Γ.Δ.
1419.26 -0,81%
ACAG
-0,19%
5.29
BOCHGR
-0,22%
4.51
CENER
-0,23%
8.66
CNLCAP
-1,39%
7.1
DIMAND
-0,55%
9.1
NOVAL
-0,41%
2.44
OPTIMA
+0,47%
12.9
TITC
+1,20%
33.85
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,97%
1.436
ΑΒΕ
-1,09%
0.452
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.365
ΑΚΡΙΤ
+4,48%
0.7
ΑΛΜΥ
-0,59%
3.36
ΑΛΦΑ
-0,31%
1.6145
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-0,05%
9.895
ΑΣΚΟ
+0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.02
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
-29,94%
4.4
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
-0,96%
2.07
ΒΙΟ
-0,56%
5.34
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.66
ΒΙΟΣΚ
-1,01%
1.47
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-0,95%
2.08
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.295
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,34%
17.34
ΔΑΑ
0,00%
7.95
ΔΑΙΟΣ
-4,92%
3.48
ΔΕΗ
+0,66%
12.28
ΔΟΜΙΚ
+2,20%
2.79
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.3
ΕΒΡΟΦ
+1,08%
1.405
ΕΕΕ
-1,17%
33.66
ΕΚΤΕΡ
+0,57%
1.41
ΕΛΒΕ
+0,83%
4.84
ΕΛΙΝ
0,00%
2.05
ΕΛΛ
0,00%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,68%
1.752
ΕΛΠΕ
-0,94%
6.83
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
-1,84%
1.814
ΕΛΧΑ
+0,67%
1.792
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.115
ΕΤΕ
-2,50%
7.4
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.26
ΕΥΔΑΠ
-0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-1,70%
1.9995
ΕΧΑΕ
-0,46%
4.37
ΙΑΤΡ
-0,67%
1.49
ΙΚΤΙΝ
-2,53%
0.328
ΙΛΥΔΑ
-2,35%
1.665
ΙΝΚΑΤ
-1,22%
4.84
ΙΝΛΙΦ
-2,05%
4.3
ΙΝΛΟΤ
-1,60%
0.92
ΙΝΤΕΚ
-1,69%
5.83
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
-2,36%
1.035
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.75
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
348
ΚΕΚΡ
-1,61%
1.22
ΚΕΠΕΝ
+4,12%
2.02
ΚΛΜ
0,00%
1.445
ΚΟΡΔΕ
+1,91%
0.426
ΚΟΥΑΛ
+0,58%
1.04
ΚΟΥΕΣ
-0,87%
5.68
ΚΡΙ
+1,05%
14.4
ΚΤΗΛΑ
+1,18%
1.72
ΚΥΡΙΟ
-0,64%
0.93
ΛΑΒΙ
-0,39%
0.769
ΛΑΜΔΑ
+0,14%
7.21
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
0,00%
0.248
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.28
ΛΟΥΛΗ
+0,36%
2.77
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.79
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.15
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.275
ΜΙΝ
0,00%
0.545
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,60%
19.72
ΜΟΝΤΑ
-0,55%
3.6
ΜΟΤΟ
-1,74%
2.54
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,44%
24.62
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.02
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,36%
32.88
ΝΑΚΑΣ
-2,56%
3.04
ΝΑΥΠ
+1,46%
0.834
ΞΥΛΚ
-1,14%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,95%
20.8
ΟΛΠ
+0,17%
29.75
ΟΛΥΜΠ
-1,27%
2.33
ΟΠΑΠ
-0,40%
15.04
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.799
ΟΤΕ
+0,33%
15.2
ΟΤΟΕΛ
-0,55%
10.84
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-0,42%
2.39
ΠΕΙΡ
-0,92%
3.877
ΠΕΡΦ
+1,75%
5.8
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
-0,50%
3.98
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,66%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.615
ΣΑΡ
+1,66%
11
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,49%
0.331
ΣΙΔΜΑ
+3,77%
1.65
ΣΠΕΙΣ
+0,34%
5.84
ΣΠΙ
-0,37%
0.538
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.77
ΤΖΚΑ
+1,74%
1.465
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,36%
1.656
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.242
ΦΡΛΚ
-1,04%
3.79
ΧΑΙΔΕ
-2,52%
0.58

Οι 8 αλλαγές που φέρνει το Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο

Οκτώ σημαντικές αλλαγές περιλαμβάνει το Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο, οι βασικοί άξονες του οποίου παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη Τύπου και στο υπουργικό συμβούλιο.

Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνου, μεταξύ άλλων, μείωση του χρόνου παραγραφής μη βεβαιωμένων οφειλών στον ΕΦΚΑ σε 10 χρόνια (από 20), διπλασιασμό των δόσεων για πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών σε 24 δόσεις (από 12), κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% των ασφαλισμένων του τ. Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) και επέκταση της «μάχιμης πενταετίας» σε όλους τους ένστολους.

Όπως σημείωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, «το νομοσχέδιο αυτό είναι η τέταρτη νομοθετική παρέμβαση που κάνει αυτή η κυβέρνηση. Ξεκινήσαμε με το νόμο 4672, ο οποίος διόρθωνε -με βάση και τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας- αδικίες του λεγόμενου «νόμου Κατρούγκαλου». Προχωρήσαμε στη συνέχεια στις ρυθμίσεις για το ΤΕΚΑ και τις επικουρικές συντάξεις, εισάγοντας το κεφαλαιοποιητικό σύστημα για τις επικουρικές συντάξεις των νέων. Τρίτη ρύθμιση ήταν το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ και προχωρούμε τώρα με το νομοσχέδιο που σήμερα σας παρουσιάζουμε με ρυθμίσεις, για τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος».

Τόνισε ότι «Έχουμε επικεντρωθεί σε κάποιες αδικίες που υπήρχαν μέχρι σήμερα στο ασφαλιστικό μας σύστημα και γι’ αυτό το λόγο υιοθετούμε αντίστοιχες ρυθμίσεις, οι οποίες αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους».

«Θέλω να σταθώ σε δύο διατάξεις από τη δική μου πλευρά. Την διάταξη για τις παραγραφές των απαιτήσεων του ΕΦΚΑ και την διάταξη σε σχέση με τις δόσεις», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης, επισημαίνοντας ότι «Σε σχέση με την διάταξη για τις παραγραφές κάνουμε το αυτονόητο.Συμμορφωνόμαστε δηλαδή σε μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και πάμε στην δεκαετή παραγραφή για όλα ανεξαρτήτως τα πρώην ταμεία. Πάμε δηλαδή σε ένα καθεστώς που ίσχυε για το πρώην ΙΚΑ τουλάχιστον πριν από το «νόμο Κατρούγκαλου».Προσοχή: η ρύθμιση αυτή καλύπτει μόνο όσους δεν έχουν βεβαιωμένες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ. Καλύπτει δηλαδή όσους δεν είχε ειδοποιήσει, πρακτικά, ο ΕΦΚΑ με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Δεν αφορά στο σύνολο όσων χρωστούν στον ΕΦΚΑ, διότι διαφορετικά θα παραγράφονταν οι οφειλές όλων μετά από μία δεκαετία και θα δημιουργείτο, όπως είναι αυτονόητο, πρόβλημα στο ασφαλιστικό σύστημα. Πρόβλημα ευστάθειας. Και αντίστοιχα θα υπήρχε ηθικός κίνδυνος, δεν θα πλήρωνε δηλαδή κανένας, θα περίμενε να συμπληρωθεί η δεκαετία και κατόπιν θα αντιμετώπιζε μεν ο ίδιος με αυτόν τον τρόπο τις οφειλές του προς τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ και το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας θα είχαν ιδιαίτερα προβλήματα. Το διευκρινίζω για να μην υπάρχει παρεξήγηση. Δεν εμφανιζόμαστε σήμερα εδώ ως «πολιτικοί Αη – Βασίληδες» που μοιράζουν χρήματα, ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε αδικίες προς όφελος των ασφαλισμένων αλλά και προς όφελος της κοινής λογικής και του δικαίου».

«Η δεύτερη ρύθμιση αφορά στην εναρμόνιση των δόσεων των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ με τις αντίστοιχες ρυθμίσεις που υπάρχουν στην Εφορία, την ΑΑΔΕ. Και γι’ αυτό το λόγο πηγαίνουμε από τις 12 δόσεις, όπου αυτό προβλέπεται, στις 24. Άλλη μία ρύθμιση κοινής λογικής διότι η Εφορία και ο ΕΦΚΑ ανήκουν και οι δύο στην ελληνική Δημοκρατία. Δεν είμαστε διαφορετικά κράτη για να υπάρχουν διαφορετικές ρυθμίσεις», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Σημειώνεται ότι η τελική μορφή του νομοσχεδίου θα είναι σύντομα διαθέσιμη προς διαβούλευση πριν κατατεθεί στη Βουλή. Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, «Σταθερή επιδίωξη της κυβέρνησης αποτελεί αφενός η διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού μας συστήματος και αφετέρου η αναβάθμιση της ποιότητας των κοινωνικοασφαλιστικών υπηρεσιών κατά τρόπο που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των πολιτών και της εποχής».

Η Γενική Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου, δήλωσε: Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο είναι προϊόν συστηματικής επεξεργασίας από στελέχη του Υπουργείου Εργασίας. Οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους δομήθηκε είναι ο εξορθολογισμός, η ενιαιοποίηση και η εναρμόνιση κανόνων, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον αλλά και τη στήριξη των ασφαλισμένων. Πολλές από τις διατάξεις που παρουσιάστηκαν σήμερα, με πρώτη, θα έλεγα, αυτή για τη δεκαετή παραγραφή, μακροχρονίως αναμένεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά. Για το λόγο αυτό ήμασταν ιδιαίτερα προσεκτικοί στον τρόπο δόμησης των σχετικών διατάξεων με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο. Με την ανάρτηση του νομοσχεδίου σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να αξιολογήσουμε τις εποικοδομητικές παρατηρήσεις και προτάσεις των ασφαλισμένων, αλλά και των ενδιαφερομένων φορέων. Η προσπάθειά μας για τη βελτίωση του ασφαλιστικού μας συστήματος και την εξυπηρέτηση των πολιτών συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.

Οι 8 σημαντικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου

  1. Μειώνεται σε 10 χρόνια (από 20 σήμερα) ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο e-ΕΦΚΑ προκειμένου να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις από ασφαλιστικές εισφορές που δεν καταβλήθηκαν. Εάν η απαίτηση του ΕΦΚΑ δεν βεβαιωθεί μέσα σε αυτό το διάστημα, οι οφειλές παραγράφονται. Με τη ρύθμιση αυτή επιτυγχάνεται η συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ότι η 20ετία για την παραγραφή απαιτήσεων του ΕΦΚΑ («νόμος Κατρούγκαλου») ήταν υπερβολικά μεγάλο διάστημα και έθεσε την 10ετία ως εύλογο χρόνο παραγραφής. Σημειώνεται ότι από 1η Ιανουαρίου 2027, η παραγραφή των μη βεβαιωμένων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ γίνεται πενταετής, με εναρμόνιση των χρονικών ορίων παραγραφής των ασφαλιστικών οφειλών με ό,τι ισχύει για τις φορολογικές οφειλές.
  2. Αυξάνονται από 12 σε 24 οι μηνιαίες δόσεις των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών, με ελάχιστο μηνιαίο ποσό τα 50 ευρώ. Η αίτηση ρύθμισης γίνεται ηλεκτρονικά στο ΚΕΑΟ. Με την προτεινόμενη διάταξη εξισώνονται οι δόσεις για πάγια ρύθμιση χρεών σε ΕΦΚΑ και Εφορία και διευκολύνονται οι οφειλέτες ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών στην τήρηση της ρύθμισης.
  3. Καταργείται η ειδική εισφορά 1% των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), η οποία θεσπίστηκε για τη στήριξη της βιωσιμότητας του εν λόγω Ταμείου. Το ΤΠΔΥ είναι πλέον βιώσιμο και δεν υπάρχει λόγος συνέχισης της ειδικής εισφοράς που σταματά να παρακρατείται από τους δημοσίους υπαλλήλους, για τους οποίους η κράτηση δεν ήταν ανταποδοτική.
  4. Επεκτείνεται σε όλους τους ενστόλους το δικαίωμα της «μάχιμης πενταετίας», δηλαδή της αναγνώρισης έως και πέντε επιπλέον ετών ασφάλισης, καταβάλλοντας τις αντίστοιχες εισφορές. Πλέον όσοι ένστολοι εξαιρούνταν (π.χ. ορισμένες κατηγορίες πυροσβεστών, λιμενικών, αστυνομικών και υπηρετούντων στην αεροπορία) από τη σχετική ρύθμιση αποκτούν πλέον το δικαίωμα αυτό, ανεξαρτήτως μονάδας υπηρεσίας, αν είναι παλαιοί ή νέοι ασφαλισμένοι (προ ή μετά το 2011) και ανεξαρτήτως της σχέσης εργασίας με την οποία υπηρετούν (μόνιμοι και μη).
  5. Παύει η υφ’ όρον ποινική δίωξη των οφειλετών ρυθμισμένων ασφαλιστικών οφειλών για όσο διάστημα εξυπηρετείται η ρύθμιση. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η επαναλαμβανόμενη επιβεβαίωση τήρησης της ρύθμισης στο δικαστήριο. Είναι μια ρύθμιση σεβασμού της αξιοπρέπειας των πολιτών και παράλληλα επιτυγχάνεται η ελάφρυνση των πινακίων και του αντίστοιχου φόρτου των δικαστηρίων.
  6. Θεσπίζεται πλαφόν σε προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις, ίσο με το 6/20 του πλαφόν κύριας σύνταξης (1.382,40€ /μήνα). Ειδικότερα, με βάση τη νομοθεσία του 2015-2016 οι επικουρικές συντάξεις υπολογίζονται, κατά ένα μέρος τους, με βάση τις εισφορές που είχαν καταβληθεί κατά το χρονικό διάστημα 2002-2014. Όμως σε κάποιες περιπτώσεις οι εισφορές αυτές ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους, με αποτέλεσμα να καταλήγουν θεωρητικά σε πάρα πολύ υψηλές επικουρικές συντάξεις (ακόμα και 15.000 ευρώ το μήνα ή ακόμα και παραπάνω). Με το πλαφόν περιορίζεται το ανώτατο ύψος των επικουρικών συντάξεων σε αυτό, που αντιστοιχεί στις νόμιμες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στους ασφαλισμένους κατά τον καιρό που κατέβαλαν τις εισφορές, οι οποίες ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους. Η επιβολή πλαφόν (που εφαρμόζεται στις κύριες συντάξεις, αλλά όχι στις επικουρικές) σε αυτές τις προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις καθίσταται επιβεβλημένη για να αποκατασταθεί η ισορροπία μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων. Παράλληλα ικανοποιείται το περί δικαίου αίσθημα ανάμεσα σε όλους τους συνταξιούχους σε σχέση με το θεμιτό ύψος των επικουρικών συντάξεων και το τι πράγματι είναι εισφορές.
  7. Ξεκινά η διαδικασία ενιαιοποίησης των κανόνων για τις συντάξεις αναπηρίας. Συγκεκριμένα, επέρχεται μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με όσα ισχύουν για τους ασφαλισμένους των υπόλοιπων πρώην Ταμείων. Από τη νέα ρύθμιση καλύπτονται πρωτίστως οι «παλαιοί ασφαλισμένοι» (προ 1993), ιδίως του πρώην ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ. Επίσης, θεσπίζεται ενιαία ημερομηνία καταβολής σύνταξης αναπηρίας, από την πρώτη ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας.
    Σημειώνεται ότι το συνολικό πλαίσιο προστασίας των ατόμων με αναπηρία βρίσκεται υπό εξέταση, με στόχο τη διόρθωση στρεβλώσεων, την απλοποίηση και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας και την αποκατάσταση αδικιών που προκύπτουν από τη διαφοροποίηση των κανόνων των πρώην Ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Για το θέμα αυτό έχει συγκροτηθεί Ομάδα Εργασίας με συμμετοχή και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑΜΕΑ).
  8. Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ΟΠΕΚΑ στο πλαίσιο ελέγχων εντόπισε -καθυστερημένα – πολλές περιπτώσεις πολιτών που λάμβαναν επιδόματα – κυρίως αναπηρικά, συνήθως μέσω Δήμων – χωρίς να τα δικαιούνται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία καλόπιστα και διέκοψε την καταβολή τους, αναζητώντας αναδρομικά τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, ενισχύεται η προστασία των ιδιαίτερα ευάλωτων ομάδων με την παύση αναζήτησης εκκρεμών οφειλών από τα ποσά που έλαβαν καλόπιστα. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών υιοθετούνται ευνοϊκά μέτρα, με διάκριση μεταξύ αμέλειας και δόλου, όπως η τριετής παραγραφή οφειλών, η δυνατότητα εξόφλησής τους με δόσεις ή συμψηφισμούς με μελλοντικές καταβολές, καθώς και η μη αναζήτηση πολύ χαμηλών οφειλών (κάτω των 50 ευρώ). Λαμβάνεται έτσι υπόψη η καθυστέρηση του κράτος στους ελέγχους και γίνεται σεβαστή η καλή πίστη των αναπήρων για τα επιδόματα.




Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!