THEPOWERGAME
Την ώρα που η χρηματαγορά γκρεμίζεται με τους επενδυτές να έχουν παρασυρθεί στη «δίνη» του 4ου κύματος της πανδημίας COVID-19, αλλά και της ακρίβειας που πλήττει την Ενέργεια, το ελληνικό χρηματιστήριο τέχνης βρίσκεται στο εντελώς αντίθετο κλίμα. Κάτι, που όχι μόνο επισφραγίζει την επιστροφή των επενδυτών τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά και την ξεκάθαρη εμπιστοσύνη σε μία low risk, μακροπρόθεσμη επένδυση που ανέκαθεν λειτουργούσε ως καταφύγιο σε ταραχώδεις περιόδους.
Χθες το απόγευμα, Τετάρτη 24 Νοεμβρίου, σε μία σειρά συναλλαγών Greek Sale που διήρκησαν σχεδόν 4 ώρες, το ταμπλό του οίκου Bonhams στο Παρίσι κλείδωσε στα 4,1 εκατ. ευρώ – ένας τζίρος που η ελληνική αγορά είχε πολλά χρόνια να δει. Πρόκειται για το δεύτερο crash test στη μετά-Brexit εποχή που ανάγκασε το γνώριμο saleroom της New Bond Street στο Λονδίνο, να μεταφερθεί εκτός «έδρας», σε ένα μικρό γραφείο του οίκου Bonhams στο Παρίσι.
Στην κορυφή της δημοπρασίας σκαρφάλωσε ο πίνακας του Κωνσταντίνου Παρθένη με τίτλο «L’ Apotheose de Athanasios Diakos» (λάδι σε καμβά, 117,5×117εκ.) με υπογραφή ‘C. Parthenis’ στο κάτω αριστερό μέρος. Η τιμή της εκτίμησής του κυμαινόταν μεταξύ 350.000 και 550.000 ευρώ και πωλήθηκε κοντά στην υψηλή εκτίμηση προς 520.000 ευρώ (hammer price), διαφορετικά, προς 644.312 ευρώ μαζί με τις προμήθειες του οίκου.
Πρόκειται για μία από τις υψηλότερες τιμές που έχει πετύχει η αγορά έργων του Παρθένη την τελευταία δεκαετία, διορθώνοντας την ανισορροπία που επικράτησε από το 2012, έπειτα από τη δικαστική διαμάχη μεταξύ του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη και του οίκου Sotheby’s μέσω του οποίου, όπως ισχυρίστηκε στην αγωγή, είχε χτυπήσει και αγοράσει πλαστά έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου Bonhams, το έργο ζωγραφίστηκε το 1927 και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα που δημιούργησε ο Παρθένης. Αναφέρεται σε μια πλούσια βιβλιογραφία ενώ στο παρελθόν είχε εκτεθεί στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Βιέννη.
Σημαντικό ρόλο στην πώληση και τη διαμόρφωση της τελικής τιμής του έργου έπαιξε η προέλευσή του καθώς πρόκειται για τη συλλογή του Σπύρου Λοβέρδου που μαζί με τον αδελφό του Διονύση το 1918 είχαν ιδρύσει τη Γενική Τράπεζα. Ο ίδιος αργότερα, ανέλαβε πρόεδρος της Λαϊκής Τράπεζας ενώ έχει διατελέσει και υπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση του Παναγή Τσαλδάρη.
Στα top prices Xατζημιχαήλ, Εγγονόπουλος, Μόραλης, Γύζης
Δεύτερο ακριβότερο έργο της δημοπρασίας αναδείχθηκε ο πίνακας του Θεόφιλου (Χατζημιχαήλ) με τίτλο «Constantin Paleologos l’empereur des Gréco-Romains à la bataille du 29 Mai 1453» και που αγοράστηκε έναντι 350.312 ευρώ, ενώ στις κορυφαίες πωλήσεις συγκαταλέγεται και το έργο του Νίκου Εγγονόπουλου «Scholiastes d’un texte futur / Composition a la lampe» (λάδι σε καμβά, 92×73εκ) που από τις 130.000 ευρώ που ήταν η αρχική τιμή εκτίμησης αγοράστηκε έναντι 275.312 ευρώ!
Υψηλή τιμή έπιασε και ο πίνακας του Γιάννη του Μόραλη, με τίτλο «Près de la mer» (λάδι σε καμβά,132×82εκ) με χρονολογία το 2006 και υπογραφή στο πίσω μέρος ως ‘’Yannis Moralis’. Αν και οι τιμές της εκτίμησής τους κυμαίνονταν μεταξύ 80.000 και 120.000 ευρώ πωλήθηκε προς 225.312 ευρώ!
Στο ίδιο κλίμα, και το έργο του Νικόλαου Γύζη με τίτλο «L’offrande» (120×80εκ) χρονολογημένος το 1874, που έφερε τιμή πώλησης 250.312 ευρώ.
Στο top 10 της δημοπρασίας είναι και ο πίνακας του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα «Nature morte avec samovar» (λάδι σε καμβά, 142×117εκ.) το οποίο είχε προωθηθεί ιδιαιτέρως από τον οίκο Bonhams. H τιμή της εκτίμησής του ήταν 120.000 με 180.000 ευρώ, ενώ το bidding ξεκίνησε στα 100.000 ευρώ για να καταλήξει να πωληθεί σε αγοραστή που χτυπούσε μέσω τηλεφώνου, προς 212.812 ευρώ.
Υπερτετραπλασίασαν Ράλλης, Ιακωβίδης
Εντυπωσιακή ήταν η ζήτηση που διαμορφώθηκε για το έργο του Θεόδωρου Ράλλη «La Fantaisie» (λάδι σε καμβά, 23×27,5εκ.) το οποίο αποτελούσε μία από τις καλύτερες συλλεκτικές και επενδυτικές ευκαιρίες της δημοπρασίας.
Προερχόμενο από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα, είχε τιμές εκτίμησης μεταξύ 6.000 και 8.000 ευρώ, ωστόσο η εμπορικότητα και συλλεκτική αξία του θέματος προκάλεσαν μπαράζ προσφορών με αποτέλεσμα η τελική τιμή να σημειώσει υπερτετραπλασιασμό στα 32.812 ευρώ
Θεαματικό ήταν το άλμα στο ταμπλό του Bonhams για την τελική τιμή ενός σκίτσου του Γεώργιου Ιακωβίδη. Το σχέδιο «Une vieille femme tenant une corde nouée» (20×17,5εκ.) είχε αρχική τιμή εκτίμησης 2.000 ευρώ αλλά η ζήτηση το ανέβασε στην τιμή των 10.837 ευρώ!
*ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι τίτλοι των έργων αναγράφονται στα Γαλλικά, όπως ακριβώς έχουν καταλογογραφηθεί