THEPOWERGAME
Με «τρικ» και ασφυκτικές πιέσεις προς τους εργαζόμενους τους επιχειρούν ορισμένοι εργοδότες να «αφοπλίσουν» το καινοτόμο μέτρο της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Ιουλίου και έχει ως βασικό στόχο την πάταξη της αδήλωτης, αλλά και της υποδηλωμένης εργασίας.
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί μεταρρύθμιση, που αφορά εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους. Στην πρώτη φάση εφαρμογής, το μέτρο αφορά και επηρεάζει περίπου 120.000 εργαζόμενους σε σούπερ μάρκετ και τράπεζες, ενώ σε επόμενο χρόνο θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους όπως οι εταιρείες security, οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι ΔΕΚΟ και η βιομηχανία. Μάλιστα, ο στόχος που έχει θέσει το υπουργείο Εργασίας είναι την επόμενη τουριστική σεζόν (2023) το μέτρο να εφαρμοστεί και στον τουρισμό, καλύπτοντας με αυτό τον τρόπο ένα αρκετά μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού της χώρας.
Σήμερα, οι εργαζόμενοι σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ κατά την είσοδό τους στον χώρο εργασίας, «σκανάρουν» στο Ergani Card Scanner (δηλ. την εφαρμογή που είναι διαθέσιμη για τις επιχειρήσεις) τον προσωπικό κωδικό QR code που εμφανίζει η εφαρμογή myErgani mobile app, προκειμένου να δηλώνουν τη έναρξη και λήξη της εργασίας. Με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας καταγράφονται αυτόματα οι ώρες εργασίας και οι υπερωρίες των εργαζομένων.
Ωστόσο, αρκετοί εργοδότες φαίνεται ότι αδυνατούν να προσαρμοστούν με τα νέα δεδομένα και εφευρίσκουν διάφορες μεθόδους προκειμένου να «ξεγελάσουν» τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Σωματεία εργαζομένων και ενώσεις καταγγέλλουν ότι αρκετές επιχειρήσεις συνεχίζουν να αυθαιρετούν εις βάρος των εργαζομένων τους, καταπατώντας για ακόμη μια φορά την εργατική νομοθεσία.
Χτυπάνε την… κάρτα των εργαζομένων οι υπεύθυνοι των καταστημάτων
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Ιδιωτικών Υπαλλήλων «Η Ένωση» τα παρατράγουδα με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στην αγορά εργασίας έχουν ήδη ξεκινήσει. Ο Σύλλογος έχει ήδη στα χέρια του καταγγελία για γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η οποία ζήτησε από τους εργαζόμενους να παραδίδουν εκτυπωμένο το QR code στους υπευθύνους των καταστημάτων, ώστε οι δεύτεροι να δηλώνουν την ώρα έναρξης και λήξης της βάρδιας των εργαζομένων.
Την ίδια στιγμή, μια άλλη μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ ζήτησε ήδη από το προσωπικό καταστήματος στα νότια προάστια της Αθήνας να ενημερώνει ναι μεν εικονικά το σύστημα για την αποχώρησή του από την εργασία εντός του προγραμματισμένου ωραρίου, αλλά να παραμένει για μια ώρα ακόμη στην δουλειά μέχρι την έναρξη της επόμενης βάρδιας.
«Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να προστατευτούν, ανεξαρτήτως των πιέσεων που θα τους ασκηθούν από τους εργοδότες. Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, το οποίο αν λειτουργήσει σωστά θα είναι προς όφελος τους. Θα πρέπει να γνωρίζουν, όμως, ότι υπάρχει συνυπευθυνότητα με βάση το νόμο και σε περίπτωση ελέγχου, υπάρχουν κυρώσεις και για τους εργαζόμενους, όχι μόνο για τον παραβάτη εργοδότη. Συνεπώς, αν θέλουμε να έχουμε μια αγορά εργασίας, όπου θα τηρούνται οι κανόνες, οι εργαζόμενοι όχι μόνο δεν θα πρέπει να παραχωρούν τα δικαιώματα τους στους εργοδότες, αλλά θα πρέπει να καταγγέλλουν και τέτοια περιστατικά στις συνδικαλιστικές τους οργανώσεις», δηλώνει στο Powergame.gr ο συνδικαλιστής της ΓΣΕΕ Δημήτρης Καραγεωργόπουλος.
Σοβαρές στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας, παρά την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, καταγγέλλει και ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, φέρνοντας στη δημοσιότητα αρκετά… κρούσματα εργοδοτικής αυθαιρεσίας. Ειδικότερα, στο σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας έχουν φτάσει οι εξής καταγγελίες:
- Εργαζόμενοι που ξεκινήσουν δουλειά στις 5 π.μ, κλήθηκαν να χτυπήσουν κάρτα στις 6 π.μ ώστε να μην καταγραφεί η μία ώρα νυχτερινής απασχόλησης.
- Προϊστάμενοι ταμείων, ζήτησαν από τις ταμίες να «χτυπήσουν» την κάρτα τους ακριβώς στις 21.00, ενώ ακόμη βρίσκονταν στο πόστο τους και εξυπηρετούσαν πελάτες.
- Σε έναν άλλο χώρο εργασίας οι υπεύθυνοι… υπενθύμισαν στους ωρομίσθιους που εργάζονται 8ωρο να μην ξεχάσουν να «χτυπήσουν» την κάρτα τους στο 4ωρο.
- Ένας άλλος «συνεπής» εργοδότης ζήτησε από τους υπάλληλους ηλεκτρονικών παραγγελιών να «χτυπάνε» την κάρτα τους είτε έχουν τελειώσει την παραγγελία είτε όχι και να συνεχίζουν μετά.
- Σε άλλη καταγγελία αναφέρεται ότι η επιχείρηση ζήτησε από τους οδηγούς να μη χτυπάνε καθόλου κάρτα αφού βρίσκονται εκτός καταστήματος.
- Τέλος, άλλη επιχείρηση κάλεσε για εργασία άνθρωπο που είχε ρεπό ζητώντας του να μη «χτυπήσει» κάρτα.