί λόγω της ουδέτερης στάσης του Πεκίνου απέναντι στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και των εντάσεων με την Ταϊβάν. Πολιτικοί αναλυτές επιβεβαιώνουν πως το καθεστώς διακυβέρνησης στη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου γίνεται πιο συγκεντρωτικό και αυτό προβληματίζει μερίδα ξένων εταιρειών.
Οι επικεφαλής μεγάλων ομίλων βρίσκονται σε εγρήγορση με τις γεωπολιτικές εξελίξεις που ακολούθησαν την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη μαζική αποχώρηση εταιρειών από τη ρωσική αγορά. Από τον περασμένο Φεβρουάριο κατέρρευσαν αιφνιδίως οι σχέσεις της Ρωσίας με τη Δύση, με αποτέλεσμα ξένες εταιρείες είτε να αποχωρούν οικειοθελώς, είτε αναγκαστικά εξαιτίας των κυρώσεων της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Σε μια εποχή, όμως, που αυξάνεται η παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, οι επικεφαλής των μεγάλων ομίλων προειδοποιούν πως η μεταφορά της παραγωγής εξαρτημάτων σε άλλες χώρες ενδεχομένως να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών στο τελικό προϊόν. «Εάν δεν τακτοποιηθεί το ζήτημα της ευχέρειας, τότε η μεσαία τάξη δεν θα μπορεί να αγοράσει ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα», είχε δηλώσει πρόσφατα ο επικεφαλής της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, τονίζοντας πως θα πρέπει να μεταφερθεί η παραγωγή σε χώρες με χαμηλό κόστος.