THEPOWERGAME
Πολλοί επενδυτές δεν μπορούν ακόμη να εμπιστευτούν τη νέα αγορά των NFT. Ειδικά στην Ελλάδα. Ωστόσο, εκείνη καταγράφει μία υπερβολικά αυξημένη ζήτηση με τις τιμές των έργων να κυμαίνονται σε πολύ υψηλά επίπεδα, δυσανάλογα μάλιστα, για τον χρόνο που η crypto τέχνη «τρέχει» στη δευτερογενή αγορά. Γεγονός που αφήνει ερωτηματικά περί… φούσκας.
Τον Μάρτιο που μας πέρασε, είχε ήδη καταγραφεί ένας απίστευτα υψηλός τζίρος των NFT να αγγίζουν συνολικά τα 356 εκατομμύρια δολάρια. Πέντε μήνες αργότερα, τον Αύγουστο, ο αντίστοιχος τζίρος εκτοξεύθηκε στα 1,7 δισ. δολάρια, ενώ μέχρι αυτή την ώρα, έχουν επενδυθεί πάνω από 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το market making είχε ήδη «πιάσει τόπο» και η κάθε δοκιμασία ήταν – όπως αποδεικνύεται- πολύ καλά μελετημένη. Η πρώτη πρόβα έγινε με την πώληση του NFT έργου του Beeple (Mike Winkelmann) με τίτλο «Everydays – The First 5000 Days».
Ένα ψηφιακό αρχείο σε μορφή JPEG που εκτίναξε την υπογραφή του Beeple στην καυτή τριάδα των εν ζωή καλλιτεχνών (Jeff Koons, Davod Hockney) με τις υψηλότερες τιμές σε πωλήσεις έργων τέχνης.
Πωλήθηκε τον Μάρτιο μέσω του οίκου Christie’s προς το αστρονομικό ποσό των 69 εκατομμυρίων δολαρίων.
Τη σκυτάλη πήρε αμέσως ο οίκος Sotheby’s, όταν τον Απρίλιο προχώρησε στην πώληση των NFT του PAK με τον οποίο και προχώρησε στην εν λόγω συμφωνία. Το αποτέλεσμα ήταν τα 16,8 εκατ. δολάρια που έφερε η συναλλαγή.
Στο «παιχνίδι» μπήκε και ο οίκος Phillips με μία από τις υψηλότερες τιμές για πώληση έργου NFT να σημειώνει το έργο του Mad Dog Jones, «REPLICATOR» στο οποίο επενδύθηκαν 4,14 εκατ. δολάρια.
O οίκος Christie’s επανήλθε με την πώληση-βόμβα του «Machine Made» του Andy Warhol που στην ουσία ήταν πέντε έργα του θρυλικού ποπ καλλιτέχνη τα οποία επαναδημιουργήθηκαν σε μορφή TIF αφού δόθηκε η απαραίτητη άδεια από το Ίδρυμα Andy Warhol.
Η τιμή που άγγιξαν ξεπέρασαν κάθε προσδοκία και αρχική εκτίμηση καταγράφοντας στο ταμπλό του οίκου 3,4 εκατ. δολάρια.
Στο κατώφλι μίας νέας γενιάς επενδυτών
Κύριος στόχος των μεγάλων παικτών της αγοράς τέχνης είναι να κερδίσουν την εμπιστοσύνη ενός κοινού που είχε ήδη στραφεί προ πολλού στην αγορά των κρυπτονομισμάτων και κυρίως του Bitcoin από το οποίο κέρδισαν τεράστια χρηματικά ποσά.
Πού στοχεύουν από εδώ και πέρα οι επικεφαλής των μεγάλων γκαλερί και οι ισχυροί έμποροι έργων τέχνης; Στο να δημιουργήσουν μια νέα γενιά επενδυτών και συλλεκτών θεωρώντας πως η αγορά τέχνης σήμερα ακολουθεί την αγορά των κρυπτονομισμάτων.
Αυτός ήταν και ο λόγος που οι γίγαντες του χρηματιστηρίου τέχνης Christie’s και Sotheby’s ξεκίνησαν να δέχονται πληρωμές σε κρυπτονομίσματα από φέτος την άνοιξη. Τη νέα τακτική, άρχισαν να ακολουθούν και αρκετές γκαλερί αλλά και διαδικτυακές πλατφόρμες μέσω των οποίων μπορεί ένας συλλέκτης να αποκτήσει έργα τέχνης.
Ένα στοιχείο που μετρά ιδιαίτερα στην προσέλκυση νέων επενδυτών στην αγορά των NFT είναι ότι πρόκειται για «φρέσκα» έργα που δεν έχουν ξαναεμφανιστεί ούτε στις γκαλερί, ούτε στα saleroom των οίκων.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που παρά το έντονο volatility που σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο με μία απότομη πτώση της τάξεως του 69% η αγορά των NFT καλπάζει εμφανώς ευνοημένη από την επιτάχυνση των διαδικτυακών συναλλαγών που έφερε η πανδημία COVID-19.
Έτσι, πολλοί εικαστικοί έχουν ήδη φτιάξει ένα ψηφιακό ντεπό θέλοντας να διατηρήσουν την υπογραφή τους ψηλά στις νέες επενδυτικές τάσεις που επέβαλε η νέα εποχή.
Το top 5 των πωλήσεων του 2021 για έργα crypto τέχνης έτσι όπως διαμορφώνεται μέχρι τώρα:
• «Everydays – The First 5000 Days», Beeple. Τιμή πώλησης: 69,3 εκατ. δολάρια
• «101 Bored Ape Yacht Club», Yuga Labs. Τιμή πώλησης: 24,4 εκατ. δολάρια
• «#7523:», CryptoPunk. Τιμή πώλησης: 11,8 εκατ. δολάρια
• « #7804:», CryptoPunk. Τιμή πώλησης: 7,56 εκατ. δολάρια
• «#3100:», CryptoPunk. Τιμή Πώλησης: 7,51 εκατ. δολάρια