THEPOWERGAME
Με φρενήρεις ρυθμούς εργάζονται οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εργασίας και του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), προκειμένου να κερδηθεί το τριπλό στοίχημα που έχει θέσει η πολιτική ηγεσία και η διοίκηση του Ταμείου μέχρι τις αρχές του 2023.
Πρώτος και βασικός στόχος είναι μέχρι τέλος του έτους να έχουν μηδενιστεί τα εκκρεμή εφάπαξ, τα οποία σήμερα ανέρχονται σε 9.500! Υπενθυμίζεται ότι πλέον τα νέα εφάπαξ θα πρέπει να εκδίδονται σε διάστημα έξι μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Μάλιστα, το υπερταμείο ασφάλισης με στόχο την ταχύτερη απονομή συντάξεων και εφάπαξ προχωράει μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του (https://www.efka.gov.gr) στην παράλληλη έκδοση της κύριας σύνταξης μαζί με την επικουρική και το εφάπαξ. Παράλληλα, η διοίκηση του ΕΦΚΑ εκτιμά ότι το επτάμηνο Σεπτεμβρίου 2022 – Μαρτίου 2023 αναμένεται να μπει τέλος και στις εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις, θέτοντας σε λειτουργία fast track διαδικασίες αλλά και επιστρατεύοντας προσωπικό (δικηγόρους και λογιστές) από τον ιδιωτικό τομέα.
ΚΕΠΑ εξ αποστάσεως με… λίγα κλικ
Την ίδια στιγμή, τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσουν πλήρως τα ψηφιακά Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας. Αυτό σημαίνει, πρακτικά, ότι με την ψηφιοποίηση των ΚΕΠΑ οι ασφαλισμένοι θα μπορούν πλέον να κάνουν όλη τη διαδικασία με ψηφιακό τρόπο, καθώς θα πρέπει να επισκέπτονται τα ΚΕΠΑ μόνο μια φορά, την ημέρα της εξέτασης τους για τη σχετική γνωμάτευση από τους γιατρούς. Όλες οι διαδικασίες που σχετίζονται με τα Κέντρα -με την εξαίρεση της γνωμάτευσης των γιατρών- θα γίνονται πλέον εξ αποστάσεως στα ΚΕΠΑ όλης της χώρας. Από την αίτηση που θα κάνει το εκάστοτε ΑμΕΑ για να πάρει κάποια σύνταξη ή επίδομα μέχρι το τελικό πιστοποιητικό που θα έχει ανάγκη.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά από το υπουργείο Εργασίας με την αναμόρφωση του συστήματος η διαδικασία πιστοποίησης της αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ, εφεξής θα γίνεται ψηφιακά με μια αίτηση και θα καταλήγει στην έκδοση μιας ενιαίας ιατρικής γνωμάτευσης/πιστοποίησης για κάθε χρήση. Τα βήματα για την πιστοποίηση μέσα από το νέο ψηφιακό σύστημα λειτουργίας των ΚΕΠΑ είναι τα εξής:
- Παρέχεται η δυνατότητα στον πολίτη να υποβάλλει ηλεκτρονικά αίτηση για αξιολόγησή του από τα ΚΕΠΑ μόνο με τα απαραίτητα για την πιστοποίηση της αναπηρίας του στοιχεία.
- Στη συνέχεια, ο ιατρός του ενδιαφερομένου δημιουργεί και οριστικοποιεί ψηφιακά τον Εισηγητικό Φάκελο, για να διευκολύνεται δουλειά των υγειονομικών επιτροπών.
- Ο φάκελος θα διακινείται ηλεκτρονικά και θα συμπληρώνεται από τους γιατρούς που έχει επιλέξει ο ασφαλισμένος με τις ειδικότητες που είναι αντίστοιχες με τις παθήσεις του.
- Ακολουθεί η εξέταση από την υγειονομική επιτροπή του ΚΕΠΑ και η έκδοση Ενιαίας Γνωμάτευσης και Γνωστοποίησης της Πιστοποίησης Αναπηρίας, δεσμευτικής για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου, με την οποία ο πολίτης θα έχει πρόσβαση σε όλες τις παροχές και διευκολύνσεις που προβλέπονται από τη νομοθεσία.
Αλλαγή των «καυτών» διευθύνσεων του ΕΦΚΑ
Ο τρίτος και ιδιαιτέρως σημαντικός στόχος που έχει τεθεί από την ηγεσία του υπουργείου αλλά και του ΕΦΚΑ είναι να προκηρυχθούν οι θέσεις γενικών διευθυντών άμεσα, ώστε να αναλάβουν καθήκοντα μέχρι τις αρχές του 2023 τα νέα πρόσωπα, τα οποία –σημειωτέον- μπορεί να προέρχονται και από τον ιδιωτικό τομέα. Υπενθυμίζεται όσοι ιδιώτες αναλάβουν διευθυντικούς θώκους θα υπογράφουν τριετή θητεία, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα ανανέωσης άπαξ. Η πρόσληψη τους θα πραγματοποιηθεί μέσα από απόλυτα διαφανείς διαδικασίες, ενώ καθοριστικό ρόλο στην επιλογή τους θα διαδραματίζει και το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού, εξασφαλίζοντας τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και αξιοκρατία.
Οι διευθυντικοί θώκοι, οι οποίοι σύμφωνα με έμπειρα υπηρεσιακά στελέχη αναμένεται να καλυφθούν από νέα πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα, αφορούν τους τομείς εισφορών, πληροφορικής, προμηθειών, τεχνικών υπηρεσιών και αξιοποίησης ακινήτων. Πρόκειται για μείζονος σημασίας διευθύνσεις, για κυριολεκτικά «καυτές» καρέκλες, στις οποίες όποιος κάτσει θα πρέπει να αντιμετωπίσει όχι διαχρονικά προβλήματα και μέτωπα που άνοιξαν τα τελευταία χρόνια λόγω των πολλαπλών κρίσεων.
Για παράδειγμα η διεύθυνση της πληροφορικής καλείται να διαχειριστεί την ψηφιακή ολοκλήρωση του υπερταμείου ασφάλισης, ενώ η διεύθυνση συντάξεων θα πρέπει άμεσα να λύσει τον γόρδιο δεσμό των εκκρεμών κύριων και επικουρικών συντάξεων που ταλαιπωρεί ακόμη χιλιάδες ασφαλισμένους. Πολλά στοιχήματα πρέπει να κερδίσει και η διεύθυνση εισφορών, καθώς μετά την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση το ταμείο βρίσκεται σε μια μόνιμη αιμορραγία.