THEPOWERGAME
Να εγκλωβίσουν σε ψηφιακά… δίχτυα τους επιρρεπείς σε παραβάσεις εργοδότες επιχειρούν το υπουργείο Εργασίας και η Επιθεώρηση Εργασίας. Τόσο το υπουργείο όσο και η Ανεξάρτητη Αρχή επενδύουν στη μετάβαση των συστημάτων τους στη ψηφιακή εποχή, ενισχύοντας την φαρέτρα των ελεγκτών με νέα όπλα που τους επιτρέπουν να κάνουν σαρωτικούς ελέγχους έχοντας περισσότερα δεδομένα στα χέρια τους.
Ήδη εδώ και λίγες εβδομάδες οι ελεγκτές της Επιθεώρησης πραγματοποιούν ελέγχους στην αγορά εργασίας με τα… τάμπλετ στο χέρι. Στο σύνολο τους οι ελεγκτές ανέρχονται σε περίπου 600 και από αυτούς οι 500 έχουν ήδη προμηθευτεί τις ηλεκτρονικές συσκευές, οι οποίες είναι συνδεδεμένες με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) της Επιθεώρησης Εργασίας, αλλά και το αναβαθμισμένο «Εργάνη ΙΙ».
Με τα νέα ψηφιακά εργαλεία αφενός δηλώνεται διαδικτυακά ο χρόνος έναρξης και λήξης του ελέγχου (γεγονός που εμποδίζει τους εργοδότες να δηλώνουν εκ των υστέρων τους αδήλωτους εργαζόμενους) αφετέρου τα αποτελέσματα των ελέγχων προωθούνται απευθείας τόσο στην ελεγχόμενη επιχείρηση, όσο και στη βάση δεδομένων της Επιθεώρησης Εργασίας. Παράλληλα, οι έλεγχοι αυτοί «κουμπώνουν» με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, αλλά και με τη μέθοδο risk analysis που εφαρμόζεται από την Επιθεώρηση Εργασίας.
Ενισχύονται και οι 160 ελεγκτές των ΠΕΚΑ
Τη δική τους μάχη κατά της «μαύρης» και αδήλωτης εργασίας δίνουν όμως και οι περίπου 160 ελεγκτές του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Τα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα Ασφάλισης (Π.Ε.Κ.Α.), από τα οποία ξεκινούν τις εξορμήσεις τους οι ελεγκτές του υπερταμείου, επιδιώκουν την ενίσχυση των διαδικασιών ελέγχου και στοχεύουν αφενός στην καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής, της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας και αφετέρου στη συμμόρφωση των εργοδοτών και των εργαζομένων με τις διατάξεις της ασφαλιστικής νομοθεσίας.
Η εκσυγχρονισμός τους αποτελεί βασική προτεραιότητα του υπουργείου Εργασίας και προς αυτή την κατεύθυνση δρομολογείται η διασύνδεση του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ με τον ΕΦΚΑ- Πρόγραμμα «ΑΡΙΑΔΝΗ». Με αυτό τον τρόπο οι ελεγκτές του υπερταμείου ασφάλισης θα έχουν σε real time εικόνα του ωραρίου, της αμοιβής και του είδους απασχόλησης (μερική ή πλήρης) κάθε εργαζόμενου. Κατ’ επέκταση θα έχουν εξ αρχής μια πλήρη «ακτινογραφία» του οργανογράμματος της επιχείρησης που ελέγχουν, γεγονός που θα τους επιτρέπει αφενός να κάνουν πιο ουσιαστικούς ελέγχους αφετέρου να καταπολεμήσουν την εισφοροδιαφυγή στην ρίζα της.
Όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Εργασίας οι ψηφιακές παρεμβάσεις σε ΕΦΚΑ και ΣΕΠΕ έρχονται να «κουμπώσουν» άρτια με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, μέσω της οποίας οι εργαζόμενοι δηλώνουν την ώρα έναρξης και λήξης της εργασίας τους κατά την προσέλευση και αποχώρησή τους. Εξάλλου και αυτή η δήλωση μεταδίδεται ψηφιακά στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Με τον τρόπο αυτό, λοιπόν, τα συστήματα συνδέονται μεταξύ τους και έτσι θωρακίζεται η τήρηση του ωραρίου εργασίας, η καταγραφή των υπερωριών, η διαφάνεια στους ελέγχους καθώς και η διασφάλιση όρων ισότιμου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.
Σημαντική παράμετρος για τη ψηφιοποίηση των ελέγχων είναι και μετά από αρκετά χρόνια πραγματική ενοποίηση των 88 διαφορετικών βάσεων δεδομένων του ΕΦΚΑ σε ένα Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα που θα επικοινωνεί και με τα συστήματα του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ). Αυτό σημαίνει ότι πλέον το υπερταμείο ασφάλισης θα τρέχει με μεγαλύτερη ταχύτητα και με λιγότερη γραφειοκρατία. Επιπλέον όλα τα ταμεία θα βρίσκονται υπό τον έλεγχο του ΚΕΑΟ και οι οφειλές θα πηγαίνουν αμέσως στο Κέντρο ώστε να καθίστανται απαιτητές.