THEPOWERGAME
Χρυσή «μετοχή» για την επόμενη επταετία με δεκαετία δείχνει να είναι η υπογραφή του Βρετανού εικαστικού Peter Doig, ο οποίος σκαρφάλωσε στην κορυφή του top 10 των Βρετανών καλλιτεχνών με τις υψηλότερες πωλήσεις.
Σύμφωνα με τις πωλήσεις των έργων του στη δευτερογενή αγορά του 2021 – κυρίως μέσω των μεγάλων διεθνών οίκων δημοπρασιών – ο Doig κατάφερε να προσπεράσει ακόμα και τον μέχρι τώρα κυρίαρχο της βρετανικής αγοράς τέχνης Francis Bacon, αλλά και τον πανίσχυρο, εν ζωή, εικαστικό σύγχρονης τέχνης, Banksy όπως και τα τρία πανίσχυρα ονόματα Lucian Freud, David Hockney και Hurvin Anderson.
Εντυπωσιακή επίδοση
Από το 2000, ο δείκτης τιμών της αγοράς έργων του Doig παρουσιάζει σύμφωνα με τα στοιχεία της Artprice εντυπωσιακή άνοδο, καταγράφοντας αύξηση 1.554%.
Έτσι, αν κάποιος είχε τοποθετήσει 100 δολάρια σε έναν από τους πίνακές του, σήμερα θα είχε κέρδος περίπου 1.654 δολάρια.
Το έργο που εκτίναξε τις τιμές του Doig ήταν το «Swamped White Νoise» που χρονολογείται το 1990 και αντιπροσωπεύει μια χρονική περίοδο- σταθμό στην καριέρα του Doig, καθώς ζωγραφίστηκε λίγο πριν να αποφοιτήσει.
Άλλαξε χέρια το 2021 μέσω του οίκου Christie’s καταγράφοντας ρεκόρ δημοπρασίας.
Η τελική του τιμή κλείδωσε στα 39,8 εκατ. δολάρια υψηλοτέρα κατά 11 εκατ. δολάρια από το τελευταίο ρεκόρ του Doig που ήταν το 2017.
Ήταν το έργο «Rosedale» που είχε εμφανιστεί σε δημοπρασία του οίκου Phillips στη Νέα Υόρκη και είχε αγοραστεί προς 28,8 εκατ. δολάρια.
Ο Philip Hoffman είχε «μυριστεί» την άνοδο
Η υπογραφή του Doig άρχισε να απασχολεί επισταμένα τους art brokers στις αρχές της δεκαετίας του 1990, αμέσως μετά από μια ατομική έκθεση που είχε κάνει στην Γκαλερί Whitechapel.
Μια δεκαετία αργότερα, είχε ήδη κερδίσει ένα μεγάλο μέρος του συλλεκτικού και επενδυτικού κοινού της διεθνούς αγοράς τέχνης.
Τα έργα του άρχισαν να μπαίνουν σε, ολοένα και περισσότερα, ιδιωτικά και εταιρικά χαρτοφυλάκια μεταξύ των οποίων μεγάλων τραπεζικών ομίλων.
Το 2014 σε δημοπρασία του οίκου Christie’s ο πίνακας «The Heart of Old San Juan» χρονολογίας 1999 (250,2×195,6εκ.) είχε αγγίξει τα 4,56 εκατ. στερλίνες, ενώ το έργο «Ski-Jacket» (λάδι σε καμβά, χρονολογημένο το 1993 με διαστάσεις 40,6×50,5) είχε πωληθεί μέσω οίκου Sotheby’s προς 746.500 στερλίνες.
Ένας από τους πρώτους που είχε διαισθανθεί την άνοδο των τιμών στην αγορά έργων του Peter Doig ήταν ο Philip Hoffman, εκκεντρικός art fund manager και ιδιοκτήτης ενός από τα ισχυρότερα fund τέχνης, το London Fine Art Fund.
«Υπάρχουν τεράστια χρηματικά ποσά που κάθονται σε τραπεζικούς λογαριασμούς. Περιμένουν τον… κατάλληλο πίνακα», αναφέρει συχνά ο μεγάλος γκουρού του χρηματιστηρίου τέχνης, χρησιμοποιώντας ως ιδανικό παράδειγμα την επένδυση σε έργα του Peter Doig. Και οι περισσότεροι τον ακολουθούν.
Κάποιοι αναλυτές θεωρούν πως ο Philip Hoffman και η αναλυτική του ματιά στο χρηματιστήριο του Doig έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην άνοδο των τιμών του.