THEPOWERGAME
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα συνεχίσουν να δέχονται πιέσεις από την ανεπάρκεια στην προσφορά των τσιπ κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, με παράγοντες του κλάδου να διαβλέπουν πως οι πωλήσεις αυτοκινήτων θα είναι υποτονικές μέχρι να βελτιωθεί η κατάσταση στις εφοδιαστικές αλυσίδες μετά το πρώτο εξάμηνο του έτους. «Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων θα αποτελέσουν πρόκληση το 2022 όπως συνέβη το 2021», σχολίασε ο Πήτερ Φας, συνέταιρος στην EY και αρμόδιος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, στο Bloomberg.
Πτώση στις πωλήσεις ΙΧ
Οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ υποχώρησαν τον Δεκέμβριο κατά 22,8% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, παρατείνοντας την υποχώρηση των πωλήσεων επί έκτο διαδοχικό μήνα και αντανακλώντας ετήσια πτώση 2,4%, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ΕΑΜΑ). Τα περσινά στοιχεία είναι ιδιαίτερα απογοητευτικά διότι είναι συγκρίσιμα με το 2020 που ήταν το πρώτο έτος της πανδημίας της νόσου Covid-19. Ο κλάδος αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα των αλυσιδωτών αντιδράσεων που προκλήθηκαν από την πανδημική κρίση στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Πρόκειται για τις χειρότερες επιδόσεις στον κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών από τότε που ξεκίνησε η ΕΑΜΑ να συγκεντρώνει στοιχεία στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Αναλυτικότερα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αντιπροσωπείες τους πούλησαν 9,7 εκατ. οχήματα, δηλαδή 3,3 εκατ. λιγότερα οχήματα από τα τέλη του 2019.
Η μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων καταγράφηκε τον περασμένο μήνα στην Ιταλία (-27,5%), στη Γερμανία (-26,9%), στην Ισπανία (-18,7%) και στην Γαλλία (-15,1%). Εάν, όμως, εξετάσει κανείς τα ετήσια στοιχεία, η εικόνα διαφοροποιείται. Στη Γερμανία καταγράφηκε ετήσια πτώση 10,1%, αλλά στην Ιταλία αύξηση 5,5%.
Οι λόγοι της πτώσης στις πωλήσεις
Εκτός της παγκόσμιας ανεπάρκειας στην προσφορά των τσιπ, τα στοιχεία της ΕΑΜΑ ειδικά για τον Δεκέμβριο προδίδουν, επίσης, την επίδραση της παραλλαγής Όμικρον στην οικονομική δραστηριότητα, καθώς οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αναγκάστηκαν να επαναφέρουν περιορισμούς. Στη Γερμανία, ειδικότερα, υπήρξε συρρίκνωση του ΑΕΠ που μπορεί να έχει φθάσει και το 1% όταν ανακοινωθούν τα οριστικά στοιχεία από την στατιστική υπηρεσία της χώρας.
Μια από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι η γαλλική Renault, όπου η έλλειψη τσιπ οδήγησε σε μείωση της ετήσιας παραγωγής κατά μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΑΜΑ, οι πωλήσεις της VW Group υποχώρησαν κατά 31,6% τον Δεκέμβριο, της Stellantis κατά 25%, της Toyota Group κατά 21,6% και της Renault Group κατά 12,6%.